hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > خراسان جنوبی| فرصت سوزی به سبک گیاهی

خراسان جنوبی| فرصت سوزی به سبک گیاهی

وجود بیش از یک هزار و 300 گونه گیاه دارویی خودرو در دل کویر خراسان جنوبی سرمایه‌ای بزرگ از نعمت‌های خدادادی در شرق ایران است اما باوجود ظرفیت بالای تولید این محصولات، هنوز این استان نتوانسته برای اقتصادی کردن آن اقدام مؤثری انجام دهد.

 به  گیاه «آنغوزه» با خواص گوناگون، گنجینه‌ای باارزش محسوب می‌شود و سالانه بیش از 60 تن آنغوزه در خراسان جنوبی تولید می‌شود که متأسفانه 90 درصد این محصول در بشکه‌های فلزی 30 تا 50 کیلویی به‌صورت فله‌ای و به قیمت بسیار ارزان به کشور هندوستان صادر می‌شود. این گیاه افزون بر خواص دارویی گوناگون دارای کاربردهای اقتصادی چشمگیری در صنعت داروسازی است و باوجوداینکه در سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه آنغوزه این گیاه مفید را در معرض خطر نابودی قرار داده است اما همه‌ساله در مراتع استان بذرپاشی و کشت می‌شود.

سالانه بیش از 60 تن آنغوزه در استان برداشت می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: سالانه به‌طور میانگین بیش از 60 تن آنغوزه در سطح 100 هزار هکتار عرصه‌های طبیعی استان برداشت می‌شود که بیش از 90 درصد این محصول به علت نبود صنایع فرآوری به‌صورت خام به هندوستان صادر می‌شود. علیرضا نصرآبادی بیان کرد: امسال توسط منابع طبیعی استان 21 طرح بهره‌برداری آنغوزه تهیه و با اولویت بهره‌برداران محلی و بومی برنده‌شده در مزایده مربوطه به مجریان داده‌شده است. او با بیان اینکه بیش از یک هزار خانوار در استان در زمینه جمع‌آوری محصول آنغوزه فعالیت دارند، افزود: به دلیل درآمد خوبی که از این محصول به دست می‌آید جوانان نیز به سمت آن جذب‌شده‌اند. نصرآبادی با بیان اینکه فرآوری این محصول ارزآوری خوبی برای استان و کشور دارد، گفت: نگاه صادراتی به حوزه گیاهان دارویی ضروری است و این حوزه فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است.

صادرات خام به هندوستان

کارشناس گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: فرآوری آنغوزه باعث ارزآوری چند برابری این محصول می‌شود، اما تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری طرحی برای فرآوری آن ارائه نکرده است. حسن پروانه عنوان کرد: این گیاه دارویی به‌صورت خیلی محدود و سنتی در کشور مصرف می‌شود و بیش از 90 درصد آن به‌صورت خام و با بسته‌بندی نامناسب به هندوستان صادر می‌شود. به گفته او، در کشور افغانستان از جوشانده و شیره آنغوزه برای درمان هیستری، سیاه صرفه، زخم معده استفاده می‌شود درحالی‌که در برزیل از برگ و ساقه خشک آن به‌عنوان دارویی نیروبخش استفاده می‌کنند. این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: همچنین در چین و هندوستان از آنغوزه برای مصرف خوراکی، ضد انگل، ضد نفخ و خلط‌آور استفاده می‌کنند. پروانه با اشاره به اینکه آنغوزه در بدن انسان به‌عنوان انگل‌کش خیلی قوی عمل می‌کند، افزود: هر خانوار در زمان برداشت این محصول به‌صورت میانگین 12 تا 15 میلیون تومان درآمد دارد. او در خصوص صادرات آنغوزه با بسته‌بندی مناسب گفت: این محصول تنها به هندوستان صادر می‌شود و این کشور تابع بسته‌بندی شیک و مناسب نیست و راغب است که آنغوزه را به‌صورت فله‌ای و با همین بسته‌بندی سنتی وارد کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد