hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حاشیه‌نشینی معضلی که کاشان گریبان‌گیر آن است؛ دلالان عاملی بر گسترش حاشیه‌نشینی

حاشیه‌نشینی معضلی که کاشان گریبان‌گیر آن است؛ دلالان عاملی بر گسترش حاشیه‌نشینی

حاشیه‌نشینی معضلی که کاشان گریبان‌گیر آن است و دلالان نیز عاملی بر گسترش حاشیه‌نشینی شدند.

حاشیه‌نشینی یکی از دغدغه‌هایی است که جوامع امروز به ویژه منطقه کاشان با آن رو به رو است و در این زمینه لازم است تا تمامی نهادهای مرتبط برای رفع آن تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به معضل و دغدغه تبدیل نشود.

حاشیه‌نشینی و حاشیه نشینان همانند دیگر افراد جامعه باید به یک چشم دیده شوند و از امکانات کافی برخوردار باشند اما توزیع نامتوازن امکانات در یک منطقه می تواند به بروز مشکلات و آثار سوء برای یک جامعه تبدیل شود که در این زمینه توجه بیش از پیش مسئولان را می‌طلبد.

یکی از شهروندان کاشانی در حال ساخت و ساز خارج از محدوده شهری است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه وُسع مالی اجازه ساخت و ساز در دیگر نقاط را به من نداده است، اظهار داشت: چندین بار با مشکل مواجه شدم و ماموران شهرداری مانع اجرای ساخت و ساز شدند.

وی ضمن بی‌اطلاعاتی از ارنکاب به جرم با ساخت و ساز خارج از محدوده افزود: شرایط مالی باعث شده است تا در این موقعیت ساخت و ساز انجام بدهم در حالی که من نیز دوست دارم در منطقه‌ای مناسب و دارای امکانات برای خانواده خود سرپناه بسازم.

به گزارش تسنیم؛ شهروندان کاشانی معتقد هستند که ساخت و ساز خارج از محدوده به دلیل نبود بودجه کافی در زمینه خرید اراضی مسکونی و افزایش قابل توجه هزینه‌های ساخت و ساز باعث شده است تا برخی شهروندان به ساخت و ساز خارج از محدوده بپردازند.

یکی از شهروندان کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های اراضی مسکونی شهری وجود دلالان و فعالیت‌های آنان است، اظهار داشت: یکی از دلال‌ها قطعه زمینی را می‌خرد و آنان را به قیمت بالایی را می‌فروشد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید جلوی دلال بازی را بگیرند، افزود: لازم است تا مسئولان به ویژه مسئولان شهری به صورت قاطع برخورد کند و امتیازات ویژه‌ای به ساخت و ساز محدوده شهری اختصاص داده شود تا تمایل به حاشیه نشینی کاهش پیدا کند.

بهمن کاظمیان در گفت‌‍وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه یکی از پیامدهای گسترش سریع شهرنشینی حاشیه نشینی است، اظهار داشت: هرجا که زندگی شهرنشینی گسترش پیدا می‌کند بحث‌های حاشیه نشینی نیز گسترش پیدا می‌کند به نحوی که این اماکن در حاشیه شهر که فاقد نظارت قانونی است، شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روستائیان در حاشیه‌نشینی سهم عمده ای دارد، افزود: این ترکیب جمعیتی متفاوت است اما عمده جمعیت حاشیه شهرها افراد روستایی مهاجرت کرده و یا از اتباع دیگر کشورها است و کاشان نیز با توجه به گسترش افقی آن با وجود تدابیر صورت گرفته به منظور عدم گسترش افقی شهر در طرح تفصیلی اما در این زمینه با مشکلاتی رو به رو است.

مدیر اجرای احکام شهرداری کاشان با بیان اینکه بخش‌هایی از کاشان دارای مشکل حاشیه نشینی است، ابراز داشت: مطالعات زندگی در مورد معضل حاشیه‌نشینی صورت گرفته است و نقاط مختلف شهری که با حاشیه نشینی درگیر هستند، مشخص شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است، سیمای نامطلوب است، گفت: در این مناطق ساختمان‌های نامناسبی دارد و در ساختمان‌های آن گاهی اوقات از شیروانی استفاده می‌کنند و معابرهای آن نیز مشکلات عمده‌ای وجود دارد و امدادرسانی در این مناطق با مشکلاتی رو به رو است.

سرهنگ احمد نصراللهی نیز در مورد حاشیه‌نشینی اظهار داشت: با افزایش اراضی مسکونی و بروز برخی دیگر مشکلات اقتصادی برخی از مردم تمایل بیشتری پیدا کردند تا به حاشیه شهرها مهاجرت کنند در حالی که ساخت و سازهای آن از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند، وضعیت بهداشتی آن مناسب نیست و موجب بروز برخی مشکلات می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان با بیان اینکه اگر به حاشیه‌نشینی توجه نشود سرریز جرائم آن گریبان گیر دیگر شهروندان می‌شود، افزود: یکی از مسائلی که بر کاهش یا افزایش جرائم تاثیر دارد، حاشیه‌نشینی است و مشکلاتی نظیر نزاع و درگیری به دلیل عدم مشخص بودن مالک زمین در حاشیه شهر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی این مشکلات ایجاد می‌شود، خدمت‌رسانی با مشکلاتی ایجاد می‌شود، ابراز داشت: طرح "یار مهربان" طی سال‌های گذشته ویژه مناطقه حاشیه‌نشین اجرا شده و آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه می‌شود و با اقتدار با جرائم در این مناطق برخورد می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد