hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > کانال انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه امسال افتتاح می شود

کانال انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه امسال افتتاح می شود

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: طرح کانال انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد امسال افتتاح می شود.

فرهاد سرخوش صبح چهارشنبه در جریان بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی از روند اجرای طرح‌های ستاد احیا افزود: طرح انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه که بزرگترین و شاخص ترین طرح ستاد احیا است.

وی با بیان اینکه این طرح مهمترین طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود ادامه داد: طرح شامل چندین پروژه از جمله سد کانی سیب، تونل انتقال آب، کانال و راه‌های دسترسی است که با بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و پیش بینی می‌شود سال ۹۹ آماده بهره برداری کامل شود.

سرخوش با بیان اینکه برای اجرای این طرح تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای سد و تملک اراضی اطراف آن هزینه شده است، ادامه داد: پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار کل این طرح در سال جاری است که تاکنون چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کانال آب بین بند بادین آباد تا سد کانی سیب که طول آن ۴.۶ کیلومتر است مورد نیاز است.

سرخوش وسعت تونل انتقال از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را ۳۵.۵ کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان ۳۰ کیلومتر از تونل حفاری شده و ۵.۵ کیلومتر باقی مانده نیز در صورت تخصیص اعتبار تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می‌شود.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در صورت اتمام این طرح سالانه ۶۳۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود گفت: اگر میزان بارندگی‌ها بالا باشد حجم آب ورودی از این طرح به دریاچه نیز افزایش خواهد داشت.

سرخوش با بیان اینکه در قالب این طرح کانال روباز به طول ۱۱ کیلومتر در حال اجراست که رودخانه گدار را به دریاچه ارومیه متصل می‌کند افزود: دبی آب سرازیر شده از این تونل به سمت دریاچه ارومیه ۵۵ مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.

سد خاکی کانی‌سیب در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار دارد که ۵۰ متر ارتفاع و ۳۳۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد