hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| تکمیل ظرفیت مدارس

خراسان شمالی| تکمیل ظرفیت مدارس

بیش از 63 هزار دانش آموز بجنوردی در حالی از امروز وارد کلاس‌های درس شدند که میانگین فضای آموزشی مدارس شهرستان بجنورد از حد متوسط استانی هم پایین‌تر است.

 اگرچه 40 درصد مدارس شهری این شهرستان به‌صورت دو نوبته فعالیت می‌کنند اما بازهم معضل کمبود کلاس‌های درس به چشم می‌آید به‌ویژه در گلستان شهر که کمبود مدرسه با سایر مشکلات شهری تلفیق‌شده و ساکنان این منطقه را نگران کرده است.

فرزندی که انگار یتیم است

 یکی از ساکنان مجموعه مسکونی گلستان شهر بجنورد در مورد مشکلات این منطقه گفت: مدیریت گلستان شهر بجنورد بلاتکلیف است و حتی شهرداری مسئولیت آن را تقبل نمی‌کند و این منطقه با مشکلات فراوان مانند فرزند یتیمی است که هیچ‌کس به فکر حل مشکلاتش نیست. یعقوب کرمی افزود: شهرک گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر استان خراسان شمالی شناخته می‌شود٬ اینک به معجونی از مشکلات ریزودرشت تبدیل‌شده و صدای مردم این منطقه به گوش مسئولان نمی‌رسد. مشکل کمبود مدرسه در این ناحیه واقعا جدی است و عجیب‌تر اینکه مدارس سایر نواحی شهر هم با ساکنان این منطقه همکاری نمی‌کنند و دانش‌آموزان را به‌سختی ثبت‌نام می‌کنند.

بحران کمبود کلاس درس در گلستان شهرمو آق4ثف4

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد گفت: در سال جاری افزایش سکونت مردم شهر بجنورد در منطقه گلستان شهر به علت بحران اقتصادی و رشد اجاره‌بها همچنین ارزان‌قیمت بودن مسکن در گلستان شهر که رخ‌داده، منطقه گلستان شهر بجنورد بر اثر این علل یادشده با کمبود فضای آموزشی روبرو شده است.

محمود اسدی اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نامی سال تحصیلی جدید 63 هزار نفر است که بیش از هزار نفر از آنان، دانش‌آموزان بی‌بضاعت هستند. اسدی عنوان کرد: در شهرستان بجنورد برای سال تحصیلی جدید 480 فضای آموزشی شامل مدارس روستایی، شهری، شاهد، تیزهوشان، غیردولتی آماده ارائه خدمت آموزشی به دانش‌آموزان هستند.

او با اشاره به مدارس شهری در شهرستان بجنورد، گفت: 70 درصد از این فضای آموزشی شهری متعلق به مقطع ابتدایی، 40 درصد از آن‌ها متعلق به مقطع متوسطه یک و 10 درصد از آن‌ها به مقطع متوسطه دو هستند.

او در ادامه اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید 40 درصد از مدارس شهری این شهرستان به‌صورت دو نوبته برگزار می‌شوند. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد همچنین به فضای آموزشی منطقه گلستان شهر بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری با افزایش سکنی گزیدن مردم شهر بجنورد در منطقه گلستان شهر به علت بحران اقتصادی و رشد اجاره‌بها همچنین ارزان‌قیمت بودن مسکن در این منطقه که رخ‌داده، منطقه گلستان شهر بجنورد بر اثر این علل یادشده، در سال تحصیلی جدید با کمبود فضای آموزشی روبرو است. او در ادامه ازدحام تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس شهری را بیش از ازدحام تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس مدارس روستایی این شهرستان خواند و گفت: بنابر مصوبات وزارت آموزش‌وپرورش باید در تمامی روستاها، مدرسه دایر باشد و این در حالی است که به علت پراکندگی روستاها، جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های روستایی کم است اما آموزش به آنان در این کلاس‌ها به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.

اسدی افزود: در سال جاری تکلیف پیش‌دبستانی‌ها از دوش مدارس دولتی برداشته‌شده و به مدارس غیردولتی و بهزیستی واگذارشده است. او خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش تمام شرایط را برای تحصیل دانش‌آموزان محروم فراهم می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دانش‌آموزان به دلیل نداشتن شرایط مالی از تحصیل دور بمانند. او درباره انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان نیز بیان کرد: چند سالی است که تمایل دانش‌آموزان متوسطه دو به رشته تجربی افزایش قابل‌توجهی پیداکرده است، درحالی‌که مدارس این شهرستان ظرفیت پذیرش تمامی دانش‌آموزان در این رشته را ندارد. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد همچنین خاطرنشان کرد: استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش کمتر از سایر رشته‌ها است.

او در بخشی دیگر از سخن خود درباره تهیه کتاب‌های درسی نیز اظهار کرد: در سال جاری، آموزش‌وپرورش در زمینه تهیه کتاب درسی برای 37 هزار دانش‌آموز ابتدایی، هزار و 800 دانش‌آموز فنی و حرفه‌ای، هزار و 600 دانش‌آموز کار و دانش، 300 دانش‌آموز متوسطه یک را عهده‌دار شده است که با دریافت هزینه از خانواده‌ها، کتاب‌ها در مدارس توزیع می شوند.

او همچنین اعلام کرد: برای این سال تحصیلی جدید، 55 میلیون تومان برای خرید کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان محروم اختصاص پیداکرده است. اسدی درباره سازمان‌دهی نیروهای آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد نیز گفت: تاکنون بیش از 95 درصد از سازمان‌دهی نیروها انجام‌شده است و در سال تحصیلی 98-97 مشکل خاصی وجود ندارد و کمبودهای موجود قابل جبران هستند و مشکل‌ساز نیست. او همچنین افزود: تعداد نیروهای آموزشی این شهرستان در حوزه آموزش ابتدایی 40 درصد و در حوزه متوسطه یک و دو 60 درصد هستند. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بجنورد با اشاره به اینکه انتخاب مدیر مدرسه 100 درصد سیاسی نیست، گفت: در سال جاری انتخاب مدیران بر اساس برگزاری آزمون، انجام مصاحبه و ارزیابی در یک کمیته 13 نفره انجام‌شده است و انتخاب مدیر 100 درصد سیاسی نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد