hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ماموریت نجات در ١٢ استان

ماموریت نجات در ١٢ استان

سیل و طوفان طی سه روز شهرها و روستاهای ١٢ استان کشور را درنوردید و امدادگران هلال‌احمر را به صحنه‌های حادثه کشاند

سیل و طوفان طی سه روز شهرها و روستاهای ١٢ استان کشور را درنوردید و امدادگران هلال‌احمر را به صحنه‌های حادثه کشاند. ٥ نفر در چهار استان کشور بر اثر طوفان و سیل جان خود را از دست دادند و ١٣ نفر هم مجروح شدند. طوفان باعث ریزش آوار شد و سیل و آب‌گرفتگی هم صاعقه و برق‌گرفتگی را در پی داشت که به همین دلیل ١٥١ امدادگر عملیات‌های سختی را در این سه روز اجرا کردند.
از روز ٢٨ شهریور ماه آغاز شد. سیل در برخی استان‌ها و طوفان و تندباد هم در برخی دیگر از استان‌های کشور مردم را در تعطیلات غافلگیر کرد. این حوادث تا روز ٣٠ شهریور ماه ادامه داشت و ١٢ استان را درگیر خود کرد.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر جزییات سیل و آب‌گرفتگی، طوفان و رعد و برق در ۱۲ استان کشور را روایت کرد و در این‌باره گفت: «سیل و طوفان از روز ۲۸ تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت. ۱۲ استان آذربایجان‌ شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، گلستان، مازندران و همدان تحت‌ تأثیر سیل و آب‌گرفتگی، رعد و برق و طوفان قرار گرفتند.»وی با تأکید بر اینکه در این مدت در ۲۵ شهر و روستا به هموطنان آسیب‌دیده امدادرسانی شده است، ادامه داد: «در حال حاضر امدادگران به ۹۸۱ نفر امدادرسانی کردند و ۲ نفر به مرکز درمانی منتقل و ۹۲ نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند. به‌علاوه سه نفر نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. ۱۵۱ نفر از امدادگران در قالب ۴۲ تیم امدادی به متأثران از سیل و آب‌گرفتگی، طوفان و رعدوبرق خدمات امدادی ارایه کردند و ۱۸ واحد مسکونی از آب تخلیه شد. ۱۸ دستگاه چادر، ۲۰۵ تخته پتو، ۱۰۲ تخته موکت، ۷۷۵ کیلوگرم نایلون، ۹ شعله والوور و فانوس، ۶۱۰ قوطی کنسروجات بین متأثران از سیل توزیع شد؛ امدادرسانی در سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد.»
یک کشته در شاهرود
سیل در شاهرود قربانی گرفت. بارش باران و جاری‌شدن سیل در شهرستان شاهرود و دامغان جان یک نفر را گرفت. سیل در روستای قدس علاوه بر کشته‌شدن یک نفر، به برخی تأسیسات راه و ابنیه مسکونی نیز خساراتی وارد کرد که از میزان آنها اطلاعی در دسترس نیست. گفته می‌شود که مشخص‌شدن میزان خسارات واردشده به روستای قدس و روستاهای دیگر میامی بر اثر وقوع سیل، منوط به روشن‌شدن هوا و بررسی بیشتر است.
صاعقه مرگبار در اصفهان
وزش باد شدید و وقوع صاعقه در استان اصفهان هم یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، درباره این حادثه گفت: «بر اثر وزش باد شدید در مناطق شمالی و شرق اصفهان هم سه نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین طوفان در مناطق براآن شمالی شهرستان اصفهان، جاده نایین و منطقه سگزی در شرق اصفهان باعث کاهش میدان دید و اختلال در رفت‌وآمد خودروها و شکستن تعدادی از درختان شد. این طوفان خسارت مالی نداشت.»
مرگ ٢ نفر بر اثر طوفان در البرز
«مهرداد بابایی» رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز هم درباره قربانیان طوفان در استان البرز گفت: «بر اثر طوفان دیشب دیواری نیمه‌کاره در روستای حسین‌آباد ساوجبلاغ تخریب شد و یک مرد ۴۵ ساله و یک دختر بچه سه‌و‌نیم ساله که هر ٢تبعه افغانستان بودند، زیرآوار آن مانده و فوت کردند. علاوه‌بر این دیشب در محور «کرج -کندوان» نیز شاهد ریزش سنگ از کوه بودیم که بخشی از این سنگ‌ها روی یک خودروی پراید افتاد. متاسفانه ریزش سنگ باعث فوت راننده خودرو که مردی بیست‌وپنج ساله بود، شد؛ ریزش سنگ در محور کرج-کندوان ارتباطی به طوفان نداشته است.»
طوفان گلستان یک کشته برجای گذاشت
در شهرستان گرگان روستای گلند تاریکی و محله گرگانجدید، شهرستان بندرترکمن روستای تقرتپه، شهرستان آق‌قلا روستای گری، اوچ تپه، آق دگش، چن سبلی و هست آباد، شهرستان آزادشهر بخش نگین‌شهر، شهرستان علی آبادکتول روستای عرفان آباد، امام آباد و سنگدوین طوفان و بارندگی شدید به برخی از منازل خسارت وارد کرد.مجتبی جمالی،‌ مدیرکل مدیریت بحران گلستان در این‌باره گفت:   «برابر آخرین گزارش دریافتی تعداد مصدومان مراجعه‌کننده به اورژانس‌های سطح استان مجموعا ١٠ نفر بوده‌اند که یک نفر در شهرستان آزادشهر فوت شد. براساس این گزارش، دلیل فوت رفتن به پشت بام برای بستن ایرانیت و رفع ایراد سقف منزل بوده است. همچنین بیشترین میزان بارندگی حدود ٣٤ میلیمتر در مزرعه نمونه بخش وشمگیر و بالاترین سرعت باد نیز ٩٤ و ٩٠ کیلومتر برساعت به ترتیب در شهرستان‌های گمیشان و گرگان _ آق‌قلا بوده است.»
خسارت  ٢٠ میلیارد ریالی به پنج روستای طارم
این در حالی است که فریدون ‌هاشم‌نژاد، فرماندار طارم امدادرسانی به این شهرستان را تشریح کرد و با بیان اینکه مجموعه نیروهای امداد‌ونجات به همراه رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه در روستاهای حادثه‌دیده حاضر شدند، گفت: «سیل به خانه‌ها، دام‌ها و تعدادی از وسیله نقلیه آسیب زده است. سیل در پنج روستای کهیا، جیا، قلات، سانسیز، دهنه و ونیسر خسارت‌هایی به زیرساخت‌های آبرسانی، کشاورزی و راه وارد کرد. با توجه به فصل برداشت زیتون و باروربودن درختان طارم، باغات زیتون روستاهای کهیا، دهنه و ونیسر بر اثر بارش تگرگ دچار خسارت شدید شده‌اند.»فرماندار طارم با بیان اینکه سیل به شبکه آب و فاضلاب روستایی روستاهای قلات، کهیا، سانسیز، معابر عمومی برخی از این روستاها و بسیاری از مزارع و باغات خسارت وارد کرده است، افزود: «بر اثر وقوع سیل ۳۰ رأس انواع دام و طیور، ۴۰ مورد پمپاژ آب کشاورزی، ۲ دستگاه وانت نیسان، ۴۰ باب منزل مسکونی، ۱۰ باب انبار کشاورزی آسیب دیده است. سیل ۲۰‌میلیارد ریال خسارت به حوزه‌های مختلف در این شهرستان وارد کرد.»

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد