hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلایه ها از کمبود دان طیور در خراسان جنوبی/وقتی باز هم قیمت مرغ وتخم مرغ گران است

گلایه ها از کمبود دان طیور در خراسان جنوبی/وقتی باز هم قیمت مرغ وتخم مرغ گران است

در حالی که وزیر جهاد کشاورزی میهمان خراسان جنوبی است اما برخی از تولید کنندگان از وضعیت کمبود دان گلایه دارند واز سویی مردم هم از گرانی در بازار تخم مرغ و مرغ می گویند.
استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید است که هر ساله صادراتی به استانهای همجوار و کشورهای همسایه دارد اما  چند وقتی است با افزایش نهاده‌های دامی و کمبودها این قطب بزرگ در چرخه تولید دچار مشکلاتی شده است.
در سال جهش تولید انتظار بر این است که با دقت بیشتری مشکلات بخش‌های مختلف صنعت پیگیری شود تا کار به تعطیلی و نیمه فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی نکشد.
یکی از همشهریان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار تسنیم  در بیرجند گفت: قیمت تخم مرغ در کشور  در حالی 14 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود که در خراسان جنوبی قیمت‌ها بیشتر از این است و این در حالی است که بارها این مشکل را اعلام کردیم اما مسئولان پاسخشان این بود که قیمت ما از میانگین کشوری پایین‌تر است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز اظهار داشت: در شرایط فعلی فعالان حوزه صنعت طیور در خراسان‌جنوبی همانند بسیاری از تولیدکنندگان سراسر کشور با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند.
خیریه گفت: در بحث دام و طیور خسارات زیادی به این بخش وارد شده آن طور که بسیاری از مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و از وزیر جهاد کشاورزی تقاضا داریم در این راستا برای تامین نهاده‌های دامی تدبیری اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات حوزه کشاورزان استان در بخش کود است چرا که گرانی برخی از نهاده‌های دامی مشکلاتی را برای دامداران ایجاد کرده است افزود: گرانی نهاده‌ها در بازار آزاد، کمبود برخی نهادها و توزیع نامناسب و نامتوازن سبب مشکلاتی برای دامداران شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند کمک به محصولات استراتژیک منطقه را از دیگر درخواست‌های خود در سفر وزیر جهاد کشاوری دانست و گفت: یکی از مهمترین مشکلات این روزها در بیرجند و استان در بخش تخم مرغ و گوشت مرغ است و اگر وضعیت دان به همین صورت پیش رود قیمت مرغ روند افزایشی را تجربه خواهد کرد.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: نهاده‌های دامی دولتی تغییر قیمت نداشته و از سال گذشته ثبات دارد اما این سهمیه جوابگوی نیاز استان نیست و دامداران برای تامین علوفه باید دست به دامان بازار آزاد و سر و کله زدن با دلالان شوند.
غریبی گفت: قیمت علوفه، کاه، یونجه، ذرت علوفه‌ای، کنجاله سویا خارج از سامانه بازار گاه افزایش قیمت 60 تا 300 درصدی داشته است که در مقایسه با سال گذشته قیمت شیر 23 درصد افزایش و قیمت دام زنده 10 تا 15 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: قیمت هر کیلو دام زنده حدود 35 تا 42 هزار تومان است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 5 درصدی تا 8 هزار تومانی دارد و از دلیل آن کرونا و کمبود نهاده و علوفه است.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی اظهار داشت: واسطه‌های بازار به نرخ پایین دام را می‌خرند و در دیگر استان‌ها با نرخ بالا می‌فروشند و این جز ضرر دامداران استان، عایدی دیگری ندارد.
غریبی گفت: نهاده‌های دامی دولتی جوابگوی کمتر از 50 درصد جمعیت دام استان است.
وی قیمت هر کیلو جو، سویا و ذرت دانه‌ای را در بازار آزاد سه هزار، 15 هزار و پنج هزار تومان اعلام کرد که در مقایسه با نرخ دولتی تفاوت قیمت چشمگیر دارد و در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت 60 تا 110 درصدی داشته است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد