hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > مطالبات قطعه سازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید

مطالبات قطعه سازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید

یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مطالبات قطعه سازان را در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در صورت محاسبه اصلاح قیمت ها با این مطالبات معوق، این رقم به ۳۸ تا ۳۹ هزار میلیارد تومان می رسد.
محمدرضا نجفی منش در نشست خبری انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودو با بیان این که با آغاز نهضت ساخت داخل، میزان مصرف مواد اولیه نیز افزایش یافته است، گفت: در عین‌حال توزیع این مواد با مشکلاتی دست به گریبان است ضمن آن که اجرای قانون تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج فارس با افزایش لجام گسیخته نرخ دلار، قیمت پایه این مواد را افزایش داده است.
وی افزود: هم اکنون تولیدکننده تا 70 درصد قیمت پایه در بورس، اقدام رقابت می کند تا قادر به ادامه تولید باشد، این در حالیست که در گذشته با اجرای سیستم مچینگ نسبت به تامین مواد اولیه اقدام می شد اما در حال حاضر تعیین قیمت در بورس انجام و تولیدکننده موظف به پرداخت همه قیمت پیش از تحویل کالا خواهد بود.
نجفی منش با تاکید بر این که عرضه باید به اندازه کفایت باشد، اظهار کرد: در جلسه با فولاد مبارکه مطرح شد تا نیاز سه صنعت اساسی از جمله خودرو از سوی این شرکت تامین خواهد شد اما با افزایش قیمت، همه هجمه ها به سمت قطعه سازان است در حالی که ریشه این وضعیت در مواد اولیه و زنجیره نخست است.
*مطالبات قطعه سازان به 34 هزار میلیارد تومان رسید
سعید صبوری نیز در این نشست خبری افزود: مبلغ 15 هزار میلیارد تومان از این مطالبات، تعهدات معوق است و شش هزار میلیارد تومان نیز در قالب خرید دین پرداخت شده و سررسید 9 هزار میلیارد تومان نیز فرا رسیده است.
وی با بیان این که مشکلات ارزی و شیوع کرونا باعث شده تا از 1200 قطعه ساز بزرگ و کوچک، 400 شرکت تعطیل کامل و 300 قطعه سازی نیز نیمه تعطیل شوند ، تصریح کرد:در این میان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز مزید بر علت شده است تا مشکلات قطعه سازان دو چندان شود.

صبوری ادامه داد: عاملی که قطعه سازان را هدایت می کند، نقدینگی است که با مشکلات و موانعی که در مسیر تامین قطعات قرار گرفته، قطعه سازان را در شرایط بسیار بدی قرار داده که این مشکل به دلیل سیاست های اشتباه و سرکوب قیمت های خودرو و قطعات بوده که صنعت خودرو و قطعه را با گرفتاری مواجه ساخته است.

رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعه سازی تامین نقدینگی را از واجب ترین امور در صنعت قطعه سازی دانست و تصریح کرد: بازار مواد اولیه در شرایط فعلی به صورت لحظه ای و ساعتی قیمت گذاری می شود و در بازار لحظه ای و ساعتی بورس، پرداخت 120 روزه بی معنی است چرا که مواد اولیه با حجم کم و قیمت های بالا به صورت ساعتی قیمت می خورد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد