hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آخرین وضعیت کرونا در استان هرمزگان/ پاییز امن‌ و آرام را با سهل‌انگارى از دست ندهیم

آخرین وضعیت کرونا در استان هرمزگان/ پاییز امن‌ و آرام را با سهل‌انگارى از دست ندهیم

در حالی که وضعیت کرونا در روزهای اخیر کاهشی بوده و روز گذشته نیز پس از حدود ۴ ماه این استان فوتی کرونایی ثبت نکرد همچنان می‌طلبد مردم و مسئولان با حساسیت بالا کرونا را جدی بگیرند هرچند وضعیت کرونا در جزیره کیش در هاله‌ای از ابهام است.
شروع فصل تابستان در استان هرمزگان همراه با اوج شیوع کرونا در استان بوده و تعداد بیماران بسترى کرونایى روزانه تا حدود 600 نفر رسیده بود که با اهتمام مردم استان به رعایت اصول بهداشتى، این آمار تا پایان تابستان به زیر 200 نفر رسید.
شمار جان باختگان بر اثر کرونا در روزهاى اوج کرونا تا تعداد 17 نفر در روز نیز می‌رسید و متاسفانه در این بین یک نوزاد یازده ماهه، دو کودک و تعداد زیادى جوان، به ویژه افراد بدون بیمارى زمینه‌ای نیز جان خود را از دست دادند، خوشبختانه این آمار تا پایان تابستان به زیر 5 نفر رسید و روز گذشته بعد از گذشت چهار ماه، هیچ بیمارى جان خود را بر اثر کرونا در استان از دست نداد.
همچنین طبق آمار دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان، هم اکنون 193 بیمار کرونایى در بیمارستان‌ها بسترى هستند در این بین 42 بیمار در بخش مراقبت‌هاى ویژه قرار دارند که حال 14 نفر از آنها وخیم است و در مجموع تاکنون 768 بیمار جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.
بیشترین سهم جانباختگان کرونایى در شهرستان‌هاى استان نیز با 374 فوتی به شهرستان بندرعباس تعلق دارد در ادامه شهرستان میناب با 81 فوتى دومین و شهرستان‌هاى بندرلنگه و قشم با تعداد 72 فوتى، سومین جایگاه را دارند.
65 درصد جانباختگان کرونایى بالاى 55 سال بوده‌اند
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوى دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان، حدود 65 درصد بیمارانى که جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، بالاى 55 سال سن داشته‌اند که از دو حیث مهم است، مورد اول این است که باید بیشتر از سالمندان به ویژه افرادى که داراى بیمارى زمینه‌اى هستند مراقبت کرده و از برگزارى مهمانى، دورهمى و هرگونه رفتار مخاطره آمیز خوددارى کرد.
همچنین این آمار نشان دهنده این است که 35 درصد جان باختگان کرونایى زیر 55 سال هستند و عمده آنها در گروه سنى جوان و میانسال بوده که درصد کمى براى این گروه‌هاى سنى به حساب نمى‌آید؛ این درصد نشان دهنده اهمیت بالاى پیشگیرى از ابتلا به ویروس کرونا و رعایت اصول بهداشتى براى جوانان هم است.
وضعیت کرونا در جزیره کیش در هاله‌ای از ابهام
رئیس دانشگاه علوم پزشکى هرمزگان در تاریخ پنجم مهرماه، آخرین وضعیت کرونا در شهرستان‌هاى استان را این‌گونه اعلام کرد: شهرستان بستک در وضعیت قرمز بیمارى کرونا است و شهرستان‌هاى پارسیان و سیریک در وضعیت هشدار محسوس(نارنجى) قرار دارند.
دکتر حسین فرشیدى ادامه داد: همچنین وضعیت شهرستان‌هاى بندرعباس، بندرلنگه، جاسک، میناب و قشم زرد است، آمار مبتلایان در شهرستان‌هاى حاجى‌آباد، رودان، بوموسى، بشاگرد و بندرخمیر، در هفته‌هاى گذشته کاهشى بوده است.
در این بین هیچ اشاره‌اى به وضعیت کرونا در جزیره کیش نشد و این در حالى است که در پنج روز گذشته، 3 بیمار کرونایى در این جزیره جان خود را از دست داده‌اند.
تداوم روزهاى امن کرونایى در گرو رعایت پروتکل‌هاى بهداشتى
بر اساس تجربه چندین ماه اخیر، شیوع ویروس کرونا ارتباط مستقیمى با رعایت اصول بهداشتى توسط مردم دارد و هر زمان توسط مردم و مسئولین نسبت به ویروس کرونا سهل انگارى شده، آمار کرونا در استان هرمزگان افزایش یافته است.
اکنون که روزهاى امن‌ترى را براى کرونا در هرمزگان شاهد هستیم، نباید تصور کرد که کرونا تمام شده و دیگر نیازى به رعایت پروتکل‌ها نیست.
هرگونه بى‌توجهى و بروز رفتارهاى اجتماعى خطر آفرین در برابر کرونا، باعث افزایش آمار کووید١٩ و حتى شروع موج جدیدى از این بیمارى در استان خواهد شد، همچنین با توجه به افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایى در سایر استان‌ها در روزهاى اخیر، مسافرت و تردد به داخل و خارج استان می‌تواند زمینه ساز انتقال بیشتر ویروس به هرمزگان شود.
در نتیجه مردم استان هرمزگان همچنان باید به اصول بهداشتى پایبند بوده و سه اصل شستشوى مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعى مناسب را رعایت کنند تا با ادامه این روند، برخلاف فصل تابستان سیاه و شوم کرونایى که بر این استان گذشت، پاییزى آرام و امن‌تر داشته باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد