hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| فرش خراسان جنوبی در تاروپود مشکلات

خراسان جنوبی| فرش خراسان جنوبی در تاروپود مشکلات

روزگاری نه‌چندان دور فرش خراسان جنوبی آوازه جهانی و مشتریان فراوانی داشت تا جایی که بیش از 50 هزار نفر در این استان به بافندگی مشغول بودند و از این راه درآمد کسب می‌کردند اما حالا از آن‌همه هیاهو خبری نیست و صنعت فرش استان در مشکلات غوطه‌ور شده به‌گونه‌ای که طی سال گذشته ۶۰ هزار مترمربع از ۱۶۰ هزار مترمربع فرش تولیدشده بر زمین‌مانده است. چتر بسته بیمه از یک‌سو و دست‌درازی دلالان از سویی دیگر تاروپودهای فرش خراسان جنوبی را با مشکلات عدیده‌ای گره‌زده است.

40 سال کار بی‌ثمر

یکی از بافندگان فرش در خراسان جنوبی اظهار داشت: بیش از 40 سال از عمر خود را قالی بافته‌ام اما به دلیل نبود بازار فرش و دلال‌بازی‌ها در میدان خریدوفروش از این هنر روی برگرداندم. او بیان کرد: اگر تعدادی از قالی‌بافان با همین دستمزد پایین همچنان به کار ادامه می‌دهند تا منبع درآمدشان از بین نرود اما گرانی مواد اولیه تمایل قالیبافان به ادامه کار را کاهش داده است. یکی دیگر از بافندگان فرش دستباف در بیرجند اظهار داشت: قالی‌بافی هنر بزرگان ما بوده و این هنر با خون و رگ ما عجین شده اما این روزها بازار فرش کساد است. او بیان کرد: از مسئولان انتظار می‌رود اگر حضور مردم در روستاها برای آن‌ها مهم است به قشر قالی‌بافان که جزوی از جامعه هستند بیشتر توجه کنند.

 تولید ۱۶۰ هزار مترمربع فرش دستبافت

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند. محمدحسین کامیابی مسک با بیان اینکه این بافندگان طی سال گذشته ۱۶۰ هزار مترمربع فرش دستبافت تولید کرده‌اند، گفت: ۱۰۰ هزار مترمربع به دیگر کشورها صادرشده است. کامیابی مسک افزود: این فرش‌ها به کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی صادرشده است. بنا به گفته رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی، ۶۰ هزار مترمربع از این فرش‌ها بر روی دست تولیدکنندگان مانده است. کامیابی مسک با اشاره به مشکلات پیش روی بافندگان فرش بیان کرد: بیمه از مهم‌ترین مشکلات این قشر از جامعه است. رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی بیان کرد: قریب به دو سال می‌شود که فرد جدیدی را برای بیمه قبول نمی‌کنند. کامیابی بیان کرد: در شرایطی که منابع درآمدی روستاییان خراسان جنوبی از بین رفته است، تولید و صادرات فرش می‌تواند نقش خوبی در سبد اقتصاد خانوارهای روستایی داشته باشد.

۱۵۰۰ نفر از لیست بیمه خارج شدند

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی بیان کرد: در گام اولیه پنج هزار و ۸۰۰ نفر از بافندگان فرش بیمه‌شده‌اند. وی بیان کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۳۰۰ نفر بیمه‌شده داریم و مابقی به دلایل متعددی از لیست خارج‌شده‌اند. کامیابی مسک بیان کرد: برخلاف قانون، مأمور بیمه طی بازرسی‌های خود دلایل غیرموجه ای را بیان می‌کند و بیمه‌شده را از لیست حذف می‌کند. او خواستار توجه به بیمه بافندگان فرش شد و افزود: باید چاره‌ای اساسی برای رفع مشکلات بیمه‌ای بافندگان فرش اندیشیده شود.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فرش چشم‌انتظار اعتبار

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی با اشاره به بازار فروش فرش بیان کرد: در شرایط فعلی جامعه، بازار فروش با مشکل روبه‌رو شده است. او از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فرش خبر داد و گفت: این طرح از ۱۲ سال گذشته طراحی‌شده و اخیرا در هیئت معاون اشتغال وزارت کار تائید شده است. کامیابی با بیان اینکه راه‌اندازی این فروشگاه چشم‌انتظار اعتبار است، افزود: متأسفانه تاکنون هیچ اعتباری برای این امر تخصیص نیافته است. رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی بیان کرد: برای راه‌اندازی این فروشگاه نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار هستیم. کامیابی مسک با اشاره به مزایای راه‌اندازی این فروشگاه بیان کرد: با انجام این طرح، مشتری می‌تواند از هر نقطه دنیا تولیدات استان را ببیند. وی با بیان اینکه اندازه‌ها و طرح‌های خراسان جنوبی در هر نقطه دنیا قابل‌مشاهده است، گفت: مشتری می‌تواند فرش دلخواه خود را سفارش دهد تا مطابق سلیقه وی بافته شود. کامیابی کوتاه کردن دست واسطه را یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فرش دانست و گفت: در شرایط فعلی سود بافندگان فرش به جیب واسطه ها می‌رود. رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی با اشاره به دیگر مشکلات موجود بیان کرد: متأسفانه مواد اولیه فرش بسیار گران شده است. او با بیان اینکه قیمت موادی مانند نخ بالا رفته اما قیمت فرش تغییری نداشته است، گفت: همچنین بالا رفتن قیمت ارز بازار فرش را با رکود روبه‌رو کرده است. کامیابی مسک ادامه داد: تولید اضافه بر تقاضا باعث رکود بازار و افت قیمت‌ها می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد