hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| تا نگاه می‌کنی وقت رفتن است

تهران| تا نگاه می‌کنی وقت رفتن است

از سال 86 و پس از فوت قیصر امین پور شاعر نام‌آشنای معاصر میدان شهرداری منطقه ۲ واقع در محله سعادت‌آباد به نام قیصر امین پور نام‌گذاری شد و 4 سال بعد هم سردیس وی در همین میدان قرار گرفت تا یاد او را زنده کند اما در چند روز به ناگهان این میدان حذف شد تا شورایی‌ها به این امر عکس‌العمل نشان دهند. هرچند شهردار منطقه 2 می‌گوید این اقدام به علت حل مشکل ترافیکی این منطقه بوده و پس از اتمام عملیات در قسمت جنوبی تقاطع نصب و نام بلوار شهرداری به بلوار قیصر امین پور تغییر می‌کند.


همچنان در شهر، خودرو حرف اول را می‌زند

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران‌گردی خود از حذف ناگهانی میدان قیصر امین‌پور شاعر معاصر کشورمان واقع در سعادت‌آباد، منطقه 2 تهران انتقاد کرد و گفت: فکر ‏می‌کردیم پایان این تصمیم‌ها فرارسیده ولی این کار نشان داد همچنان در شهر، خودرو حرف اول را می‌زند.

او با بیان اینکه در سعادت‌آباد، پیاده راه، محل مکث، ‏خاطره، شعر و قیصر فدای روان شدن ترافیک شدند اظهار داشت: وقتی یک میدان را حذف می‌کنید یعنی محل مکث را از بین می‌برید؛ این به لحاظ ‏شهرسازی هم غلط و مصداق شهر خودرو محور است.

حذف در مغایرت باسیاست‌های مدیریت جدید شهری

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این زمینه گفت: حذف میدان و مجسمه قیصر امین پور مغایر با رویکرد و سیاست‌های مدیریت جدید شهری بوده و باید جبران شود.

ولی‌الله شجاع پوریان با انتقاد از حذف میدان و مجسمه قیصر امین پور به دلیل رفع موانع ترافیکی اظهار کرد: مدیریت شهری در دوره جدید با ترجیح انسان بر خودرو به دنبال تقویت هویت فرهنگی در شهر تهران است و اقدام اخیر در میدان قیصر امین پور یک بی‌سلیقگی بود که باید هرچه سریع‌تر جبران شود.

او با تمجید از شخصیت قیصر امین پور افزود: قیصر امین پور از شاعران معاصر و نامی کشور است که سهم زیادی در حوزه اندیشه و ادبیات ایفا کرده و ما باید قدردان سرمایه‌های نمادین خود باشیم، من خاطرات زیادی از ایشان به‌عنوان دوست و هم استانی در دهه شصت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دارم و این موضوع بر من سنگینی بیشتری می‌کند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با درخواست از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای بازگرداندن نام و نشان قیصر امین پور تصریح کرد: در گذشته همه شهر فدای خودرو شد ولی در عمل توسعه پل و تونل و بزرگراه کمکی به شریان ترافیکی شهر نکرد و اینکه امروز هم به بهانه رفع موانع ترافیکی سرمایه و داشته‌های فرهنگی را از دست بدهیم، مشکلی حل نمی‌شود.

او افزود: نه‌تنها خواستار بازگشت نام قیصر امین پور هستیم بلکه تلاش خواهیم کرد با ایجاد راسته‌های فرهنگی از قبیل راسته کتاب و گذر هنر اهمیت و جایگاه فرهنگ و هنر را در جامعه پررنگ کنیم.

حذف میدان به علت بار ترافیکی و گلایه شهروندان

شهردار منطقه 2 تهران با اشاره به اجرای طرح اصلاح هندسی میدان قیصر امین پور و تبدیل آن به تقاطع گفت: این اقدام به دلیل وضعیت فیزیکی و هندسی محدوده میدان و ترافیک نامطلوب آن انجام‌شده و حذف میدان به معنای حذف نام شاعر بزرگ معاصر ایران نیست.

رسول کشت پور با اعلام این مطلب افزود: در پی تذکر عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر حذف میدان «قیصر امین پور» واقع در ضلع شمالی بلوار شهرداری باید توجه داشت که این اقدام بنا به خواست مکرر شهروندان ساکن محدوده مزبور به دلیل ایجاد گره ترافیکی به‌ویژه در ساعات اوج تردد شهروندان و بر مبنای مطالعات کارشناسی ترافیکی و اجتماعی و با اخذ مصوبه شورای ترافیک از سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صورت پذیرفته است.

شهردار منطقه ۲ همچنین گفت: توجه و حساسیت جناب آقای مسجد جامعی نسبت به جامعه هنری کشور ارزنده است و مدیریت شهری منطقه ۲ نیز در راستای سیاست‌های شورای پنجم، نام و سردیس شاعر بزرگ امین پور را حفظ می‌کند. علاوه بر این، بر اساس تصمیم‌گیری قبل از اجرای طرح و با توجه به برنزی بودن سردیس و احتمال سرقت و یا آسیب رسیدن در حین انجام عملیات، سردیس قیصر امین پور با هماهنگی سازمان زیباسازی به محلی مناسب منتقل و پس از اتمام عملیات در قسمت جنوبی تقاطع نصب و نام بلوار شهرداری به بلوار قیصر امین پور تغییر می‌کند.

کشت پور تأکید کرد: البته، این امر پس از انجام مراحل قانونی و تصویب آن در کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران اتفاق خواهد افتاد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد