hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بوشهر| 231 هزار دانش‌آموز چشم‌به‌راه معلم

بوشهر| 231 هزار دانش‌آموز چشم‌به‌راه معلم

231 هزار دانش‌آموز بوشهری در حالی تا چند روز دیگر وارد کلاس‌های درس می‌شوند که کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش آموزش‌وپرورش این استان است. به‌عبارت‌دیگر کمبود معلم در مدارس بوشهر چالشی است که هم آموزش‌وپرورش و هم دانش‌آموزان و والدین آن‌ها را به خود درگیر کرده است.

رئیس طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: در سال تحصیلی جدید 231 هزار دانش‌آموز این استان وارد کلاس‌های درس می‌شوند. حمدالله اژدری افزود: این شمار دانش‌آموزان در پایه‌های پیش‌دبستانی، استثنایی و دانش‌آموزان دولتی و غیردولتی هستند.

او بیان کرد: تاکنون 122 هزار و 449 دانش‌آموز در دوره ابتدایی در سامانه ثبت‌شده که با توجه به‌پیش‌بینی این اداره کل، سه هزار دانش‌آموز به این تعداد اضافه می‌شود. اژدری ادامه داد: دوره ابتدایی با 125 هزار و 206 دانش‌آموز بیشترین تعداد را در بین دوره‌ها دارد.

او یادآور شد: آموزش‌وپرورش استان امسال پذیرای 23 هزار دانش‌آموز کلاس اولی است که از این تعداد 22 هزار و ٢٣٧ دانش‌آموز در سامانه ثبت‌شده و طبق پیش‌بینی حدود 800 نفر دیگر باید به این شمار افزوده شود. اژدری افزود: در دوره استثنایی نیز امسال یک هزار و 150 دانش‌آموز وجود دارد که این شمار نسبت به سال گذشته 30 دانش‌آموز افزایش داشته است.

تعلل روند ثبت‌نام نوآموزان پیش‌دبستانی

او ادامه داد: در این بخش تاکنون 956 نفر در سامانه ثبت‌شده و حداقل 200 نفر دیگر باید به این آمار اضافه شود. رئیس طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: از تعداد ٢٣٠ هزار دانش‌آموز پیش‌بینی‌شده 49 هزار و ٨٢٣ دانش‌آموز در دوره متوسطه اول، ٢٣ هزار و ٢٢٢ دانش‌آموز در دوره متوسطه نظری، ١4 هزار و ٣٢٨ دانش‌آموز در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وارد کلاس درس می‌شوند. او گفت: آموزش‌وپرورش استان بوشهر در رشته فنی و حرفه‌ای با افزایش 100 کلاس درس و در شاخه کاردانش با افزایش 154 کلاس درس روبرو است. اژدری افزود: پارسال 217 کلاس درس در شاخه فنی و حرفه‌ای فعال بود که این آمار امسال به 317 کلاس درس رسیده و در شاخه کاردانش از 319 کلاس درس به 473 کلاس درس رسیده است. اژدری اضافه کرد: امسال هفت هزار و ٩٢4 کلاس درس در مدارس دولتی برپا می‌شود که نسبت به سال گذشته 362 کلاس افزایش داشته است. رئیس طرح و برنامه آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: روند ثبت‌نام نوآموزان پیش‌دبستانی نسبت به سایر دوره‌ها با تعلل بیشتری روبرو است. اژدری افزود: تاکنون هشت هزار و 894 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در سامانه ثبت‌شده‌اند که این آمار فقط 50 درصد آمار پیش‌بینی‌شده باید به ١٧ هزار و ١٢١ نوآموز پیش‌دبستانی برسد. او با اشاره به اینکه استان بوشهر در این زمینه رتبه دوم کشوری به نسبت جمعیت واجد شرایط را دارد گفت: در سال گذشته در همین زمان چهار هزار نوآموز فقط در سامانه ثبت شد.

کمبود دو هزار و ۸۸۹ نفر نیرو در آموزش‌وپرورش

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر بزرگ‌ترین چالش در سال جدید را نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: مسائل مالی سر جای خودش هست ولی چالش جدید ما کمبود نیروی انسانی است که مشکلاتی را به دنبال دارد. ناصر کرمی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۴ هزار و ۳۷۵ نیروی انسانی داشتیم که هشت هزار و ۵۳۹ نفر معلم بودند و در سال تحصیلی جدید ۵۵۲ نفر بازنشسته می‌شوند و ۲۶۶ نفر از دانشگاه فرهنگیان و استخدام آزاد اضافه می‌شود و کمبود دو هزار و ۸۸۹ نفر نیرو داریم. کرمی با اشاره به اینکه هزار و ۵۲ نفر از طریق به‌کارگیری حق‌التدریسی‌ها تأمین می‌شود، افزود: همچنان هزار و ۸۳۷ نفر کمبود معلم داریم که از طریق اضافه‌کار شاغلین و خرید خدمت و بسته‌های آموزشی جبران کنیم. او با بیان اینکه ممکن است در روزهای ابتدایی مهر در برخی از مدارس با کمبود نیرو روبرو باشیم، تصریح کرد: برخی افراد متقاضی انتقال هستند که ممکن است در روزهای اول در کلاس حاضر نباشند ولی به‌تدریج در کلاس حاضر می‌شوند و مشکلی برای کلاس ایجاد نمی‌شود.

در مقطع ابتدایی شرایط سخت‌تر است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی شرایط سخت‌تری را ایجاد می‌کند افزود: در مقطع ابتدایی هر نیرویی که کم داشته باشیم ممکن است یک کلاس تعطیل شود. او با بیان اینکه مدارسی با دو دانش‌آموز در سال جدید خواهیم داشت، اضافه کرد: برای دو نفر دانش‌آموز هم معلم می‌فرستیم تا مسئله آموزش با مشکل روبرو نشود و تلاش داریم که هیچ کلاسی بی معلم نماند. کرمی خواستار حضور همه مسئولان در مراسم بازگشایی مدارس شد و بیان کرد: حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت را نیز به‌صورت ویژه در دستور کار داریم و کمک‌ها را برای آن‌ها ارسال می‌کنیم. او همچنین از توقیف املاک فاقد حصار آموزش‌وپرورش بوشهر توسط شهرداری خبر داد و گفت: دیواری را باید دور زمین‌های آموزش‌وپرورش ایجاد کنیم تا تعرضی به این اراضی صورت نگیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد