hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > قامت خمیده هتلداران زیر بار افزایش هزینه‌ها

قامت خمیده هتلداران زیر بار افزایش هزینه‌ها

این روزها کشور با مشکلاتی دست‌‌‌‌‌وپنجه نرم می‌کند که نه تنها گریبان‌گیر مردم عامه شده بلکه سازمان‌ها و نهادهای متفاوت را هم درگیر خود کرده است، از جمله صنعت‌هایی که آسیب زیادی طی چند سال گذشته دیده صنعت گردشگری است، که این روزها خبرهای چندان خوبی از آن به گوش نمی‌رسد. کشور روزبه‌روز بیشتر با مشکل کاهش ورود توریست و گردشگر داخلی روبه‌رو می‌شود. صنعت گردشگری در این روزها بیشتر نیازمند کمک ارگان‌های دولتی است تا از این طریق بتوانند توریست بیشتری جذب کنند از جمله مشکلات عمده این صنعت موانع هتلداری است. موانعی که هتلداران را بر آن داشته تا برای اولین‌بار به مناسبت روز جهانی گردشگری در تهران همایشی ترتیب دهند و موانع هتلداری را به صورت بیانیه در این همایش به گوش مسئولان برسانند.
تامین زیر ساخت مهمترین مسله‌ای است که در گردشگری به آن توجه می‌شود. هتل‌ها زیرساخت‌های گردشگری به حساب می‌آیند که در ایران علی‌رغم تلاش برای توسعه هتل‌ها اما نتیجه چندان مطلوبی نداشته است.  جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران، در نشست خبری برگزاری همایش سراسری جامعه هتلداران به کمک‌های دولت برای توسعه هتل‌های موجود در کشور تاکید کرد ودرباره موانع موجود سر راه هتل‌ها گفت: فصلی بودن سفر، تغییرات پی‌درپی مدیران و معاونان میراث فرهنگی، از جمله موانع بر سر راه گردشگری است. او گفت: نگاه‌های دولتی به مجموعه گردشگری کشور در ادوار متفاوت وجود داشته و این امر موجب شده تا آن‌طور که باید از گردشگری حمایت نشود. حمزه‌زاده گفت: ترجیح دادن منافع سازمانی بر منافع گردشگری ملی از جمله چالش‌هایی است که به صنعت هتلداری کشورآسیب وارد می‌کند. علت اصلی این موانع سیاست‌های غلطی است که بر صنعت گردشگری کشور حاکم شده است، اما با تمام موانع و چالش‌ها باز هم صنعت هتلداری نسبت به سال‌های گذشته رو به بهبود است و می‌توان گفت هتل‌های موجود در کشور نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.
جمشید حمزه زاده از افزایش 4 برابری هزینه آب و برق هتل‌ها خبر داد و خواهان حمایت دولت شد. وی گفت: هزینه آب‌وبرق به مقامات دولتی مربوط می‌شود اگر این حمایت از سمت دولت انجام شود شاهد رشد چشمگیری در صنعت گردشگری کشور خواهید بود. رئیس جامع هتلداران گفت: طبق آخرین گفت‌وگو با علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار شد یک بسته حمایتی برای هتلداری تعریف شود و به تصویب هیات دولت برسد، مواردی که قرار است در این بسته حمایتی قرار گیرد کاهش هزینه آب‌وبرق، کاهش مالیات و سوبسید برای گردشگران خارجی و.... است. این‌ها همه مسائلی است که به صنعت گردشگری لطمه وارد می‌کند و ما همچنان نیازمند حمایت از سوی دولت و تصویب این بسته حمایتی هستیم تا شاهد توسعه گردشگری در کشور باشیم.  در حال حاضر هتل‌ها 9 درصد به عنوان تاسیسات گردشگری ارزش افزوده و با 50 درصد معافیت تخفیفاتی 12 و نیم درصد با لحاظ 50 درصد از سود ناخالص به عنوان مالیات بر عملکرد و عوارض پسماند و ... پرداخت می‌کنند. براساس محاسبه ما حدود 35 درصد از درآمد به عوارض تعلق می‌گیرد و همین امر منجر به افزایش نرخ خدمات برای هموطنانمان می‌شود.
نگاه اقتصادی به گردشگری غلط است
در ادامه نشست خبری دلاور بزرگ‌نیا  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، گفت: ما نباید به گردشگری نگاه اقتصادی داشته باشیم، موضوعی که مورد توجه گردشگر خارجی قرار می‌گیرد فرهنگ در ایران و ایرانی است پس باید با دید فرهنگی به گردشگری نگاه کرد تا مانع آسیب‌های جدی به صنعت گردشگری شویم.
وی گفت: ایران از عنوان صنعت برای گردشگری استفاده می‌کند، وقتی حرف از صنعت می‌شود باید به محصول فکر کرد، اما همچنان در ایران خام‌فروشی صورت می‌گیرد. ایران می‌تواند از ذره ذره محصولات موجود در کشور استفاده  و از این طریق به اقتصاد کشور کمک کند. این اقدامات را تنها به صورت علمی و با تجربه زیاد می‌توان عملی کرد.
مظلومیت هتل‌ها
حسن سیادتان رئیس هیات مدیره هتلداران فارس در ادامه نشست خبری به مظلومیت هتل‌های ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تخفیف‌هایی که هتلداران در اختیار گردشگران قرار داده‌اند باز هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و تعداد اتاق‌های خالی بیشتر از اتاق‌های پر هتل‌‌ها است. قیمت اتاق‌ها به ریال حساب می‌شود اما خرید گردشگران خارجی در ایران به دلار است.  او گفت: تمامی اصناف در ایران از این نوسانات ارزی به نفع خود استفاده می‌کنند اما در هتلداری این‌طور نیست. سیادتان گفت: در مواقعی که دولت می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. وی گفت: قیمت ارز جزو برنامه هتل‌ها به حساب می‌آمد که می‌توانستند این قیمت را از خارجی‌ها دریافت کنند اما در شرایط کنونی به این صورت عمل نمی‌شود. رئیس هیات مدیره هتلداران فارس با اشاره به دیگر موانع هتلداری گفت: موضوع مُهر روی پاسپورت یکی دیگر از موانع اصلی گردشگری به شمار می‌آید که به این دلیل بسیاری از گردشگران خارجی اقدام به سفر به ایران نمی‌کنند.
گلایه هتلداران از دولت در قالب بیانیه
در ادامه این نشست حمزه‌زاده با اشاره به جزئیات برنامه اولین همایش هتلداران گفت: کل مطالبات هتلداران در قالب بیانیه از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود. او درباره راه‌حل‌های موجود برای رفع مشکلات هتلداری گفت: در روز همایش قطعا راهکاری برای این مشکلات ارائه خواهد شد. حمزه‌زاده در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: هزینه‌هایی که در این همایش صرف می‌شود توسط هتلداران پرداخت می‌شود و کوچکترین کمکی از سوی دولت دریافت نمی‌شود. وی درباره مکان‌های غیر مجاز مثل آموزش‌وپروش در زمینه اسکان مسافران گفت: در این زمینه بارها با سازمان برخورد صورت گرفته اما متاسفانه این سازمان‌ها حامی مکان‌های غیر مجاز هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد