hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه چگونه است؟

کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه چگونه است؟

یک فوق تخصص نفرولوژی در چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بیماران پیوندشده کلیه در عملکرد جسمی، اجتماعی و سلامت عمومی موفق عمل کرده‌اند و به‌طور کلی شاخصه کیفیت زندگی ذهنی بیماران پیوندشده بالاتر از بیماران همودیالیزی است.
سعید مردانی با بیان اینکه نارسایی کلیه به آسیب موقتی یا دائمی کلیه‌ها اطلاق می‌شود، اظهار کرد: بیماری‌های مزمن از جمله نارسایی کلیه، مشکلات فراوانی را در زندگی بیماران سالمند و جوان ایجاد کرده و منجر به از دست دادن عملکرد طبیعی کلیه‌ها خواهد شد.
وی نارسایی کلیه را غیر قابل برگشت دانست و ادامه داد: در این اختلال، توانایی بدن برای حفظ تعادل مایعات بدن و الکترولیت از بین می‌رود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: در مرحله حاد بیماری نارسایی کلیه نشانه‌هایی نظیر بی‌اشتهایی، تهوع، خونریزی، اختلال حواس، شعور و در پایان تشنج رخ داده و هم‌زمان افزایش میزان پتاسیم خون، افزایش فشار خون، افزایش حجم مایعات، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های استخوانی رخ می‌دهد.
مردانی افزود: هزینه هر فرد دیالیزی در یک دوره ۵ ساله، حدود ۳۵۰ میلیون تومان است که برای یک بیمار پیوند کلیه حدود ۵۰ میلیون تومان رقم می‌خورد، با این تفاسیر با انجام هر عمل پیوند کلیه، ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر فرد پیوند خورده صرفه‌جویی می‌شود.
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح کیفیت زندگی بیماران بعد از پیوند کلیه و مقایسه با بیماران دیالیزی گفت: بیشترین نمره کیفیت زندگی پس از عمل پیوند کلیه در گروهی است که مدت زمان ۱۱-۱۵ سال از زمان پیوندشان گذشته باشد.
وی رتبه بعد کیفیت زندگی را متعلق به گروهی دانست که بیشتر از ۱۵ سال از پیوند آن‌ها گذشته باشد و افزود: نکته مهم، کیفیت نامطلوب گروه زیر یک سال است که می‌تواند ناشی از عوارض درمان با دوزهای بالای کورتون و تاثیرات آن روی پوست و ظاهر فرد باشد.
این فوق تخصص نفرولوژی بیان کرد: ترس بالای گروه زیر یک سال می‌تواند نشان‌دهنده میزان بالای نگرانی‌ها و استرس‌ها خصوصا درباره رد پیوند و بازگشت مجدد به دیالیز باشد که لزوم انجام مشاوره‌های روان‌شناسی پیش از انجام پیوند و پس از آن را می‌طلبد.
مردانی تاکید کرد: به علت عوارض داروهای سرکوب‌کننده ایمنی، ممکن است نیاز به مراقبت‌های مداوم پزشکی برای فرد  پیوندشده همچنان وجود داشته باشد و این مسئله موقعیت روانی، اقتصادی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد