hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| رشت، جولانگاه سگ‌های ولگرد

گیلان| رشت، جولانگاه سگ‌های ولگرد

این روزها مردم رشت از وجود سگ‌های ولگرد در معابر این شهر ناراحتند اما به اتلاف آن‌ها هم راضی نیستند و درخواستشان زنده گیری این حیوانات و نگه‌داری در مکانی امن است. طرحی که سال‌هاست توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شده اما ثمربخش نبوده است.

 رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت از افزایش حضور سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر و نگرانی‌های ایجادشده انتقاد و اظهار کرد: در بسیاری از خیابان‌های رشت همچنین مسکن مهر این شهر شاهد حضور سگ‌ها هستیم و خطر حمله این حیوانات به انسان در هرلحظه ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

فاطمه شیرزاد با تأکید بر اینکه حفظ سلامت شهروندان در اولویت است، اضافه کرد: سازمان پسماند شهرداری رشت ملزم به ارائه طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و اجرای آن شد اما متأسفانه باگذشت بیش از یک سال اقدام چندانی صورت نگرفته است.

اقداماتی که نیمه‌کاره رهاشده است

مشاور عالی پسماند گیلان نیز در خصوص طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: معضل سگ‌های ولگرد موضوع بسیار مهمی است متأسفانه تمامی اقداماتی که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد و یا پیمانکاران گذشته انجام گرفت به‌صورت نیمه‌کاره رها شد و در حال حاضر قراردادی نوشته‌شده و به‌زودی به امضای دو طرف می‌رسد، در این قرارداد جدید که دارای چند فاز است به‌صورت مرحله‌ای هر بار 500 سگ توسط نیروهای مجرب زنده گیری می‌شوند و به مراکز درمانی انتقال و پس از عقیم‌سازی پلاک‌کوبی و در مناطقی که گرفته‌شده‌اند رهاسازی می‌شوند. افشین پور علی ادامه داد: ما در استان گیلان محدودیت زمین داریم یک‌بار تصمیم گرفته شد سگ‌ها در مرکزی در روستای تخسم نگهداری شوند اما با اعتراض اهالی این منطقه مواجه شدیم، ضمن اینکه دستگاه‌ها در این حوزه همکاری لازم را ندارند.

500 سگ ولگرد در گام اول زنده گیری می‌شوند

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز گفت: در سال 1395 این سازمان مبادرت به عقد قرارداد با یکی از افراد حامی و متخصص در زنده گیری و مدیریت سگ‌های بلاصاحب کرد که با توجه به مشکلات، پس از اتمام زمان قرارداد راضی به انعقاد مجدد قرارداد نشد. علیرضا حاجی پور ادامه داد: مجددا سازمان مبادرت به دعوت از دو حامی و نگهدار حیوانات و عقد قرارداد کرد که متأسفانه هر دو شرکت یادشده به دلیل نداشتن ظرفیت کافی از تحویل سگ‌های بلاصاحب خودداری کردند. او تأکید کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد مقرر شد تا زمینی در روستای تخسم به این امر تخصیص یابد که زمین مذکور از اداره منابع طبیعی اجاره شد. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت گفت: کارشناسان اداره محیط‌زیست از محل بازدید و شرایط را بررسی کردند، پ از اعمال دستورالعمل‌های ویژه، شرایط نگهداری به این سازمان اعلام و تنها با نگهداری 50 سگ در محل موردنظر موافقت شد که علیرغم اعتراض شهرداری به این امر، آن‌ها بر نظر خود اصرار کردند. متعاقبا و به دلیل شرایط خاص، عوامل سازمان مبادرت به پاک‌سازی و تسطیح زمین کردند که متأسفانه مردم محلی با اعتراض شدید به عوامل شهرداری از انجام این کار در روستای مذکور جلوگیری کرده و پیگیری این سازمان نیز منتج به نتیجه نشد. او اضافه کرد: در نهایت سازمان پسماند مبادرت به عقد قرارداد با یکی از توانمندترین شرکت‌های درگیر با نگهداری و عقیم‌سازی حیوانات کرد. با توجه به قرارداد اخیر مقرر شد در گام اول تعداد 500 سگ توسط افراد مجرب زنده گیری و به کلینیک منتقل‌شده و در آنجا ضمن درمان سگ‌های بیمار نسبت به عقیم‌سازی آن‌ها و سپس پلاک‌گذاری حیوانات اقدام و به‌منظور جلوگیری از به هم خوردن تعادل زیست‌محیطی حیوانات یادشده در همان محل زنده گیری رها شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد