hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

شرایط کنونی کشور با توجه به جنگ اقتصادی که علیه نظام جمهوری اسلامی به راه افتاده مقطع حساس و ویژه‌ای را در تاریخ چهل ساله انقلاب رقم زده و در چنین اوضاع و احوالی می‌طلبد که همه مسؤولان و کارگزاران نظام برای برون رفت از بحران‌های پیش‌آمده تلاش کنند.
انتظار عمومی این است در این وضعیت تلاش و جدیت برای حل مشکلات موجود بیش از گذشته صورت گیرد اما با این وصف شاهدیم در حوزه دولت همچنان دو وزارتخانه بدون وزیر اداره می‌شود و با حضور سرپرست در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ سخنگوی دولت نیز هنوز مشخص نشده و تنها اخباری که از قوه مجریه منتشر می‌شود همان اخبار رسمی است که از سوی سایت‌های وابسته به دولت انتشار می‌یابد. از سوی دیگر به لحاظ منطقه‌ای و محلی نیز برخی از استان‌ها به لحاظ مدیریتی وضعیت مناسبی ندارند. چند وقتی است که استان کرمان بدون استاندار باقی مانده است و در عرصه مدیریت شهری هم اخباری مبنی بر انحلال برخی از شوراهای شهر و روستا به دلایلی چون سوءاستفاده‌های مالی و رفتار غیراخلاقی شنیده می‌شود.در کنار این موضوعات در حالی که مردم انتظار جدیت بیشتری از مسؤولان برای اندیشیدن تدابیر لازم برای رفع مشکلات و موانع را دارند نمایندگان مجلس هم به تعطیلات دوهفتهای رفتهاند.

درباره مشکلات کشور و تناسب رفتار مسؤولان با توقعی که مردم از مسؤولان در شرایط فعلی دارند با ده نفر از کارشناسان سیاسی گفتوگو کردهایم:

اداره وزارتخانه با سرپرست، مشکل نیست

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاستجمهوری با بیان اینکه برخی مشکلات مثل تورم، رکود، بیکاری و .. در گذشته سابقه داشته است، تصریح کرد: در این زمینه باید همه تلاش کنند و بحث انتخاب یک وزیر یا رئیس سازمان نیست بلکه هم مسؤولان و هم مردم باید با مشارکت جدی در جهت رفع مشکلات بکوشند. واقعیت آن است در کنار اندیشیدن تدابیری مناسب از سوی همه قوای کشور مردم هم باید کنترل مصرف داشته باشد و در خریدهای خود صرفه جویی کنند. اکرمی خاطرنشان کرد: تعطیلی مجلس در وقت قانونی و اداره وزارتخانه در فرصت سه ماههای که در اختیار سرپرست است جزو مشکلات محسوب نمیشود و امری معمول در بسیاری از کشورهای دنیا است.

هنوز جنگ اقتصادی را باور ندارند

صادق کوشکی، استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر به لحاظ اقتصادی در وضعیت جنگی کامل هستیم و شرایط عادی نیست تاکید کرد: در چنین شرایطی نهتنها لازم است بهترینها در عرصه مدیریتی باشند بلکه باید با حالت رزمندگی و با قدرت تمام تلاش کنند تا از این مقطع، سربلند خارج شویم. کوشکی ضمن ابراز تاسف از اینکه در چنین شرایطی برخی دستگاههای بسیار تاثیرگذار با سرپرست اداره میشوند گفت: گویا مدیران ارشد قوه مجریه هنوز این جنگ اقتصادی را باور ندارند و شاید بخش زیادی از مشکلات چند ماه اخیر نیز همین عدم باور باشد.

ثبات تصمیمگیری

احمد حکیمیپور، دبیر کل حزب اراده ملت معتقد است در شرایطی که وضعیت اقتصادی عادی نیست حتما باید مدیران و مسؤولان جدیت و پشتکار بیشتری از خود نشان دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی حتما باید تکلیف وزارتخانههایی که بدون وزیر ماندهاند مشخص شود تا تصمیمگیریها از ثبات بیشتری برخوردار باشد. همچنین اخبار مختلفی نیز از سوءاستفاده، کمکاری و دستدرازی به بیتالمال به گوش میرسد که در صورت صحت باید گفت چنین شرایطی با انتظارات مردم و مطالبات عمومی فاصله زیادی دارد.

بلاتکلیفی وزارتخانههای اقتصادی در جنگ اقتصادی!

سیدحسین نقویحسینی، نماینده پاکدشت و ورامین در مجلس با بیان اینکه ما در یک جنگ تمامعیار اقتصادی هستیم و دشمنان با تشکیل ستاد جنگی هر روز علیه ما اقدام جدیدی انجام میدهند، گفت: در این شرایط همه باید به حالت آمادهباش و وسط میدان باشند. سخنگوی فراکسیون ولایت با تاکید بر اینکه در جنگ، هر لحظهای سرنوشتساز است افزود: در این شرایط پذیرفتنی نیست که هیچ دستگاهی در هر سطحی با سرپرست اداره شود چه برسد به دو وزارتخانه مهم اقتصادی. نقوی حسینی درباره تعطیلی دوهفتهای نمایندگان هم گفت: مجلس هم همچون همه نهادها باید همیشه آماده باشد؛ البته نمایندگان مجلس تعطیلات ندارند.

صبر و حوصله رئیسجمهور بیش از طاقت مردم است

عبدا... ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که در مقطع حساس کنونی با توجه به انتظاراتی که مردم از مسئولان دارند جای هیچگونه کوتاهی نیست.

وی با اشاره به بلاتکلیفی برخی وزارتخانهها تصریح کرد: وزارت اقتصاد و کار جزو وزارتخانههای حساس و کلیدی دولت هستند و سرپرستها طبعا از همه اختیارات یک وزیر برخوردار نیستند. به نظر میرسد گرچه رئیسجمهور از مهلت قانونی برای انتخاب وزیر استفاده میکند اما شرایط کشور نیاز به تلاش بیشتر دارد. وی تصریح کرد: شرایط ویژه اقتصادی کشور متاسفانه بیانگر این واقعیت است که صبر و حوصله رئیس جمهور بیش از طاقت و تحمل مردم است.

مجلس به جای تعطیلات به فکر تقویت بعد نظارتی باشد

عبدالرضا مصری، نماینده مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات اقتصادی موافق سرکشی دوهفتهای نمایندگان به حوزههای انتخابیه نبودم، افزود: در چنین شرایطی بهتر بود شاهد تعطیلی مجلس نبودیم و به جای آن سوال از وزرا مطرح میشد. نماینده مردم کرمانشاه تاکید کرد: از یکسو مجلس در بعد قانونگذاری با مشکلاتی مواجه است و از سوی دیگر بعد نظارتی مجلس را نیز خودمان با تعطیلات اینچنینی در شرایط فعلی تضعیف میکنیم. این نماینده مجلس در عین حال اظهار کرد: تا زمانی که لایحه و پیشنهادی از سوی دولت برای حل مشکلات اقتصادی به مجلس ارائه نشود حتی در صورت دایر بودن مجلس در این دو هفته نیز شاهد گامهای مثبتی از سوی مجلس نبودیم چرا که مجلس زمانی میتواند موثر و تاثیرگذار باشد که لوایحی برای گشایش امور به مجلس ارسال شود.

لزوم حضور مسؤولان در مراکز تصمیمگیری

حسن غفوریفرد، فعال سیاسی با بیان اینکه مسؤولان باید در مراکز تصمیمگیر حضور داشته باشند و به مردم امید بدهند تصریح کرد: مردم باید بدانند که مسؤولان پیگیر مشکلاتشان هستند. غفوریفرد با اشاره به تعطیلی دو هفتهای مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزههای انتخابیه گفت: علیرغم اینکه سرکشی نمایندگان امری رایج است اما در شرایط فعلی این اقدام نباید در اولویت باشد.

تعطیلی مجلس، مورد تایید بسیاری از نمایندگان نبود

علیرضا سلیمی، نماینده محلات با بیان اینکه تعطیلات مجلس مورد تایید بسیاری از نمایندگان نبوده و نیست، گفت: ما نسبت به تعطیلی مجلس به هیات رئیسه اعتراض کردیم و رئیسمجلس گفت اگر اتفاق فوقالعاده بیفتد حتما مجلس تشکیل جلسه میدهد. وی گفت: البته ما چیزی به نام تعطیلات نداریم و تنها اسمش تعطیلات است زیرا نمایندگان شهرستان در زمان سر زدن به حوزه انتخابیه، شب و روز ندارند. سلیمی افزود: در هر حال اگر همین الان دولت وزیران جدید را معرفی کند مجلس آمادگی دارد سریع جلسه بگذارد و تعطیلات مجلس نباید بهانهای برای تاخیر در معرفی وزرا باشد. وی با اشاره به مهلت قانونی که برای معرفی وزیر وجود دارد گفت: در شرایط ویژه فعلی، رئیسجمهور باید سریعتر، وزرا را معرفی کند و نباید بگویند دولت فرصت قانونی دارد. دولت همچنین باید سریعتر سخنگوی دولت را معرفی کند تا مردم از عملکرد قوه مجریه، اطلاع بیشتری داشته باشند.

نیازمند کار جهادی هستیم

مهدی چمران با بیان اینکه نیازمند کار جهادی از سوی مدیران کشور هستیم، گفت: در چنین شرایطی که به تلاش بیشتری از سوی مسؤولان نیازمند هستیم همچنان شاهد عدممعرفی وزرای اقتصاد و کار هستیم. این فعال سیاسی اصولگرا در عین حال تصریح کرد: مشکلات فعلی صرفا با تغییر وزرا حل نمیشود و باید به صورت جدی تر به این موضوع فکر کرد، میبایست تفکر و راهبرد اقتصادی دولت تغییر یابد.

ریشه مشکلات در سیاست خارجی است

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه خبرهای مثبت چندانی درباره شرایط موجود شنیده نمیشود و نیاز است که به شکل مناسبی ریشه این مشکلات شناسایی و برخورد شود، گفت: باید برای مشکلات چارهاندیشی کرد و در عین حال به نظر میرسد که ریشه اصلی این نابسامانیها در حوزه سیاست خارجی است. وی افزود: موضوع تعطیلی مجلس و یا نبود یک وزیر برای یک وزارتخانه در مجموع مشکلی ایجاد نخواهد کرد چون اساسا میزان تعطیلی مجلس ما در مقایسه با تعطیلات مجالس کشورهای توسعه یافته کم است. این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به اینکه برخی از دوستان در مجلس تحلیل اشتباهی داشتند و تصور میکردند که با تغییر مدیران میتوان مشکلات را حل کرد ابراز کرد: برکناری وزرا نشان داد که نه تنها این مشکلات در حوزه ارز و سکه برطرف نشد بلکه بر حجم آن افزوده شد. به عبارت دیگر باید گفت که ریشه حل این مشکل در جامعه تغییر یا انتصاب مدیران نیست بلکه تحلیل درست در حوزه سیاست خارجی کشور است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد