hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تامین سیلندر گاز مایع چالش جدید ۴۰۰ روستای زنجان/ مشکل صف‌های طولانی گاز چیست؟

تامین سیلندر گاز مایع چالش جدید ۴۰۰ روستای زنجان/ مشکل صف‌های طولانی گاز چیست؟

قریب به دو ماه است که در استان زنجان چالشی به نام تامین سیلندرهای گاز مایع در مناطق مختلف شهری و روستایی دامن‌گیر مردم شده و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر مردم، مسئولان امر چشم بینا برای دیدن این مشکلات را ندارند.
ماه‌ها است که تأمین گاز مایع در استان برای روستانشینان بی‌بهره از نعمت گاز شهری و اصنافی که نیازمند کپسول گاز مایع برای ادامه فعالیت هستند، تبدیل به یک چالش جدی شده است. در نقطه به نقطه استان در روزهای قرمز کرونایی افراد برای دستیابی به سیلندر گاز مایع در صف‌های طویلی می‌ایستند و سردرگم تا ساعت‌ها در انتظار دریافت این سیلندرها می‌مانند و بیشتر دست خالی به منازل برمی‌گردند.
از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پاییزی و بارانی، اصنافی همچون ایزوگام‌کارها در این روزها نیاز وافری به سیلندر‌های گاز مایع دارند، اما این قشر نیز در تامین گاز ‌مایع با مشکل روبه‌رو هستند و دستیابی به کپسول گاز به سختی انجام می‌گیرد.
با این وجود حتی در روستاهایی که از نعمت گاز بهره‌مند هستند خانه باغ هایی وجود دارد که گازرسانی به آن‌ها انجام نشده است، بنابراین کشاورزان جهت تامین و انجام امورات روزانه خود نیازمند تهیه سیلندر گاز مایع هستند ولیسیلندر گاز مایع همانند یک کالای لوکس دیگر روی خوش به هیچ کس نشان نمی‌دهد.
این درحالی است که  وجود واسطه‌ها نیز همواره به مشکلات مردم دامن می‌زند و باعث می‌شود تا سیلندر‌های گاز مایع توسط شخص یا گروهی تهیه شده و با قیمت‌های گزاف به دست مصرف کننده واقعی برسد و همین نیز مشکلات دیگری را در جامعه ایجاد می‌کند.
با این حال زمانی که ریشه این مشکل از روستاییان و اصناف که پیگیری می‌شود اظهارنظرها و بهانه‌تراشی‌ها جالب و البته نگران کننده است به عنوان مثال  حدود دو ماه قبل که دریافت گاز مایع منوط به ثبت نام الکترونیکی شده است و اغلب روستاییان و اصناف از آن بی‌اطلاع هستند و همین امر در نهایت دسترسی به سیلندر گاز مایع را محدود می‌کند یا این‌که گاهاً در صورت اطلاع نیز به دلیل مشکل اینترنت حتی متقاضیان نمی‌توانند به سامانه مراجعه کرده و در آنجا ثبت نام نمایند.
اما سوال این است چرا با وجود عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، کپسول‌های گاز مایع به صورت الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد؟ علت کمبود سیلندر گاز در سطح استان زنجان چیست؟
مشترکان گاز شهری درخواست کپسول نکنند
حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده نفتی زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه دریافت گاز مایع از ماه‌های اخیر الکترونیکی شده است اظهار داشت: خانوارها و افرادی که مجوز استفاده از گاز مایع دارند باید در سامانه مربوطه ثبت نام کنند. بعد از استعلام در حالی که مجوز استفاده وجود داشته باشد، سهمیه ماهانه به کارت بانکی افراد شارژ می‌شود.
وی افزود: یکی از شرایط ثبت نام جهت دریافت گاز مایع این است که کد پستی محل سکونت یا فعالیت صنف حتماً باید در سامانه ثبت گردد زیرا بر اساس کد پستی کپسول گاز تعلق می‌گیرد. با این حال اگر خانه باغ یا خانه‌های معمولی وجود داشته باشند که درخواست گاز مایع کرده‌اند از طریق اداره گاز کد پستی ثبت نامی استعلام می‌شود و بعد از تایید اداره گاز کارت افراد شارژ می‌شود. اما اگر خانه‌ها دارای گاز شهری باشند به افراد متقاضی کپسول مایع تعلق نمی‌گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده نفتی زنجان تاکید کرد: کشاورزان که دارای خانه باغ هستند باید برای دریافت کپسول گاز مایع به محل مورد نظر کد پستی دریافت نمایند و سپس اقدام به ثبت نام برای دریافت کپسول در سایت داشته باشد زیرا بدون ارائه کد پستی امکان بهره‌مندی از گاز مایع وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هنوز 400 روستای استان با 23 هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره بوده و در حال دریافت گاز مایع و نفت سفید هستند گفت: از اسفند ماه دریافت نفت سفید توسط روستاییان با ثبت نام در سامانه به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و کارت بانکی افراد شارژ می‌شود.
وی با بیان این که از لحاظ وجود گاز مایع هیچ مشکلی در استان وجود ندارد گفت: تجمعاتی که اخیراً برای دریافت کپسول گاز مایع انجام گرفته به دلیل مشکلاتی همچون خراب بودن دستگاه‌ها و حساب بانکی توزیع کنندگان بوده است با این حال در سطح استان زنجان چهار شرکت تامین گاز مایع وجود دارد که با 200 عامل توزیع اقدام به پخش سیلندر‌های گاز مایع در سطح استان می‌کنند.
40 روستا گاز طبیعی ندارند
از سویی دیگر کاوه حقیقی، بخشدار مرکزی زنجان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به این که 40 روستا در بخش مرکزی زنجان هنوز از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره است گفت: روستاهایی که جمعیت کمتری دارند و در مناطق صعب‌العبور قرار گرفته‌اند گاز مایع دریافت می‌کنند و بر اساس سهمیه 46 کیلوگرم ماهانه گاز مایع در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.
وی افزود: تنها شرکت مهرگاز در حال تامین گاز مایع در بخش مرکزی زنجان و شهر زنجان است و به دلیل تعطیل بودن دو شرکت توزیع گاز دیگر، سیلندرها با ترافیک به دست متقاضیان می‌رسد و روستاییان را در دسترسی آسان‌تر به سیلندر گاز مایع با مشکل مواجه می‌کند.
با این تفاسیر، گویا ضعف در زیر ساخت‌ها، عدم اطلاع‌رسانی درست، نبود اینترنت و کمبود شرکت‌های توزیع سیلندر‌های گاز مایع از جمله عمده دلایل مشکل عدم دسترسی به گاز مایع است که هم‌اکنون تبدیل به یک دغدغه روزانه برای 27 هزار نفر خانوار زنجانی شده است و آنان را در تامین سیلندر‌های گاز مایع با مشکل مواجه کرده است.
با این حال ضعف در مدیریت و عدم زیرسازی به مشکلات هر چه بیش‌تر در این زمینه دامن زده است چرا‌که اگر زیرسازی و اطلاع‌رسانی به درستی انجام می‌گرفت مشکلات تامین سیلندر گاز مایع تا حدودی قابل حل بود و اندکی از دغدغه مردم در روز‌های کرونایی کاسته می‌‌شد. روز گذشته هم استاندار زنجان از مسئولان شرکت گاز در خصوص تاخیر در گازرسانی روستاها گلایه تندی کرد و آن طور که معلوم است مسئولان انرژی استان زنجان در این امر کوتاهی می‌کنند ولی امیدواریم هرچه زودتر مسئولان کمر همت را بسته و قبل از فرارسیدن فصل سرما مشکلات روستاییان را حل کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد