hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| بی‌مهری به میراث 3300 ساله

ایلام| بی‌مهری به میراث 3300 ساله

در 60 کیلومتری غرب شهر ایلام و بخش چوار از توابع شهرستان ایلام روستایی وجود دارد که نامش « بان سرو» و از درختانی به نام«سرو زربین» برخوردار که 3300 سال قدمت تاریخی دارد. برای رفتن به روستای بان سرو باید از ایلام به سمت بخش چوار رفت و از این شهر به فاصله ۵۵ کیلومتر و شاید هم بیشتر به این روستا رسید. روستای بان سرو که با وجود درختانش یکی از نقاط مهم برای گردشگری در استان ایلام است نه‌تنها از امکانات لازم برای جذب گردشگر برخوردار نیست بلکه در حال فراموشی و درختان آن در حال نابودی است.

 مردم روستا بیشتر کشاورز و دامدار هستند و از همین طریق نیز امرارمعاش می‌کنند ولی صداقت و ساده زیستی در عین تلاش، از ویژگی‌های مردم روستای بان سرو است. نبود آب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم روستا است که البته مردم این خطه مشکلات کم‌آبی کشور را به‌خوبی می‌دانند اما هرچه باشد کم‌آبی کمر مردم این خطه را خم کرده است. کشاورزی در این منطقه زیاد رونق نگرفته و در زمین‌های کشاورزی به‌صورت دیم و آبی گندم و جو کاشته می‌شوند. باغداری در این روستا به‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در روستا وجود دارد به‌خصوص برای کشت درخت زیتون، هنوز در مراحل ابتدایی است و بااین‌همه مشکلات مردم روستا بازهم از تلاش و کوشش دست برنمی‌دارند و در راه کسب روزی حلال قدم برمی‌دارند.

ظرفیتی که در حال نابودی است

این روستا که با وجود درختان ‌سرو زربین یکی از نقاط مهم برای گردشگری و جذب توریست در استان ایلام است نه‌تنها از این امکانات برخوردار نیست بلکه با غفلت مسئولان استانی در حال فراموشی و درختان ‌سرو زربین آن در حال نابودی کامل است.

تنها توجهی که به روستای بان سرو درختان‌کهن‌سال آن‌که از گونه‌های نادر کشور با ارتفاع 15 تا 25 متر و طول ریشه 25 متری هستند شده است ثبت در فهرست آثار ملی و واگذاری مسئولیت حفظ و نگهداری آن به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بوده است و اقدام این سازمان جهت حفظ و نگهداری نصب تابلو بوده است و بس.

یوسف محمدی یکی از روستائیان ساکن در روستای بان‌سرو در رابطه با قدمت درختان سرو زربین اظهار داشت: آنچه من از اجداد خود شنیده‌ام این درختان در زمان جد و برجد من در این روستا بوده و ریشه و برگ آنان فرهنگ و آداب‌ورسوم و زندگی و فقر و محرومیت و غم شادی اجداد من را دیده و شنیده و امروز نسل جدید و زندگی امروز را نیز شاهد هستند.

او در ادامه گفت: بی‌مهری که امروز بر این درختان‌ که می‌تواند مکانی تفریحی و جذاب برای گردشگران و محققان و توریست‌ها باشد متأسفانه نه‌تنها موردتوجه قرار نگرفته است بل به فراموشی سپرده‌شده‌اند می‌شود حیات 3300 ساله درختان «سرو زربین» به خود ندیده است.

یک کارشناس منابع طبیعی در مورد سرو زربین می‌گوید: چوب سرو زربین، صمغی و معطر، مقاوم به رطوبت زیاد و رنگ آن سفید شکری مایل به قهوه‌ای است و دوام آن در برابر پوسیدگی، حمله حشرات و قارچ‌ها زیاد است، ازاین‌رو کار کردن با چوبش آسان است. زینب کیایی می‌افزاید: کیفیت بالای چوب این درخت باعث شده تا به‌عنوان بادشکن و پوشش حفاظتی در اطراف کشتزارها از آن استفاده شود. در قدیم چوب زربین برای تهیه ابزارهای موسیقی بخصوص چنگ مورداستفاده قرار می‌گرفت. به علت دوام و استقامت، چوب زربین در کارهای هنری و نیز به علت خاصیت دفع حشرات، در ساخت قفسه‌بندی کمد به کار می‌رود.

گوهری به نام درخت سرو زربین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ازاین‌گونه درختان نادر که امروز از 22 اصله درخت به 18 اصله رسیده‌اند به « گوهر و گنج باارزش» نام برد و اظهار داشت: درختان «سرو زربین» روستای بان سرو ایلام در کشور نادر و گونه‌های کمیاب در استان‌های گیلان، گلستان و اردبیل وجود دارد.

علی احمدی در ادامه گفت: قدمت دقیق درختان «سرو زربین» توسط دانشگاه تهران تخمین و صحت عمر 3300 ساله اثبات‌شده است.

اما قدمت 3300 ساله در‌ختان «‌سرو زربین» و به تعبیر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گوهر و گنج‌های باارزش، استعداد تبدیل این مکان به گردشگری و جذب توریست و سایر استعداد‌های سرمایه‌گذاری نتوانسته است خواب مسئولان استانی را به بیداری برساند و چاره‌ای حداقل برای نگهداری سرو زربین بکار برند و تنها در سال گذشته که وضعیت درختان در صدر اخبار استانی قرار گرفت ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام را به پاسخگویی وا‌داشت و اظهار داشت: بهار امسال طرح حصار کشی انجام می‌شود. عبدالمالک شنبه زاده گفت: مقاوم‌سازی ریشه درختان سرو زربین نیز پیش‌بینی‌شده است که البته این مهم تاکنون تحقق‌نیافته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد