hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش ۶۰ درصدی استفاده شهروندان از مترو مشهد در ایام کرونا

کاهش ۶۰ درصدی استفاده شهروندان از مترو مشهد در ایام کرونا

طبق گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری شهرداری مشهد؛ پیش از کرونا در روزهای عادی ۲۴۰ هزار مسافر از طریق خطوط قطار شهری جابه جا می‌شدند که این تعداد درحال حاضر به ۱۱۰ هزار مسافر کاهش پیدا کرده است.
مسئولان برای چندمین بار نسبت به بروز موج سوم شیوع کرونا هشدار جدی دادند. همین هشدارها و ابلاغ تصمیمات جدید برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، موج تردد را در روزهای بعدرا تا حدودی کم کرد. مترو یکی از اصلی‌ترین راه‌های حمل و نقل عمومی مسافر در ترددهای درون‌شهری مشهد است و در صورت بالا بودن جمعیت مسافران، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.
متخصصان می‌گویند فاصله فیزیکی دو کلمه کلیدی برای مهار این ویروس است که هرچه بیشتر رعایت شود به کنترل بیماری نزدیک‌تر می‌شویم.این در حالی است که حمل و نقل عمومی و به‌ویژه مترو رعایت این اصل مهم را سخت می‌کند. حالا سؤال این است که آیا متروی مشهد در حال حاضر ظرفیت پذیرش حجم مسافران پیش از کرونا را دارد و رعایت فاصله فیزیکی از طرف مسافران و مجموعه مترو چقدر جدی گرفته می‌شود؟
وحید مبین مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در این رابطه اظهار داشت: پیش از کرونا در روزهای عادی 240 هزار مسافر از طریق خطوط قطار شهری جابه جا می‌شدند که این تعداد درحال حاضر به 110 هزار مسافر کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری شهرداری مشهد در افزود: لزوم استفاده از ماسک و دستکش و یکی در میان شدن صندلی‌های قطار، از اقداماتی است که برای رعایت فاصله فیزیکی و کنترل شیوع بیماری در متروی مشهد پیش‌بینی شده، اما همین موارد هم در متروی مشهد به درستی رعایت نمی‌شود و لازم است در این زمینه اقدامات زیرساختی بیشتری در جهت تردد سالم در مترو انجام شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر مترو مشهد دارای 38 کیلومتر خط فعال است که 24 کیلومتر آن مربوط به خط یک و 14 کیلومتر آن متعلق به خط دو است که حدود یک کیلومتر ازخط دو هنوز تکمیل نشده است.
مبین مقدم افزود: تعداد ایستگاه‌های مسافری فعال نیز 36 ایستگاه است که از این تعداد 24 ایستگاه در خط یک و 12 ایستگاه در خط دو قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه اکنون در بهره برداری از خطوط مترو مشکلاتی وجود دارد، بیان کرد: یکی از این مشکلات، تغییرات نرخ ارز است که این موضوع هزینه تهیه لوازم یدکی و مصرفی را به شدت افزایش داده و بهره برداری را با مشکل مواجه کرده است.
مبین مقدم خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات موجود می‌توان به یکی تحریم‌ها اشاره کرد که تهیه برخی قطعات و لوازم خاص را دشوار کرده است.
وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع با تکیه بر دانش بومی و توان متخصصین داخلی و مهندسین جوان شرکت، موفق شده‌ایم در حوزه مهندسی معکوس و بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز مترو گام‌های بسیار اساسی و عملی برداریم که از این راه صرفه جویی‌های میلیاردی نیز حاصل شده است.
به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی که با آمار صعودی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه هستیم مدیریت شهری تلاش کند تا آغاز فصل سرما که با پدیده وارونگی مواجه خواهیم بود و اجرای طرح ترافیک به‌دلیل آلودگی اجتناب‌ناپذیر است به ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی بپردازد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد