hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصدی موبایل در شیراز؛ نگرانی والدین از آموزش‌های مجازی

افزایش قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصدی موبایل در شیراز؛ نگرانی والدین از آموزش‌های مجازی

افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی در بازار موبایل استان فارس سبب نگرانی و دغدغه والدین شده است.
"سال‌های گذشته دانش‌آموزان اجازه بردن گوشی و تبلت به مدرسه را نداشتند اما امروز مدرسه در گوشی تلفن و تبلت است" این عبارت شاید زمینه طنز داشته باشد اما یک واقعیت است. واقعیتی که البته مشکلاتی را برای خانواده‌ها به ویژه آنان که چند دانش‌آموز دارند ایجاد کرده است.
با دو کودک سوار تاکسی می‌شود، یکی از کودکان حدود 10 سال دارد و مرتب نق می‌زند که "پس یک گوشی می‌خری، من از بقیه بچه‌ها عقب می‌افتم". از راننده تقاضا می‌کند که در نزدیکی موبایل‌فروشی‌های خیابان زند پیاده‌اش کند.
کمی که می‌گذرد از راننده می‌پرسد آیا  جایی را می‌شناسد که موبایل ارزان بفروشند؟ راننده هم آب پاکی را به دستش می‌ریزد که زیر 5 میلیون تومان نمی‌تواند هیچ گوشی هوشمندی که بتوان با آن کلاس‌های مجازی را بگیرد پیدا کند.
در جواب تنها می‌گوید: "پدرش کارگر فصلی است؛ بعضی از روزها کار دارد و برخی از روزها نه. پراخت این مبلغ برای گوشی هوشمند آن هم در کنار خرج و مخارج روزانه، اجاره خانه و دیگر امورات مشکل است".
این تنها یک برش از واقعیت این روزهای آموزش مجازی است. خانواده دیگری پشت ویترین موبایل‌ها و گوشی‌های هوشمند را نگاه می‌کنند. پدر خانواده در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مجبوریم برای اینکه بچه‌ها از درس و مدرسه عقب نیفتند یک تبلت بخریم.
به گفته وی هر چند آموزش ‌و پرورش از سیم کارت دانش‌آموزی و اینترنت رایگان خبر داده اما هنوز ما که چیزی ندیدیم و نمی‌دانیم باید چگونه این موارد را دریافت کنیم.
آقای عیدی‌زاده یکی از فروشندگان موبایل و گوشی هوشمند در شیراز است، وی نیز در گفت‌وگو با تسنیم از افزایش 40 تا 60 درصدی گوشی ارزان قیمت در بازار موبایل فارس سخن می‌گوید.
به گفته وی این افزایش قیمت از 15 شهریورماه بیش‌تر شده به گونه‌ای که نه تنها گوشی‌های به اصطلاح با اندروید بالا بلکه حتی گوشی‌های متوسط نیز با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو بوده‌اند.
هم گوشی و هم لبتاب چون وسیله مورد نیاز مدارس بوده حتی گوشی‌هایی که قیمت متوسط 2.5 میلیون تا 6 میلیون تومان بوده افزایش 40 تا 60 درصدی داشته‌اند در حالی که نباید این گونه باشد.
به گفته این فروشنده اگر قیمت گوشی و لب‌تاب را تحت تاثیر قیمت دلار هم بدانیم این میزان افزایش درست نیست چرا که دلار در یک تا هفته 10 درصد افزایش قیمت داشته باید گوشی و لب‌تاب هم همین 10 درصد باشد اما می‌بینیم که بیشتر است.
عیدی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی هم بر بحث فروش می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: هیچ نظارتی هم نیست نه از سوی مجمع امور صنفی و نه صنف موبایل فروش‌ها هر چند این افزایش قیمت کشوری است.
افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه نیز به تشریح دلایل افزایش قیمت گوشی همراه پرداخته است. به گفته وی مشتری به این امید که بازار کنترل و نرخ ارز کاهش یابد تا بتوانند گوشی را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند، در خرید تعلل کردند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون بازار با رکود قابل توجهی روبه‌رو است.
این موضوع در حالی است که شب گذشته وزیر بهداشت از خیز جدید بیماری کرونا در استان‌های کشور خبر داد و این به معنای آن است که اگر تاکنون برخی از مدارس یکی دو روز به صورت حضوری و در فضای باز به صورت محدود برگزار می‌شد، دیگر این امکان نیز فراهم نیست و باید آموزش‌ها همه به صورت مجازی باشد.
به نظر می‌رسد همین روزها که روزهای ابتدایی سال است و هنوز آموزش‌ها سنگین‌تر نشده باید فکری جدی به حال قیمت بازار موبایل شود. شاید لازم است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه ورود کنند و با اختیارات خود از دغدغه‌های مردم بکاهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد