hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۹۰ درصد بازار لوازم التحریر تولید ملی است/ نوشت افزار هم از گزند افزایش قیمت در امان نمانده است

۹۰ درصد بازار لوازم التحریر تولید ملی است/ نوشت افزار هم از گزند افزایش قیمت در امان نمانده است

پدیده گرانى در کشورمان طى دو تا سه سال اخیر، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را گریبان گیر کرده است و قدرت خرید خانواده‌ها کمتر و کمتر می‌شود، این دومینو گرانی به بازار لوازم التحریر نیز رسیده و خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است.
پدیده گرانى در کشورمان طى دو تا سه سال اخیر، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را گریبان گیر کرده است و قدرت خرید خانواده‌ها در مایحتاج روزانه‌شان کمتر و کمتر می‌شود.
در این بین، نوشت افزار هم از گزند این گرانى به دور نبوده و خرید خودکار و دفترهاى فانتزى شاید براى خیلى از دانش آموزان دیگر رویایى دست نیافتنى باشد.
طبق گفته فروشندگان لوازم التحریر و مردم، در سال جارى بطور میانگین نوشت افزارهاى خارجى بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
همچنین به گفته مردم، باوجود گرانى‌هاى سرسام آور و کاهش قدرت خرید مردم، دیگر لوازم التحریر جزء اقلام ضرورى براى خرید به حساب نمى‌آید و تا جایى که ممکن است فرزندانشان را به سمت استفاده از لوازم التحریر سال‌هاى گذشته سوق می‌دهند.
قیمت لوازم التحریر در سال 99 
طبق متوسط آمار قیمت لوازم التحریر در سال جارى، مداد مشکى 2 تا 5 هزارتومان، مداد قرمز 2 هزار تومان، مداد نوکى 10 تا 40 هزار تومان، خودکار هزار و پانصد تا 7 هزار تومان، پاک کن 4 تا 11 هزار تومان، مداد رنگى دوازده رنگ 17 تا 50 هزار تومان و مداد رنگى بیست و چهار رنگ 30 تا 85 هزار تومان قیمت دارند.
همچنین قیمت دفتر مشق 4 تا 15 هزار تومان، دفترچه یادداشت 3 هزار و پانصد تا 9 هزار تومان، دفتر نقاشى 4 تا 12 هزار تومان و مداد تراش 4 تا 10 هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.
تقریبا تمام اقلام موجود در بازار ایرانى هستند 
دراین رابطه رئیس صنف نوشت افزار، کتاب و محصولات فرهنگی بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: امسال تقریبا 90 درصد اقلام و محصولات نوشت افزار در فروشگاه‌های ما، ایرانی بوده است که با این اقدام، از تولید ملی هم حمایت می‌شود البته اقلام خارجی که در سال گذشته وارد شده باشد در فروشگاه‌ها وجود دارد اما امسال تامین این اقلام صورت نگرفته است.
وى ادامه داد: دفاتر که بطور کامل ایرانی بود همچنین به دلیل اینکه کارخانه‌های تولید خودکار داخلى در این ایام در رکود بوده‌ و خودکار تولیدی‌شان به فروش نرسیده بود، این قلم در بازار، اکثرا ایرانی است برای جلد کتاب هم که تاکنون خارجی بوده، امسال از تولید داخل استفاده شده است.
رییس اتحادیه نوشت افزار، کتاب، روزنامه و محصولات فرهنگی بندرعباس، اظهار کرد: با قیمت کنونی دلار، خرید اقلام خارجی مقرون به صرفه نیست و حتی در صورت تامین این اقلام در فروشگاه‌ها، اکثر مردم قادر به خرید نیستند، همچنین قیمت اکثر اقلام ایرانی تنها 15 درصد افزایش داشته است.
به گزارش تسنیم، شاید بسیارى از دانش آموزان دیگر نتوانند از لوازم التحریر فانتزى و لوکس استفاده کنند و باید به اقلام باقى مانده از سال گذشته خود یا لوازم التحریرهاى معمولى‌تر راضى شوند، اما دانش آموزانى نیز وجود دارند که حتى در آرزوى داشتن یک دفتر و قلم ساده هستند و حتى بعضى از آنها قادر به ادامه تحصیل هم نخواهند بود.
براى رفع این مشکل هم مردم می‌توانند با استفاده از اقلام اضافى فرزندانشان یا کمک‌هاى مالى خود، در تهیه لوازم التحریر مورد نیاز این دانش آموزان سهیم شوند ضمن آنکه باید برنامه‌ای حمایتى از سوى دولت براى اقشار کم درآمد جهت تهیه این اقلام ضروری صورت بگیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد