hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > شورآفريني قيمت‌ها

شورآفريني قيمت‌ها

هر سال با نزديك شدن به ايام محرم هيات‌هاي عزاداري به فكر تامين اقلام مورد نياز خود براي عزاداري‌هاي اين ماه مي‌افتند. اقلامي كه شامل وسايل مورد نياز براي برگزاري مراسم تعزيه، پرده و پارچه‌هاي سياه و همچنين مواد خوراكي براي تهيه چاي و غذاي هيات‌ها و غذاهاي نذري و مواردي از اين قبيل است.
امسال نيز با نزديك شدن به اين ايام چهره شهر سياهپوش شده است. اما هيات‌هاي عزاداري امسال تفاوتي را با سال‌هاي قبل به وضوح احساس مي‌كنند؛ گويا نوسانات و بحران‌هاي اقتصاد كشور تاثير خود را بر بازار اقلام محرم نيز اعمال كرده و اين بازار نيز از افزايش قيمت بي‌نصيب نبوده است. همين امر باعث شده كه بازار اقلام محرم امسال نسبت به سال‌هاي گذشته با فضايي خلوت و بدون شور و هياهو روبه‌روست. به گفته فعالان اين بازار امسال در اين بخش بين 10 تا 15 درصد افزايش قيمت مشاهده مي‌شود كه البته اين رقم در مورد كالاهاي چيني به 100درصد نيز مي‌رسد. علاوه بر كالاهاي مربوط به هيات‌ها از ديگر اقلامي كه در ماه محرم مصرف بسيار زيادي دارد، اقلام خوراكي به منظور تهيه غذاي هيات‌هاست كه اين اقلام نيز امسال با افزايش قيمت زيادي روبه‌رو شده و به نظر مي‌رسد هيات‌ها و افرادي كه هر سال در اين ماه غذاي نذري مي‌دهند با مشكلات بسياري براي تهيه اقلام مورد نياز خود مواجه شوند. البته در اين خصوص مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفته كه در تامين گوشت قرمز و مرغ هيات‌ها هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اين منظور صورت گرفته است.
بازار كم‌رونق
گزارش‌هاي ميداني حاكي از اين است كه در بازار اقلام محرم كه هميشه در ماه‌ها و روزهاي منتهي به اين ايام جاي سوزن انداختن در آن نبود، امسال به اصطلاح پرنده پر نمي‌زند! به طوري‌كه حتي كسبه اين بازار از كاهش تقاضا گله و شكايت زيادي دارند. جالب اينجاست كه ايام عزاداري آغاز شده اما واحدهاي صنفي مرتبط با بازار محرم و فروشندگان اعلام كرده‌اند كه فروش‌شان نسبت به سال‌هاي قبل كاهش چشمگيري داشته است. در این بازار کالاها از ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان مشاهده می‌شود که قیمت‌های میلیونی مربوط به علامت و خیمه‌های تعزیه است.
تاثير افزايش قيمت آهن
با وجود اينكه بيشتر محصولات بازار محرم توليد داخل هستند و تنها 20 درصد اين اقلام از كشور چين وارد ايران مي‌شوند اما آنچه كه در اين بازار مشاهده مي‌شود، حاكي از افزايش قيمت‌ها حتي در خصوص محصولات داخلي است كه در اين باره فروشندگان بيان مي‌كنند كه افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت آهن شده است و از آنجا كه بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته‌ می‌شوند، افزايش قيمت داشته‌اند. از سوي ديگر نخ، پارچه و رنگ نيز به طور معمول از خارج از كشور وارد مي‌شوند كه اين محصولات نيز افزايش قيمت داشته و همه اين‌ها در بالا رفتن قيمت ادوات عزاداري موثر است. همه اين‌ها باعث كاهش قدرت خريد مردم مي‌شود و همين امر باعث شده كه بازار اقلام محرم امسال نسبت به سال‌هاي قبل خلوت‌تر باشد.
افزایش قيمت ۱۰ تا بیش از ۵۰ درصدی
به گفته فروشندگان اين بازار در سال جاري برخي از وسايل بين 10 تا 15 درصد و برخي ديگر ميان 25 تا 50 درصد افزايش قيمت را تجربه كرده‌اند و اين افزايش قيمت در ميان كالاهاي چيني تا 100 درصد نيز رسيده است. طبق گزارش ايسنا، در این میان طبل‌، زنجیر و لوازم تعزیه پرفروش‌تر از دیگر وسایل عزاداری است که با افزایش قیمت همراه هستند. با توجه به اینکه این کالاها از وسایل ضروری مورد استفاده مردم نیست،‌ کاهش تقاضای آن‌ها چشمگیر بوده و تمام فروشندگان با نگرانی از کاهش تقاضا در بازار خود صحبت می‌کردند و همه علت اصلی آن را کاهش قدرت خرید می‌دانستند. به گفته یکی از فروشندگان، تعداد مشتریان نسبت به سال گذشته از ۱۰ به دو نفرکاهش داشته است. همچنین فروشنده دیگری که فقط پرچم‌های عزاداری می‌فروشد، از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت در این بخش خبر می‌دهد و می‌گوید :«هر سال این موقع، وقت سر خاراندن نداشتیم و این اولین سالی است که تقاضا تا این حد کم شده است».
قيمت لوازم محرم
طبق برآوردها از بازار لوازم عزاداری در ماه محرم، قیمت فروش طبل از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان متغيراست. زنجیر نيز از پرمصرف‌ترین کالاها در ايام محرم به شمار مي‌رود و به طور متوسط ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد. همچنین علامت که مورد استفاده بسيار ي از دسته‌هاي عزاداري است، در قطعات کوچک پرفروش‌تر بوده و از ۵۵۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون تومان به‌طور متوسط در اين بازار فروخته مي‌شود. قيمت لباس‌هاي تعزيه نيز متفاوت است و بين 25 تا 70 هزار تومان قيمت دارد. قيمت پرچم‌هاي مربوط به اين ماه نيز از 5000تومان تا 400هزار تومان با توجه به اندازه و كيفيت دوخت آن متغير است. خيمه نيز كه براي مراسم تعزيه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، از 60 تا 500 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. البته خيمه‌هايي هم وجود دارند كه مخصوص مشتريان خاص است و بين 16 تا 20 ميليون تومان فروخته مي شود.
نگراني‌اي براي تامين بازار محرم نيست
علاوه بر ادوات مربوط به ماه محرم، مواد خوراكي مربوط به عزاداري‌ها و نذري‌هاي اين ماه نيز با افزايش قيمت همراه بوده‌اند. در اين خصوص روز گذشته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که هیچ نگرانی برای تامین بازار محرم نیست و هیات‌های مذهبی مانند دیگر مصرف‌کنندگان می‌توانند گوشت قرمز و گوشت مرغ مورد نیاز خود را به نرخ مصوب ابلاغ شده، از ادارات این شرکت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز منتخب تامین کنند. با اين حال در شرايط فعلي افرادي وجود دارند كه براي پر كردن جيب خود و دستيابي به سود بيشتر به دنبال گرانفروشي و سودجويي باشند. در همين راستا حمید ورناصری درباره وضعیت بازار محرم و برنامه‌ریزی برای تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ مورد نیاز مردم گفت: هیچ مشکلی برای تامین بازار محرم نداریم و در هفته‌های گذشته با کاهش قیمت در بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ مواجه شده‌ایم. امسال یارانه و یارانه ویژه‌ای برای تامین گوشت و کالاهای اساسی مورد نیاز هیات‌های مذهبی در نظر گرفته نشده است و همه می‌توانند با مراجعه به واحدهای استانی شرکت پشتیبانی امور دام، هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد گوساله را به صورت عمده‌فروشی 27 هزار تومان و به صورت خرده‌فروشی کیلویی 29 هزار تومان تامین کنند. البته حتی قیمت برای مصرف‌کننده نهایی 29هزارتومان بوده که مردم می‌توانند از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میادین میوه و تره‌بار و مراکز منتخب، این محصول پروتيینی را خریداری کنند. گوشت گرم گوسفندی نیز از همین طریق قابل تامین است که قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی 37 هزار و 500 تومان برای مصرف‌کننده نهایی است. قیمت گوشت مرغ در هفته‌های اخیر با کاهش 2500 تا 3000 تومانی مواجه شده و هم‌اکنون به کیلویی حدود 9000 تومان به طور میانگین در سطح کشور رسیده است؛بنابراین هیچ نگرانی بابت این نوع محصول پروتيینی نداریم اما اگر مردم می‌خواهند این محصول را به صورت منجمد برای خود و هیات‌های مذهبی تامین کنند، می‌توانند به ادارات پشتیبانی امور دام شهرستان‌ها و استان‌های مختلف مراجعه کرده و هر کیلوگرم گوشت منجمد مرغ را 6750 تومان خریداری کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد