hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > جذابیت دلار، صادرات میوه را افزایش داده است/ رونق سلف خری در باغات کشور

جذابیت دلار، صادرات میوه را افزایش داده است/ رونق سلف خری در باغات کشور

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان گفت: در شرایطی که میوه های پاییزه پیش فروش می شوند احتمال می رود در آینده ای نزدیک با کمبود و افزایش قیمت میوه های پاییزه مواجه می شویم.
ناصر اطرج  با اشاره به رونق صادرات در بازار میوه، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل جذابیت نرخ دلار، برخی کشورهای همسایه در باغات کشور از جمله شمال ایران، سلف خری می کنند، به عنوان مثال در حال حاضر پرتقال شمال و کیوی را بر روی درخت خریداری می کنند.
وی افزود: در این شرایط که میوه های پاییزه پیش فروش می شوند احتمال می رود در آینده ای نزدیک با کمبود و افزایش قیمت میوه های پاییزه مواجه می شویم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سیب درختی، پرتقال، کیوی و بسیاری از میوه های موجود در بازار به دلیل جذابیت قیمت دلار صادر می شوند و تا زمانی که درهای صادرات باز باشد شرایط بازار همین گونه خواهد بود.
قیمت میوه های وارداتی با نرخ دلار در ارتباط است
نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش قیمت میوه های وارداتی همچون آناناس، انبه، موز، زنجبیل و  ...، اظهار کرد: قیمت میوه های وارداتی کاملا با نرخ دلار در ارتباط است و با توجه به بالا بودن هزینه های تجاری میوه های وارداتی در حال حاضر ارزش یک کشتی موز نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان است و اگرچه امکان دارد محصول بعضا با دلار ۲۴ یا ۲۳ هزار تومان ثبت سفارش شود اما بازرگان با نرخ دلار ۲۷ هزار تومان باید پرداخت هزینه کند.
علی مهرکش با اشاره به اینکه آناناس به صورت کارتنی معامله می شود، گفت: امروز هر کارتن آناناس در میدان میوه و تره اصفهان ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد، البته اکنون آخر فصل این میوه بوده و اوایل مهر ماه فصل جدید این محصول است و احتمال دارد با افزایش واردات قیمت آن کمتر شود.
وی توضیح دهد: قیمت آناناس های موجود در بازار در کارتن های ۵ تایی هر دانه ۱۲۰ تومان و هر کارتن ۱۰ تایی دانه ای ۶۰ هزار تومان است.
نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه هر کیلو موز لوکس درجه یک ۱۸۵۰۰ تومان و موز ایرانی ۱۲ هزار تومان است، گفت: قیمت انبه موجود در میدان میوه و تره بار امروز ۴۵ هزار تومان است در حالیکه در تهران ۵۴ هزار تومان عرضه شده است.
وی درباره اینکه چرا قیمت میوه های وارداتی در سطح عرضه بعضا تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: طبق روال گذشته سود میوه های وارداتی در سطح خرده فروشی ۱۵ درصد است، البته با سود بالاتر فروخته می شود.
وی به دیگر میوه های تابستانه اشاره کرد، اظهار کرد: میزان تولید و عرضه میوه های تابستانه در اواخر این فصل مناسب است، اما قیمت ها رو به بالا است؛ به عنوان مثال نرخ هلو در میدان میوه و تره بار ۱۰ هزار تومان، انواع شلیل از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، انگور بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، نارنگی نوبرانه ۸۰۰۰ تومان است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز فاصله بین میوه در میدان میوه و تره بار تا سطح عرضه از لحاظ کیلومتر و قیمت بسیار بالا است، تصریح کرد: به نظر می رسد در پاییز کمبودی برای تامین میوه نداشته باشیم، اما قیمت ها نسبت به سال گذشته حتی تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت و این به دلیل افزایش هزینه ها و تفاوت نرخ ارز و ریال بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد