hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > برای کاهش استفراغ در نوزادان چه کار کنیم؟

برای کاهش استفراغ در نوزادان چه کار کنیم؟

نوزادان بعد از تولد، در حال یادگیری شیر خوردن هستند و همین موضوع ممکن است باعث برگرداندن شیر خورده شده در آن‌ها شود.
شهره جلوداری متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز درباره کاهش استفراغ در نوزادان با بیان اینکه نوزادان بعد از تولد، در حال یادگیری شیر خوردن هستند و همین موضوع ممکن است باعث برگرداندن شیر خورده شده در آن‌ها شود، اظهار کرد: لازم است مادران بدانند تنها کودک آن‌ها با این اتفاق مواجه نیست و نیمی از نوزادان به طور منظم استفراغ خفیف نوزادی دارند.
او با بیان اینکه علت اصلی استفراغ شیرخواران، اختلال در دریچه مری به معده است، ادامه داد: در محل اتصال مری به معده دریچه‌ای وجود دارد که «اسفنکتر» نامیده می‌شود و این دریچه به طور طبیعی باز و بسته می‌شود، اما تعداد دفعات باز شدن دریچه در نوزادان و شیرخواران نسبت به بزرگسالان بیشتر است.

دلایل استفراغ نوزادی

شهره جلوداری با بیان اینکه هنگامی که نوزاد هوا را همراه با شیر مادر یا شیر خشک می‌بلعد، هوا در مایعی که می‌خورد گیر می‌افتد، اضافه کرد: این هوا مجبور است برای خروج بالا بیاید و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مقداری از مایع نیز همراه آن و از طریق دهان یا بینی بالا می‌آید که به شکل استفراغی خفیف دیده می‌شود.
او تصریح کرد: همچنین نوزادان در مقایسه با اندازه بدن خود، شیر زیادی می‌نوشند و برخی از آن‌ها واقعا شیر خوردن را دوست دارند و از آن لذت می‌برند، بنابراین آن‌ها گاهی لبریز می‌شوند و در نتیجه استفراغ می‌کنند.
دلایل استفراغ نوزادی
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز افزود: دستگاه گوارش نوزاد نیز به طور کامل رشد نیافته است و عضلات پایین مری نوزاد که کنترل ورود و خروج شیر را بر عهده دارد، ممکن است هنوز هم در حال هماهنگ شدن با سرعت این فرایند باشد، پس جای تعجب نیست که کودک استفراغ می‌کند.
او گفت: اگر نوزاد همیشه شیر را بر می‌گرداند، لازم است برای درمان او با متخصص اطفال مشورت کرد، اما انتخاب روش درمان به علت بیماری بستگی دارد.
شهره جلوداری با بیان اینکه برخی از روش‌های غذا دادن ممکن است در رفع مشکل کمک کنند، ادامه داد: در برخی موارد، متخصص اطفال دارو‌هایی برای درمان رفلاکس تجویز می‌کند.

نشانه‌هایی که بیانگر چیزی بیش از یک بالا آوردن معمولی است

او اضافه کرد: برخی از نشانه‌های موجود بیانگر این است که مشکل نوزاد چیزی بیش از یک بالا آوردن معمولی است و باید به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز گفت: افزایش نیافتن وزن، بالا آوردن با فشار به صورت مکرر، بالا آوردن مایع زرد یا سبز رنگ، وجود خون یا موادی شبیه دانه‌های قهوه در استفراغ نوزاد، امتناع از غذا خوردن و شیر خوردن و وجود خون در مدفوع نوزاد از جمله مواردی است که باید نوزاد را به یک متخصص اطفال انتقال دهید.
او اظهار کرد: مشکل تنفسی یا دیگر علائم بیماری، کودک در معرض دود سیگار و قلیان، وجود مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای در کودک و بالا آوردن در سن ۶ ماهگی یا سنین بالاتر از دیگر مواردی است که نوزاد باید به یک متخصص اطفال انتقال داده شود.
شهره جلوداری با اشاره به راهکار‌هایی برای کاهش استفراغ نوزادی، تصریح کرد: به وضعیت شیردهی توجه کنید و هنگامی که به نوزاد شیر می‌دهید، پشت او را در یک وضعیت به نسبت عمودی نگه دارید.
او گفت: تغذیه نوزاد در حالت خمیده مثل وقتی در آغوش شما جمع شده یا در صندلی ماشین کودک نشسته است، مسیر مستقیمی برای عبور شیر خشک یا شیر مادر فراهم نمی‌کند. متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز ادامه داد: همچنین از وضعیت قرارگیری برای شیر دادن به نوزاد در حالت کاملا خوابیده یا در حالی که هیچ چیزی زیر سر نوزاد نیست تا مانع از برگشتن شیر به دهانش شود، باید خودداری کنید.
شهره جلوداری با بیان اینکه به نوزاد در فضایی آرام شیر بدهید، گفت: سر و صدا و دیگر دلایل حواس پرتی را به کمترین میزان برسانید و سعی کنید کودک را خیلی گرسنه نگه ندارید.
او بیان کرد: اگر حواس کودک پرت یا هراسان و وحشت زده باشد، احتمال بیشتری دارد که همراه با شیر مادر یا شیر خشک، هوای بیشتری را ببلعد.
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز با اشاره به اینکه سوراخ سرشیشه را بررسی کنید، افزود: اگر نوزاد در حال خوردن شیر از شیشه شیر است، دقت کنید که سوراخ نوک پستانک سرشیشه خیلی کوچک نباشد، زیرا این اتفاق کودک را خسته می‌کند و باعث بلعیدن بیشتر هوا می‌شود.
او اضافه کرد: از سوی دیگر، اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد باعث قورت دادن جرعه‌های بزرگ و عق زدن می‌شود، زیرا شیر با سرعت زیادی وارد دهانش خواهد شد.
شهره جلوداری تصریح کرد: زمانی که شیشه پستانک را برعکس می‌گیرید باید به آرامی قطره قطره از سر شیشه شیر خارج شود.
او با بیان اینکه نوزاد را آروغ بدهید، ادامه داد: بعد از هر وعده تغذیه، کودک خود را آروغ بدهید. در واقع اگر کودک در حین تغذیه خود به خود مکث می‌کند، می‌توانید از این فرصت برای آروغ گرفتن از نوزاد قبل از ادامه تغذیه استفاده کنید.
نشانه‌هایی که بیانگر چیزی بیش از یک بالا آوردن معمولی است
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز گفت: به این ترتیب، اگر هر گونه هوایی در معده وجود داشته باشد، قبل از اینکه غذای بیشتری روی آن قرار گیرد، از معده خارج می‌شود. اگر در چند دقیقه نتواستید از او آروغ بگیرید، نگران نباشید. احتمال این وجود دارد که کودک شما به زمان بیشتری برای آروغ زدن نیاز دارد.
او با بیان اینکه از فشار به شکم نوزاد خودداری کنید، اظهار کرد: مطمئن شوید که لباس و پوشک کودکتان بیش از حد تنگ نیست و وقتی نوزاد را آروغ می‌دهید، شکم او را تحت فشار قرار ندهید.
شهره جلوداری ادامه داد: سعی کنید از سفر با خودرو بعد از شیر خوردن نوزاد نیز خودداری کنید، زیرا خمیده شدن در صندلی ماشین می‌تواند روی معده کودک فشار وارد کند.
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز با بیان اینکه بعد از تغذیه، نوزاد را سریع نخوابانید، افزود: کودک را بعد از شیردهی، خیلی محکم به خودتان نچسبانید و سعی کنید به مدت نیم ساعت یا بیشتر او را در حالت مایل به عمود نگه دارید.
او افزود: می‌توانید او را در آغوش بگیرید، او را در یک آغوشی نوزاد بگذارید یا اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده است، با استفاده از چند بالش او را در کنار خود در حالت مایل نگه دارید. شهره جلوداری گفت: اگر کودک شما بیشتر در خواب استفراغ می‌کند، یادتان باشد از پزشک راهنمایی بخواهید و هرگز از بالش در زیر سر یا اطراف نوزاد و کودکتان استفاده نکنید.
او با بیان اینکه به او بیش از حد شیر ندهید، اضافه کرد: اگر به نظر می‌رسد که کودک شما پس از هر بار تغذیه به میزان قابل توجهی استفراغ می‌کند، ممکن است ناشی از خوردن شیر زیاد باشد. می‌توانید برای فهمیدن این موضوع، شیر کمتری به او بدهید و نتیجه را ببینید.
متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری شیراز با بیان اینکه حساسیت غذایی را بررسی کنید، ادامه داد: اگر نوزاد را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، از پزشک خود در مورد مواد غذایی مشکل ساز مصرفی شما که ممکن است باعث استفراغ بیشتر نوزاد شود سوال کنید، زیرا گاهی شیر گاوی که خودتان می‌نوشید باعث این اتفاق است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد