hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اگر اميد مردم را افزايش دهيم، شرايط سخت پايان مي‌يابد

اگر اميد مردم را افزايش دهيم، شرايط سخت پايان مي‌يابد

                                                

نشست روساي دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالي، پژوهشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري سراسر كشور روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد. جهانگيري در اين نشست با تاكيد بر اينكه كشور در مقطع خاصي قرار گرفته و دست نياز همه جامعه به سمت‌ دانشگاه‌ها دراز است، اظهار كرد: امروز كشور در شرايط خطير و دشواري قرار دارد؛ البته اين به معناي آن نيست كه همه عوامل موجود تهديد هستند بلكه به آن معناست كه مي‌توان در همين شرايط سخت نيز فرصت‌هاي خوبي ايجاد و از آنها استفاده كرد.

وي با بيان اينكه بعد از هر مشكلاتي آساني نيز به دنبال خواهد آمد، خاطرنشان كرد: ما به وعده‌اي كه خداي متعال در اين زمينه داده، اعتقاد داريم اين شرايط نيز نيازمند حركت كردن با دقت است. تجربه كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد كه تحولات بزرگ از دل شرايط دشوار بيرون مي‌آيد.

جهانگيري با اشاره به وظايف و رسالت‌هاي دانشگاهيان در شرايط سخت كشور اظهار كرد: در اين شرايط دانشگاهيان و نخبگان مورد توجه جامعه قرار مي‌گيرند و اين انتظار وجود دارد كه آنها با اتخاذ راهكارهايي شرايط را براي برون‌رفت كشور از مشكلات ايجاد كنند.

وي با تاكيد بر اينكه اگر به دنبال توسعه همه‌جانبه و پايدار هستيم بايد بدانيم كه محور اين توسعه، توسعه درون‌زا است، خاطرنشان كرد: در سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري درباره اقتصاد مقاومتي، مهم‌ترين و اصلي‌ترين نقطه كانوني توجه به ظرفيت‌هاي داخلي كشور است، بنابراين در مقطع فعلي توسعه ملي و توسعه درون‌زا، مهم‌ترين موضوع مورد توجه كشور است و در اين توسعه مدار اصلي بر عهده نيروي انساني، دانش و فناوري‌هاي داخلي و به‌طور كلي دانشگاه‌ها است.

معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به رويكردهاي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي گفت: يكي از رويكردهاي اقتصاد مقاومتي، رويكرد دانش‌بنيان است. توسعه داخلي كشور كه كانون آن دانشگاه‌ها هستند، ضامن اصلي بقاي ما است و ما بايد به صورت جدي به آن بپردازيم. امروز ديگر كسي به دانشگاه‌ها به عنوان يك مجموعه فيزيكي نگاه نمي‌كند بلكه همگان دانشگاه‌ها را به عنوان كانون‌هاي فكري و نقادي جامعه مي‌دانند.

معاون اول رييس‌جمهوري در ادامه گفت: ده‌ها كانون فكر در امريكا طي سال‌هاي گذشته با اقدامات، رصدها و پژوهش‌هاي خود به دنبال راهي براي زمين‌گير كردن جمهوري اسلامي ايران بودند و به اين نتيجه رسيدند كه اين اقدام بايد از طريق جنگ نرم به وقوع بپيوندد اما ما در مقابل آنها حتما قدرت نرم مهم و تاثيرگذاري خواهيم داشت كه بتوانيم از چالش‌هاي ايجاد شده عبور كنيم.

رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ادامه داد: زماني كه آنها اقتصاد ما را مورد هدف قرار مي‌دهند اينگونه نيست كه تصميمات اقتصادي ما بتواند با اقدام آنها مقابله كند؛ آنها مي‌گويند بايد منابع درآمدهاي نفتي ايران را مورد هدف قرار دهند. در اين شرايط ما نيز به عنوان دولت بايد به گونه‌اي رفتار كنيم و نفت خود را بفروشيم كه نيازهاي خود را تامين كنيم. گرچه راهكارهاي اتخاذ شده از سوي ما در اين زمينه ممكن است پيچيده و پرهزينه باشد اما بايد اين كار را انجام دهيم. ما بايد فكرمان را به كار بيندازيم و راهكارهايي براي تامين منابع مورد نياز خود اتخاذ كنيم.

جهانگيري با اشاره به مورد هدف قرار دادن سيستم حمل و نقل دريايي جمهوري اسلامي ايران از سوي ايالات متحده امريكا اظهار كرد: با توجه به اينكه بسياري از كالاهاي مورد نياز ما از طريق سيستم حمل و نقل دريايي وارد كشور مي‌شود، امريكايي‌ها نيز به دنبال آن هستند تا اين سيستم را از پاي بيندازند. در اين شرايط ما بايد با اقدامات خود تلاش كنيم تا مانع اينگونه كارشكني‌ها شويم.

وي با بيان اينكه تلاش بعدي امريكا ترسيم آينده‌اي نامطمئن براي مردم ايران است، خاطرنشان كرد: امريكايي‌ها به دنبال آن هستند كه شرايطي در كشور ايجاد شود و به مردم بگويند كه اگر فلان كالا را در خانه خود نگهداري نكنيد، ممكن است چند وقت ديگر پيدا نشود. در مجموع قدرتي به كار برده مي‌شود تا بتواند منجر به انجام اقداماتي در كشور شود تا نتايج مورد نظرشان حاصل شود.

جهانگيري با تأكيد بر اينكه به همين دليل است كه مي‌گوييم راهكار مسائل اقتصادي، سياسي است، ادامه داد: اينكه مي‌گوييم راهكار مشكلات كشور سياسي است به معناي آن نيست كه يك گروه بروند و گروه ديگر بيايند بلكه منظورمان هماني است كه در دوران جنگ نيز تحقق يافت؛ در آن زمان همه راهكار پايان جنگ را سياسي مي‌دانستند. گرچه در همان مقطع نيز انتخابات‌ها برگزار مي‌شد و رقابت‌هاي سياسي وجود داشت اما همه جناح‌ها و مسوولان مختلف سياست‌شان اين بود كه موضوع جنگ از دستور كار خارج نشود.

مهم‌ترين بخش صحبت‌هاي روز گذشته جهانگيري زماني بود كه او از ضرورت بازگشت اميد به جامعه سخن گفت. جهانگيري كه اين روز‌ها تبديل به چهره اميدوار دولت شده و از فرصتي براي بازيابي اين مولفه مهم استفاده مي‌كند، گفت: امروز نيز در شرايطي هستيم كه نيازمند مقاوم كردن مردم در مقابل طراحي‌هاي دشمن هستيم تا بتوانيم از اين پيچ خطرناك به خوبي عبور كنيم. ملتي كه تعداد بسياري دانشمند و نخبه دارد حتما مي‌تواند كاري كند تا اميد به جامعه بازگردد و مشكلات برطرف شود.

معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه به هر مقدار كه بتوانيم اعتماد را در داخل كشور ايجاد و كشور را در وضع خوبي اداره كنيم كه امريكايي‌ها احساس كنند شكست خورده‌اند، زمان دوران سختي كه در آن قرار داريم كوتاه خواهد شد، اظهار كرد: مي‌توانيم با خود اداره كردن كشور و همچنين اتخاذ راهكارهاي مناسب از سوي دولت و پاي كار آمدن دانشگاهيان دوران سختي كه امروز در آن قرار گرفته‌ايم را كوتاه كنيم. اين دوران با انجام اقدامات لازم حتي در همين سال 97 نيز مي‌تواند پايان يابد.

كلمه اميد مونوپول سياسيون نيست بلكه اين كلمه در ميان مردم و بطن جامعه همواره از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است تاجايي كه كشور با تكيه بر همين كلمه روز‌هاي سخت جنگ تحميلي را به اميد ايراني آباد و آزاد پشت سر گذاشت و اتفاقا به اهداف خود نيز رسيد. همين تجربه موفق كافي بود تا مردم مولفه اميد را سرلوحه كار خود قرار دهند. «اميد» محدود به مردم عادي نيست. بخش قابل توجهي از شعار‌هاي جريان اصلاح‌طلب حول كلمه اميد شكل گرفته تا جايي كه شعار «اميد بذر هويت ما است» يكي از اصلي‌ترين شعار‌هاي اين جريان محسوب مي‌شود، جرياني كه حسن روحاني تحت حمايت آن توانست راهي پاستور شود. پس از دولت‌هاي نهم و دهم و شرايط سختي كه بر اقتصاد كشور حاكم بود، مردم به تدبير و اعتدال حسن روحاني اميد بستند و دولت نيز پاسخ درخوري به اميد مردم داد و جريان اصلاحات نيز به واسطه عملكرد مناسب دولت توانست در تمامي انتخابات‌هاي دهه نود پيروز بلامنازع شود اما اين اميد در دولت دوازدهم تحت‌الشعاع برخي اتفاقات قرار گرفت. اما از زماني كه رييس‌جمهور امريكا با خروج از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد شرايط اقتصادي جديدي را به كشور و دولت تحميل كرد شرايط تغيير كرد. شرايط جديد اقتصادي افزايش قيمت طلا، سكه، ارز و كالاهاي اساسي را به همراه داشت و در پس اين گراني‌ها هدف اصلي، اميد مردم است. اگر در جامعه حضور داشته باشيم شاهد خواهيم بود كه كسي از وضعيت فعلي راضي نيست كه مشابه اين اتفاق در سال‌هاي گذشته هم رخ داده بود اما تفاوت شرايط فعلي با گذشته آن است كه شاخص «اميد» در ميان مردم سير نزولي در پيش گرفته است و اين دقيقا مي‌تواند نقطه آغاز بحران باشد. با اميد مي‌توان بر مشكلات فايق آمد زيرا وجود يك تصوير روشن از آينده باعث مي‌شود تا جامعه روزهاي سخت را به اميد روزهاي بهتر با سعه صدر بيشتري تحمل كند، درست مانند اتفاقي كه در 8سال دفاع مقدس رخ داد. مسوولان از هدف اصلي دشمن يعني گرفتن اميد از مردم آگاه شده‌اند به همين دليل مدتي است كه مسوولان و فعالان سياسي بر اهميت حفظ اميد در جامعه صحبت مي‌كنند كه اسحاق جهانگيري از دولت پيشگام اين عرصه شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد