hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۴۰ درصد مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری بی علامت هستند

۴۰ درصد مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری بی علامت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۰ درصد کل موارد ابتلا به کرونا در این استان، بیماران بی علامت هستند که عمدتاً سنین پایین دارند.
سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در خردادماه امسال کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را هم در کشور و هم در این استان شاهد بودیم، اظهار داشت: همین امر باعث شد تا در تیر و مرداد اوج بیماری را داشته باشیم.
او افزود: با راه‌اندازی کمپین «من ماسک می‌زنم» استفاده از ماسک به ۸۵ درصد رسید، اما بررسی‌های جدید در کشور و چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد رعایت مجموع دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش هفت درصدی داشته این موضوع زنگ خطر جدیدی به شمار می‌رود.
جزایری به بازگشایی مدارس و لزوم استفاده جدی‌تر از ماسک و رعایت بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: مردم از انواع ضدعفونی‌های دست و سطح استفاده می‌کنند، اما استفاده از ماسک کم‌رنگ شده است، عادی‌انگاری معضل بزرگی است، استفاده از ماسک در کنار شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۸۵ درصد می‌تواند فرد را در برابر بیماری مصون کند.
او ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ درصد مبتلایان مربوط به شهر‌ها و ۲۵ درصد نیز در روستا‌ها هستند، این امر نشان می‌دهد تراکم بالای جمعیتی در شهر‌ها موارد ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.
جزایری با بیان اینکه از ابتدای شیوع کووید_۱۹ در کشور ابتلا این بیماری در مردان چهار تا پنج درصد بیشتر از زنان بود، اما این روز‌ها این تفاوت به یک درصد بین زن و مرد رسیده است گفت: این روز‌ها میزان مرگ و میر ۵۱ درصد در مردان و ۴۵ درصد در زنان گزارش شده است.
او در خصوص سن مبتلاین نیز اظهار داشت: کمتر از یک درصد مبتلایان کودکان و افراد زیر پنج سال هستند، ۲.۱ درصد افراد بین سنین پنج تا ۱۴ سال و بیشتر مبتلایان نیز ۱۶ تا ۴۵ سال سن دارند، از حدود ۲۰۰ مورد فوتی در چهارمحال و بختیاری ۸۰ درصد سنین بالای ۶۰ سال دارند.
جزایری اضافه کرد:۴۰ درصد کل موارد ابتلا بیماران بی علامت هستند که عمدتا سنین پایین دارند، همان سنینی که معمولا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را نمی‌کنند.
او ادامه داد: گروه‌های هدف دریافت کننده واکسن آنفولانزا در سامانه‌های مربوطه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ثبت شده‌اند، این گروه‌ها شامل افراد با بیماری زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال و مادران باردار هستند که شناسایی شدند.
جزایری گفت: میزان واکسن آنفولانزا مورد نیاز در استان برآورد و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است که هفته آینده در اختیار استان قرار می‌گیرد، به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ وجه در این خصوص عجله نکنند.
او با اشاره به اینکه از طریق خط تلفن ۴۰۳۰ با گروه‌های هدف تزریق واکسن آنفولانزا تماس حاصل شده و روز و ساعت پیش‌بینی شده جهت این کار را به آن‌ها اعلام می‌شود، افزود: تأکید می‌کنیم واکسن آنفولانزا به هیچ وجه از کرونا جلوگیری نمی‌کند تنها شدت سایر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.
جزایری با اشاره به اجرای طرح سرواپیدمیولوژی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این طرح قرار است به صورت تصادفی از ۸۵۸ نفر نمونه خون گرفته شود، این کار برای مشخص شدن سطح ایمنی بدنی مردم استان است تا در فصل‌های پاییز و زمستان برنامه‌ریزی مناسبی جهت مقابله با کووید_۱۹ انجام شود، لذا از مردم تقاضا می‌شود در اجرای این طرح کمک کرده و افرادی که به صورت تصادفی انتخاب و با آ‌ن‌ها تماس گرفته می‌شود به مراکز بهداشت مراجعه کرده و مقداری از خون خود را برای این طرح آزمایشی اهدا کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد