hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > واکسن آنفلوآنزا حدود ۸۰ درصد در پیشگیری موثر است/ اواخر شهریور بهترین زمان برای تزریق واکسن

واکسن آنفلوآنزا حدود ۸۰ درصد در پیشگیری موثر است/ اواخر شهریور بهترین زمان برای تزریق واکسن

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان اواخر شهریورماه را بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اعلام کرد و گفت: هرچه افراد و به ویژه گروه های حساس سریع تر بتوانند واکسن را تزریق کنند بهتر است، البته تاثیر واکسن در سال های مختلف مقداری متغیر است، ولی معمولا حدود ۸۰ درصد در پیشگیری از آنفلوآنزا موثر است.
رضا فدایی، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که معمولا هر سال در فصل پاییز و زمستان شایع می شود و هر ۲ تا ۳ سال یک بار نیز با شدت بیشتری شیوع پیدا می کند.
وی با بیان اینکه در استان اصفهان معمولا شدت آنفلوآنزا یک بار در اواخر آذر یا اوایل دی ماه بیشتر است و یک بار در اواخر اسفند و حوالی نوروز، افزود: به طور کلی موج آنفلوآنزا در اواخر آذر یا اوایل دی ماه شدیدتر است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است که از راه قطرات تنفسی از فرد بیمار به اطرافیان منتقل می شود، گفت: بیماری آنفلوآنزا معمولا با تب ناگهانی و بدن درد شروع می شود و سردرد، سرفه، گلودرد و بی حالی هم ممکن است همراه آن باشد.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که از قبل بیماری مزمن مثل دیابت، فشارخون، بیماری کبدی، کلیوی و قلبی دارند و یا اینکه شیمی درمانی می شوند و کورتن مصرف می کنند، همچنین زنان باردار درصورتی که آنفلوآنزا بگیرند ممکن است دچار عوارض بیشتری شوند و به همین دلیل باید مراقبت بیشتری داشته باشند.
فدایی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا به ویژه در بین گروه های حساس، گفت: برای پیشگیری از آنفلوآنزا افراد باید از حضور در جمعیت خودداری کرده و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند، در عین حال که درصورت احساس کسالت در منزل بمانند و استراحت کنند، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند، در اماکن عمومی مثل مدرسه و محل کار حاضر نشوند و تا ۲۴ ساعت بعد از بهبود علائم نیز در منزل بمانند و در اجتماعات حاضر نشوند.
وی با بیان اینکه داروهایی برای درمان آنفلوآنزا هست که پزشک حسب صلاحدید می تواند تجویز کند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آنفلوآنزا هر سال واکسنی در بازار عرضه می شود که مردم می توانند آن را از داروخانه ها خریداری و تزریق کنند. اولویت تزریق واکسن نیز با افرادی است که بیماری مزمن و یا  بالای ۶۰ سال سن دارند، همچنین کسانی که از نظر شغلی در تماس با بیماران هستند مثل پزشکان و پرستاران باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان اواخر شهریورماه را بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اعلام و تصریح کرد: هرچه افراد سریعتر بتوانند واکسن را تزریق کنند بهتر است، البته تاثیر واکسن در سال های مختلف مقداری متغیر است، ولی معمولا حدود ۸۰ درصد در پیشگیری از آنفلوآنزا موثر است.
وی با تاکید براینکه وضعیت شیوع آنفلوآنزا را نمی توان به صورت دقیق پیش بینی کرد، اظهار کرد: فکر می کنم به خاطر مراعاتی که مردم از بابت استفاده از ماسک و شستن دست ها می کنند، شاید شدت بیماری آنفلوآنزا امسال بیشتر از سال های گذشته نشود.
فدایی با بیان اینکه همان ضوابط پیشگیرانه برای کرونا در مورد آنفلوآنزا هم صدق می کند و کار جداگانه ای لازم نیست، تصریح کرد: آنفلوآنزا فقط یک واکسن دارد درحالی که هنوز واکسن کرونا تولید و در بازار عرضه نشده است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اعتقاد براینکه به طور دقیق نمی توان گفت امسال میزان شیوع آنفلوآنزا به چه صورت خواهد بود، تاکید کرد: اگر مردم عدم تجمع در اماکن شلوغ، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست را رعایت کنند شاید آنفلوآنزای امسال خفیف تر از سال های گذشته باشد.
وی با یادآوری اینکه در فصل سرما بسیاری از بیماری های تنفسی از جمله آنفلوآنزا و کرونا ویروس ها خود را نشان می دهند، گفت: آنفلوآنزا و کرونا تا حدود زیادی مشابه همدیگر هستند و بهتر است تمایز دو بیماری را به پزشکی که بیمار به او مراجعه می کند واگذار کنیم، چون برای مردم مقدور نیست و حتی شاید نیاز به انجام تست برای هر دو بیماری باشد تا معلوم شود بیمار به کدام یک مبتلا شده است.
فدایی با بیان اینکه تجمعات مردمی و عدم رعایت فاصله ایمن باعث شده استان اصفهان مدت زیادی در پیک دوم شیوع کرونا باقی بماند و به سمت نزول بیماری نرویم، خاطرنشان کرد: با این شرایط به نظر من حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ گرفتار اپیدمی کرونا خواهیم بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد