hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نوشت‌افزار فروشی‌های اصفهان در آستانه ورشکستگی‌ قرار دارند

نوشت‌افزار فروشی‌های اصفهان در آستانه ورشکستگی‌ قرار دارند

شهریورماه هر سال در آستانه بازگشایی مدارس که بازار خرید و فروش ملزومات مدرسه داغ می‌شد امسال با روند شیوع کرونا در برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی با رکود و کاهش استقبال خانواده‌ها روبه‌رو شده است.

هر سال دانش‌آموزان برای رسیدن ماه مهر لحظه شماری می‌کردند و از اینکه تابستان به‌زودی پایان می‌یابد و آنها می‌توانند باری دیگر در کلاس و مدرسه حاضر شوند، در حیاط دنبال دوستانشان بدوند، درس‌ بخوانند، اردو بروند، علم و دانش فرا بگیرند و یک سال به سواد آنها افزوده شود خوشحال و مسرور بودند اما این خوشحالی‌ها با ورود نامیمون شیوع کرونا به ایران از اواخر بهمن سال گذشته و جاخوشی آن تاکنون خانواده‌ها را با نگرانی و دلواپسی‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

از سال‌های نه چندان دور برای دسترسی آسان و سریع خانواده‌ها و حمایت از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس نمایشگا‌ه‌هایی برپا می‌شد که شور عجیبی بین دانش‌آموزان برای انتخاب انبوهی از نوشت‌افزارهایی مانند مدادو مدادرنگی، خودکار، پاک‌کن و دفتر‌هایی با جلدهای کاملا ایرانی و متنوع وجود داشت اما امسال با عدم برپایی این نمایشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های مدارس دیگر خبری از لذت‌های کودکانه برای خرید نوشت‌افزار در بازار هم وجود ندارد.

بارها شنیده‌ایم که اصفهان در زمان رکود به تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر متحمل می‌شود. اکنون با شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم وضعیت نصف جهان از لحاظ کسب و کار برای بسیاری صنوف مناسب نیست به طوری که صنف نوشت‌افزار با کاهش 70 درصدی عدم تمایل والدین برای خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموزان، روزهای بی‌رونقی و ناخوشایندی را سپری می‌کنند.

کسادی بازار نوشت‌افزار اصفهان با مدارس مجازی

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد امسال با برگزاری حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری کلاس‌های مدارس، مغازه‌های نوشت‌افزارهای شهر اصفهان به ویترینی برای عبور والدین، کودکان و نوجوانان تبدیل شده و واحدهای صنفی از نبود شرایط کسب و کار مناسب در این روزها راضی نیستند.

در این میان با وجود کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید انواع لوازم‌التحریر قیمت بسیاری از محصولات ایرانی موجود در بازار به دلیل افزایش حقوق کارگر، بیمه، مالیات و تامین مواداولیه وارداتی 25 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشته و نرخ کالاهای خارجی هم با رشد کاذب دلار بی‌محابا گران شده است.

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در شهر اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از اواخر بهمن ماه بازار خرید و فروش لوازم‌التحریر با حضور کودکان از شور و هیجان خاصی برخوردار بود گفت: با شیوع کرونا ویروس و تشکیل مجازی کلاس‌های تحصیلی، کسب و کار صنف نوشت‌افزار بسیار کساد و بی‌رونق شده است.

این فروشنده اصفهانی پیرامون اینکه امسال رکود حاکم در بازار لوازم‌التحریر اصفهان در 25 سال سابقه‌ام در این صنف ناباورانه است، اظهار داشت: با برگزاری غیرحضوری مدارس و کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار، بسیاری از مغازه‌ها با عدم درآمدهای مناسب از ماه‌های گذشته تاکنون در پرداخت هزینه اجاره‌‌های مغازه خود درمانده شده‌اند.

وی افزود: در شرایط فعلی با گسترش ویروس کرونا و هشدارهای مسئولان به خانواده‌ها که تا حدامکان فرزندان را به مدارس نفرستند و از برنامه‌های آنلاین و غیرحضوری استفاده کنند؛ والدین ترجیح می‌دهند کودکان و نوجوانان آنها از نوشت‌افزارهای باقی‌مانده خریداری سال‌های گذشته در منزل استفاده کنند.

این فروشنده اصفهانی درباره اینکه درآمد بسیاری از مغازه‌های نوشت‌افزار در بازار اصفهان نیمه تعطیل شده و فقط برخی از مغازه‌ها به دلیل ارایه خدمات امور فنی چاپ، تکثیر، فنرزنی کتب درسی دانش‌آموزان کج‌دار و مریض در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در سال‌های گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس فروشندگان کسری دخل و خرج ماه‌های قبل خود را کسب می‌کردند اما امسال با عدم برپایی این نمایشگا‌ه‌ها به دلیل کرونا ویروس، صنف نوشت‌افزار با رکود کامل روبه‌رو شده است.

وی پیرامون اینکه در سال‌های اخیر با فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید داخلی و منع ورود کالا‌های مشابه، برخی از تولیدکنندگان سرمایه‌های خود را برای رشد تولیدات کشورمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: از اواخر سال گذشته گسترش کرونا ویروس و تعطیلی تمام مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فرهنگی و علمی سراسر کشور و اکنون در آستانه مهر 99 عدم بازگشایی کامل مدارس، حرکت چرخ دنده‌های تولیدکنندگان صنوف نوشت‌افزار را از مدار کسب و کار خارج کرده است.

این فروشنده در بازار اصفهان درباره اینکه به گفته فعالان عرصه نوشت‌افزار، امسال خرده‌فروشان لوازم‌التحریر 40 درصد و عمده‌فروشان 60 تا 70 درصد فروش کمتری داشته‌اند، افزود: اگر چه شیوع کرونا اکثر صنوف را به تعطیلی کشاند و برخی کاملا ورشکست شدند اما صنف نوشت‌افزار شامل صنوف آسیب‌پذیر نشد و از بسته‌های حمایتی دولت هم محروم شدند.

رکود 80 درصدی گریبان‌گیر صنوف نوشت‌افزار با عدم فروش کتب درسی

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان با اشاره به اینکه تداوم گسترش کرونا ویروس و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی تمایل والدین را برای خرید نوشت‌افزار در آستانه مهر 99 کاهش داده است گفت: این شرایط سبب کاهش درآمد بسیاری از فروشندگان نوشت‌افزار شده و شاید برخی آنها روزانه کمتر از 50 هزار تومان درآمدی داشته باشند.

اکبر چیت‌ساز پیرامون اینکه شهریورماه هر سال بازار فروش نوشت‌افزار اصفهان با حضور کودکان و والدین از شور و هیجانات خاصی برخوردار بوده است اظهار داشت: امسال کاهش 70 درصدی خریداری لوازم‌التحریر به دلیل برپایی مجازی کلاس‌های مدارس، سبب رکود در بازار صنف نوشت‌افزار شهر اصفهان شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت لوازم‌التحریر در بازار اصفهان 25 تا 40 درصد افزایش داشته است، افزود: امسال نرخ نوشت‌افزارهای ایرانی به دلیل حقوق کارگر، بیمه و مالیات فقط حدود 15 درصد رشد داشته اما قیمت محصولات خارجی براساس نوسانات دلار قیمت‌گذاری شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان ادامه داد: قیمت اجناس ما نیز به نسبت دیگر کالاها بالا رفته است، براساس فاکتور فروشندگان باید 15 درصد سود دریافت کنید اما آنها اکنون که اوضاع اقتصادی مناسب نیست و مردم قدرت خرید ندارند سود کمتری کسب می‌کنند.

وی با انتقاد از تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای فروش کتب درسی از سایت و عرضه آن از مدارس گفت: عرضه کتاب و لوازم‌التحریر توسط آموزش و پروش در مدارس اشتباه است چرا که طبق اصل 44 قانون اساسی فروش این اقلام توسط بخش دولتی صحیح نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود. 

چیت‌ساز پیرامون اینکه امسال با عدم توزیع کتاب توسط اتحادیه صنوف نوشت‌افزار رکود 75 تا 80 درصدی گریبان‌گیر صنف لوازم‌التحریر شده است اظهار داشت: عرضه کتاب در مدارس تاثیر نامطلوبی برای مغازه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب در پی دارد و در اصفهان موجب بیکاری هزاران عضو اتحادیه می‌شود.

وی درباره اینکه مدارس جای آموزش صحیح و پرورش کودکان کشور است نه خرید و فروش اجناس و کتب و این اقدام با هیچ قانونی تایید نمی‌شود افزود: ما برای رونق بخشیدن به کسب و کار حوزه خودمان در تلاش برای واگذاری فروش کتب دبستان از آموزش و پرورش به کتاب و لوازم‌التحریر فروشان بودیم اما متاسفانه اجازه فروش کتب دوره اول و دوم دبیرستان را هم از ما گرفته شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان پیرامون اینکه تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای فروش کتب درسی در مدارس به دلیل حذف واسطه‌ها بوده است، بیان کرد: در حال حاضر از 2 ماه قبل در سایت مورد نظر آموزش و پرورش ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان با دریافت هزینه ثبت می‌شود و توسط مدارس توزیع می‌شود که چنین اقدامی سبب ورشکستگی واحدهای صنفی در آینده نزدیک خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی برای همه واجب است گفت: متاسفانه برخی معلمان در مدارس به جای فرهنگ‌سازی نونهالان برای استفاده از اقلام ایرانی، برخی برندهای خارجی را تبلیغ می‌کنند و ما خواهان رسیدگی به این مسئله بوده‌ایم.

چیت‌ساز افزود: ورود اقلام خارجی به ایران برای فروش، نشان از عدم حمایت از تولید ملی دارد و نباید حتی به کوچکترین اجناس همانند خودکار هم اجازه ورود داده شود تا ما بتوانیم در مغازه‌های خود تمام اجناس ایرانی را به فروش برسانیم.

نابسامانی در بازار لوازم‌التحریر با عدم تداوم نظارت‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون نابسامانی در بازار لوازم‌التحریر با عدم تداوم نظارت‌ها گفت: متأسفانه نظارت‌ها مقطعی شده است بلکه کنترل بازار نوشت‌افزار باید در طول سال تداوم داشته باشد.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه مسئولان و برخی سازمان‌ها برای نظارت بر بازار حقوق دریافت می‌کنند اظهار داشت: سازمانی تحت عنوان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت بر بازار را برعهده دارند و باید مانع ایجاد زمینه سودجویی شوند.

وی واردات بی‌رویه و بی‌‌توجهی به تولیدات داخلی را عمده‌ترین مشکلات پیشروی تولید در کشور دانست و افزود: برخی از کالاها باید وارد شود چرا که توان تولید آن در کشور وجود ندارد اما با اعمال قوانین از ورود این کالاها از مبادی غیررسمی جلوگیری شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یکی از راه‌های تحقق شعار سال 99 را ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق به کشور برای رونق و جهش تولید دانست و گفت: مسئله قاچاق کالا یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است ایشان بارها در جلسات متعدد به مسئولان هشدارهایی داده‌اند اما تاکنون در مبارزه به کالاهای قاچاق سهل‌انگاری شده است.

وی با بیان اینکه تحقق جهش تولید مستلزم همکاری قوای سه‌گانه است اظهار داشت: دولت، مجلس، تمام نهادها و مردم باید به میدان بیایند و در کنار یکدیگر تلاش کنند تا جهش تولید که خواست مقام معظم رهبری است، محقق شود.

موسوی لارگانی پیرامون اینکه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اساسی‌ترین پایه جهش تولید تلقی می‌شوند، افزود: تامین اعتبارات مورد نیاز برای تولید داخل مهمترین چالش فعلی اقتصاد کشور است و برنامه‌ریزی مشخص و مدون از سوی دولت برای حمایت از تولید ملی می‌تواند حرکت در مدار اقتصاد مقاومتی را تضمین کند.

وی عبور از مشکلات پیشروی تولیدکنندگان را لازمه رشد اقتصادی دانست و بیان کرد: تسهیل فرایندهای کسب و کار برای تحقق شعار جهش تولید باید هموار شود، ضوابط اجرایی غیرضروری حذف و فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری به منظور سرمایه‌داری تولیدی تقویت و حمایت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر رونق تولید در کشور محقق شود خیلی از مشکلاتی که ما در سال‌های گذشته به دنبال حل آن‌ها بودیم بدون شک با جهش تولید برطرف می‌شود، افزود: با توجه به رکودی که در کشور وجود دارد، دولت باید از کسانی که زندگی‌شان را در عرصه صنعت و تولید گذاشته‌اند حمایت کند.

به گزارش تسنیم هر چند ویروس کرونا مشکلاتی را در ابتدا برای آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ایجاد کرد اما روشی نوین را به میدان آورد. استفاده از فضای مجازی برای آموختن شاید در آینده تبدیل به روشی برای آموزش بیشتر باشد، اما حمایت از صنوف و فروشندگانی که فصل رونق کسب و کارشان ماه پایانی تابستان است نیازمند توجهی ویژه و برنامه‌ریزی اساسی دارد، البته در این میان فراهم کردن زمینه فروش کالای ایرانی می‌تواند یک تیر و چند نشان باشد، هم رونق جهش تولید، راضی کردن خانواده‌هایی که قدرت خرید اجناس گران را ندارند و هم تولیدکنندگانی که چرخ اقتصاد کشور به دست آنها می‌چرخد و چشمشان به دست مشتریانی است که تولیدات داخلی آنها را در سبد خرید خود می‌گذارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد