hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا کارمندان در معرض خشکی چشم هستند؟

آیا کارمندان در معرض خشکی چشم هستند؟

یک متخصص چشم پزشکی، با بیان اینکه کارمندان ادارات بیشتر در معرض خشکی چشم هستند، گفت: هنگام کار کردن با کامپیوتر هر پنج دقیقه تا ۱۰ دقیقه باید محکم پلک زد تا لایه اشکی تولید و پخش شود.
دکتر ابراهیم آذری پور در گفت وگو با ایسنا، خشکی چشم را یکی از شایع ترین بیماری ها در مراجعه به مطب های چشم پزشکی دانست و اظهار کرد: خشکی چشم در همه گروه های سنی دیده می شود، اما با افزایش سن علائم مرتبط با خشکی چشم نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در خشکی چشم لایه اشکی دچار مشکل می شود، تصریح کرد: لایه اشکی در چشم مانند یک سپر محافظ است که در جلوی چشم قرار دارد و چشم را مرطوب می کند و آن را شست وشو می دهد.
این فوق تخصص جراحی چشم، لایه اشکی را حاوی املاح و مواد معدنی دانست و افزود: بافت های داخل چشم از این مواد تغذیه می کنند.
آذری پور، با بیان اینکه لایه اشکی سه لایه دارد، گفت: سطحی ترین لایه اشکی، لایه چربی است که توسط غده های چربی لبه پلک تولید و باعث می شود اشک داخل چشم تبخیر نشود لذا هر زمان که لایه چربی دچار مشکل شود، خطر تبخیر اشک نیز وجود دارد.
وی لایه اصلی را لایه آبکی دانست که در داخل اشک است و متذکر شد: این لایه ۹۰ درصد از آب و املاح تشکیل شده و کار تغذیه بافت های چشمی را انجام می دهد، اما عمقی ترین لایه، لایه موکوس است که باعث می شود اشک به صورت یکنواخت در سطح چشم پخش شود.
این متخصص چشم پزشکی، افزایش سن را موجب کاهش چربی و آب بدن دانست و اضافه کرد: شرایط اقلیمی نیز می تواند لایه اشکی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع افرادی که در مناطق گرم و خشک و دارای وزش باد و گرد و خاک هستند، بیشتر علائم خشکی چشم را نشان می دهند. شغل افراد نیز بی ارتباط به خشکی چشم نیست.
وی با بیان اینکه کارمندان ادارات بیشتر در معرض خشکی چشم هستند، گفت: افرادی که مدت زمان طولانی به مانیتور نگاه می کنند و دفعات پلک زدن آنان کم است، تبخیر اشک از سطح چشم آنان افزایش پیدا می کند.
آذری پور، مصرف داروهای قلبی و فشار خون و ضد افسردگی و ضد آلرژی را از دیگر عوامل خشکی چشم دانست و یادآور شد: عوامل هورمونی نیز می تواند خشکی چشم به دنبال داشته باشند و لذا علائم خشکی چشم در بانوان بیشتر بوده و مادران باردار و بانوان یائسه بیشتر دچار این عارضه می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از لنز می تواند منجر به خشکی چشم شود؟، اظهار کرد: لنز مانند اسفنج لایه اشکی را جذب می کند و می تواند موجب خشکی چشم و سوزش شود. بیماری های رماتیسمی نیز چشم را مستعد ابتلا به خشکی می کند.
این فوق تخصص جراحی چشم، سوزش و خارش در سطح چشم، احساس وجود جسم خارجی درون چشم، تاری دید گذرا، حساسیت به نور و قرمزی چشم را از جمله علائم ابتلا به خشکی چشم دانست و عنوان کرد: این علائم می تواند به صورت محدود یا تجمعی وجود داشته باشد لذا تشخیص خشکی چشم توسط پزشک متخصص صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه افراد دارای خشکی چشم معمولا با علامت اشک ریزش مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در خشکی چشم کیفیت و ماهیت اشک تغییر می کند و مواد طبیعی داخل اشک نیست.
آذری پور، خشکی چشم را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم کرد و افزود: در دو حالت حفیف و متوسط معمولا علائم شدید است، اما عارضه خاصی برای چشم ایجاد نمی شود و بیشتر درمان های حمایتی همچون نوشیدن مایعات جهت تامین کمبود آب بدن، استفاده از عینک آفتابی در محیط های گرم و خشک و باد و گرد و خاک، استفاده از بخور در فضاهای خشک و سرد و... توصیه می شود. همچنین هنگام کار کردن با کامپیوتر هر پنج دقیقه تا ۱۰ دقیقه باید محکم پلک زد تا لایه اشکی تولید و پخش شود.
وی حالت شدید بیماری خشکی چشم را موجب عفونت های چشمی و گاها پارگی قرنیه دانست و متذکر شد: داروها و درمان های تخصصی شامل جراحی مجرای خروجی چشم نیز برای بیماران وجود دارد.
این متخصص چشم پزشکی، استفاده از لنز را موجب تشدید خشکی چشم دانست و اظهار کرد: بهداشت پلک خیلی مهم است و می توان از کمپرس های گرم و ماساژ چشم و شست وشوی چشم با شامپوی بچه کمک گرفت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد