hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| نساجی بروجرد در تاروپود مشکلات

لرستان| نساجی بروجرد در تاروپود مشکلات

نساجی بروجرد در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده اما تاکنون سرپا مانده است اما در حال حاضر مشکلات نرخ ارز و عدم ترخیص ماشین‌آلات از گمرک شرایط ویژه‌ای را بر سر راه این صنعت قرار داده است. با توجه اینکه این کارخانه به‌عنوان قطب نساجی ایران شناخته‌شده و تعطیلی آن تبعات فراوان و بیکار شدن افراد زیادی را به همراه خواهد داشت ضرورت دارد که از سوی مسئولان موردتوجه بیشتری قرار گیرد.


دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به این مطلب که نساجی بروجرد یک برند معتبر در کشور است و می‌توان گفت یک برند ملی است، می‌گوید: این کارخانه در گذشته با معضلاتی مانند جابجایی مالکیتی روبرو بود و در شرایطی صورت‌های مالی آن زیان‌ده بود و همین امر سبب شد نساجی برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه باشد. پیمان تابعی عنوان می‌کند: اما در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در خط ریسندگی، بافندگی و ریسندگی ایجاد کردند در صورت تأمین نقدینگی ظرفیت تولید به دو برابرافزایش پیدا می‌کند و از طرفی اشتغال‌زایی جدید نیز ایجاد می‌شود. دبیر ستاد تسهیل سازمان صمت استان اما مشکل اصلی کارخانه نساجی را در شرایط فعلی عدم ترخیص دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از گمرک عنوان کرده و می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت ارز برای ترخیص دستگاه‌ها نیاز به ارز دولتی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری پیگیر دریافت ارز دولتی برای کارخانه نساجی است و در این زمینه مکاتباتی را با وزارتخانه انجام داده‌ایم اما در خصوص پرداخت تسهیلات به‌منظور تأمین نقدینگی و تهیه ماشین‌آلات باید ارزیابی‌های جدید صورت بگیرد.

افزایش نرخ ارز؛ چند برابرشدن قیمت‌ها

احسان سربندی مدیر کارخانه نساجی بروجرد نیز با بیان اینکه در چهارماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر تولید داشته‌ایم، می‌افزاید: با توجه به افزایش یک و نیم تا چهار برابری مواد اولیه و لوازم موردنیاز عملا برای گردش کار به سرمایه در گردش قابل‌توجهی نیاز داریم تا این افزایش نرخی که برای خرید ایجادشده را پوشش بدهیم و با همان ظرفیت چهار ماه اول سال تولید را ادامه دهیم. تخصیص ارز اما از دیگر مهم‌ترین چالش‌هایی است که سربندی مطرح می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ماشین‌آلاتی که سفارش داده بودیم در گمرک هستند زیرا امکان اختصاص ارز دولتی وجود ندارد و باید ارز آزاد خریداری کنیم که مقرون‌به‌صرفه نیست؛ از سوی دیگر شرکت ایتالیایی پیغام داده که در صورت عدم واریز ارز در خصوص ترخیص ماشین‌آلات بعد از آبان ماه هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیریم همچنین در مورد پیش‌پرداخت‌ها تعهدی نداریم.

تجهیزات مانده در گمرک، چالش اساسی نساجی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز می‌گوید: پس‌ازاینکه کارخانه نساجی بروجرد بحران‌های ایجادشده را پشت سر گذاشت هیئت‌مدیره برنامه‌هایی را در دو بخش نوسازی و بهسازی واحد که اجتناب‌ناپذیر بود و بحث طرح توسعه که مکمل نوسازی بود ارائه کرد و در این راستا بخشی از خطوط را بازسازی و تجهیزاتی را خریداری کردند؛ این تحولات علاوه برافزایش ظرفیت در سال 96 سبب شد نیروهای تعدیل‌شده هم مجدد به‌کارگیری شوند. محمدرضا صفی خانی عنوان می‌کند: در راستای محقق شدن اهداف هیئت‌مدیره هرجایی که نیاز به حمایت بود ورود پیدا کردیم اما در بخش تسهیلات بانکی نتوانستیم اقدام خاصی انجام دهیم زیرا پرداخت تسهیلات بر اساس صورت مالی است؛ اما امسال با شرایط جدید تأمین ارز نساجی نیازمند حمایت جدی است در همین خصوص جلسه‌ای با استاندار و معاون امور اقتصادی برگزار کرده‌ایم. او با بیان اینکه چالش اساسی نساجی در حال حاضر تجهیزاتی است که در گمرک مانده است، تأکید می‌کند: هرچند مکاتباتی برای رفع این معضل انجام‌گرفته اما واقعیت این است که نساجی باید به‌صورت ملی دیده شود زیرا نساجی بروجرد تنها متعلق به بروجرد و لرستان نیست بلکه نساجی ایران است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد