hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها >  افزایش مبتلایان به کرونا در تهران/ متخصص عفونی: بهبود یافتگان همچنان ماسک بزنند

 افزایش مبتلایان به کرونا در تهران/ متخصص عفونی: بهبود یافتگان همچنان ماسک بزنند

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه آمار مبتلایان به کرونا در تهران تصاعدی افزایش می یابد، گفت: وضعیت پایتخت همچنان پر خطر و در شرایط قرمز است.
علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد کسانی که در تهران با تشخیص کرونا به عنوان موارد جدید در بخش‌های بیمارستانی بستری شده‌اند بالغ بر ۵۳۴ بیمار بوده است. از این مجموع، ۱۱۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۳۲۴ بیمار ترخیص شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ درصد از تعداد کسانی که  در حالت سرپایی به مراکز بهداشتی مراجعه کرده‌اند، نیاز به بستری داشته‌اند، ادامه داد: تطبیق آمار ما نسبت به هفته گذشته نشان دهنده افزایش مبتلایان به ویروس کروناست. همچنین تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان‌ها با افزایش رو به رو شده است. در واقع ۱۴.۹ درصد رشد نسبت به هفته گذشته در قالب بستری جدید و عمومی را شاهد هستیم و همچنین در بخش ترخیص آمار قابل توجهی وجود نداشته است.
 
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: مجموعه بستری‌های ما بالاتر از ۵۰۰ نفر در طول شبانه روز است، اما تقریباً به یک الگوی ثابت‌ تبدیل شده و  اگر در هفته آینده هم این الگوی افزایش آمار را در تهران داشته باشیم، نشان دهنده آن است که ما باید در انتظار اوج‌گیری مبتلایان به این بیماری باشیم، در واقع باید تا آخر هفته صبر کنیم تا تحلیل آماری این هفته را مورد ارزیابی قرار دهیم.
 
زالی با تاکید براینکه نکته مهم و قابل ذکر این است که تهران همچنان به عنوان یک منطقه قرمز و پرخطر تلقی می‌شود، تصریح کرد: محدودیت‌هایی که بر اساس مصوبه کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی به تهران ابلاغ شده مشمول بند ۳ و ۴ این مصوبه است که استمرار پیدا خواهد کرد و هدف ما تمدید حضور دو سوم کارمندان و چرخش ترخیص و مرخص شدن همکاران بخش‌های اداری و اجرایی و یک سوم به صورت دورکاری است. تا پایان شهریور ماه این مسئله ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: باقی محدودیت‌ها بر اساس دستور‌العمل‌های بهداشتی طبق روال گذشته استمرار پیدا خواهد کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که در هفته‌های اخیر استفاده منظم‌تر از ماسک، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در بخش مشاغل و همچنین محیط های عمومی و اجتماعی تهران؛ آمار به نسبت قابل توجه و مورد قبولی را به خود اختصاص داده است.
 
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم این شرایط استمرار پیدا کند و بتوانیم با استفاده بهینه از ماسک به خصوص در فضای عمومی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری و درون شهری، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای مشاغل و ادارت و به خصوص عدم حضور افراد پرخطر در سطح شهر با کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا رو به رو شویم. همچنین افراد بالای سن ۶۵ سال، دارای بیماری زمینه ای، بیماری های قلبی، دیابت، افراد چاق و خانم های باردار جزء گروه‌های پر خطر در تهران تلقی می‌شوند.
 
بهبود یافتگان کرونا همچنان ماسک بزنند
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بالا بودن آنتی بادی در بیماران بهبود یافته نباید باعث شود این افراد ماسک نزنند.
 
به گزارش مهر، آرمین وزیریان، گفت: حدود پنج ویروس تنفسی وجود دارند که از مهرماه به بعد در جامعه شروع به چرخش می‌کنند و روش محافظت در برابر تمامی این ویروس‌ها نیز استفاده از ماسک معمولی و شست و شوی دست‌ها است؛ یعنی زدم ماسک افراد را از ابتلاء به انواع ویروس‌ها اعم از ویروس‌های سرماخوردگی ساده، کرونا ویروس‌های فصلی، کووید ۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی ایمن می‌کند.
 
وی با بیان اینکه مهارت و سرعت تشخیص کرونا افزایش یافته است درباره علائم این بیماری توضیح داد: علائم فعلی کرونا همان علائم گذشته است، با ضعف و بی‌حالی شروع می‌شود و مبتلایان در ۵۰ درصد موارد تب دارند.
 

این متخصص عفونی افزود: در مواردی که فرد احساس می‌کند نسبت به گذشته شرایطش تغییر کرده و بیمار شده است، شک ما نسبت به بیماری کرونا قوی می‌شود.
 
وزیریان درباره اثر کرونا بر حافظه افراد توضیح داد: افراد مسن با هر بیماری ممکن است دچار فراموشی و تغییر شرایط ذهنی شوند، بیماری کرونا نیز ویروسی است که در همه جای بدن پخش می‌شود و با توجه به شیوع تب در افراد مبتلا، ممکن است گاهی اوقات تغییر وضعیت در حافظه افراد مسن مشاهده شود.
 
وی ادامه داد: اما فعلاً شواهدی درباره ایجاد آسیب‌های ماندگار بر روی حافظه بر اثر ابتلاء به کرونا مشاهده نشده است.
 
وزیریان درباره انتقال کووید ۱۹ از طریق رابطه جنسی، اظهار کرد: رابطه جنسی، روش معمول انتقال ویروس نیست و آنچه که شانس ابتلاء به کرونا را در رابطه جنسی افزایش می‌دهد نزدیک شدن به یکدیگر است، زمانی می‌توان گفت رابطه جنسی یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس است که ویروس از طریق مایعات جنسی منتقل شود.
 
وی در پایان درباره انتقال ویروس کرونا از طریق غذا توضیح داد: موارد زیادی از انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی به اثبات نرسیده است، روش اصلی که کماکان شواهد علمی بر روی آن متمرکز است انتقال ویروس از طریق مجاری تنفسی است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد