hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > یزد| بافق در محاصره نخاله‌های ساختمانی

یزد| بافق در محاصره نخاله‌های ساختمانی

وجود نخاله‌های ساختمانی در بافق موضوع جدیدی نیست اما افزایش میزان آن باعث شده چالش بزرگی پیش روی شهرداری بافق قرار گیرد. بافق باوجوداینکه یکی از شهرهای برتر حوزه گردشگری استان یزد و کشورمان در سال‌های اخیر است، به موضوع دفع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی آن‌طور که بایدوشاید توجه نکرده تا این معضل بیش‌ازپیش فراگیر شود.

 دپوی نامنظم و نامناسب نخاله‌های ساختمانی در برخی از مناطق حاشیه‌ای و راه‌های دسترسی به این شهر زیبای کویری، چهره‌ی این خطه را خدشه‌دار و نیز نازیبا کرده است. هرچند این موضوع در بسیاری از شهرهای استان به صورت‌های مختلف رخ می‌دهد ولی مدیران بسیاری از شهرها نیز این موضوع را با ایجاد مکان‌های خاص تخلیه نخاله‌های ساختمانی و مدیریت مناسب قبل از تبدیل به مشکل رفع کرده‌اند.

طرح جامع پسماند شهری در حال برنامه‌ریزی و تدوین است

سید علی نوروز زاده، شهردار بافق می‌کند: هرچند ساخت‌وساز و تولید نخاله‌های ساختمانی در هر جامعه‌ای اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است ولی در شهر بافق به دلیل لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده و غیراستاندارد شهری، این مسئله به‌طور محسوس مشاهده می‌شود. این روزها ساخت‌وسازهای فاقد استانداردی که حتی بعضاً عمری بیش از 10 سال نیز ندارند، بدون هیچ گریزی در حال نوسازی هستند اما دفع نخاله‌های ساختمانی ناشی از آن‌ها نیازمند راهکاری مناسب است.

شهردار بافق، هدفمند کردن نخاله‌های ساختمانی را ضروری می‌داند و می‌گوید: بهترین اقدام در این رابطه ایجاد محلی مناسب جهت دپو، ذخیره و بازیافت این نخاله‌هاست ولی درعین‌حال نیز بدترین حالت زمانی روی می‌دهد که محلی برای جمع‌آوری و نظارت بر این نخاله‌ها وجود نداشته باشد.

او لازمه این اقدام را هماهنگی تمام دستگاه‌ها اعم از شهرداری، فرمانداری، بخشداری، محیط‌زیست و منابع طبیعی عنوان و تصریح می‌کند: در صورت بی‌توجهی به موضوع نخاله‌های ساختمانی به‌تدریج حاشیه شهرها و جاده‌ها تبدیل زباله‌دان و محلی برای زندگی جانوران موذی مانند پشه سالک و موش‌ و به دنبال آن افزایش ریزگردها و آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهیم بود.

نوروززاده با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن نشست‌های تصمیم‌گیری در مورد مدیریت نخاله‌های ساختمانی بافق با حضور دستگاه‌های مربوط، یادآور می‌شود: موضوع نخاله‌های ساختمانی در قالب طرح جامع پسماند شهری در حال برنامه‌ریزی و تدوین است.

نخاله‌های ساختمانی، منبع تکثیر جانواران موذی

سید جلال موسوی، رئیس محیط‌زیست شهرستان بافق هم در این خصوص می‌گوید: این نخاله‌های ساختمانی به علت تخلیه در مناطق حاشیه‌ی شهرها، منبع تکثیر و پرورش جانوران موذی مانند انواع جوندگان و پشه‌هاست و بیماری‌های مختلفی مانند سالک و هاری به‌واسطه این عامل شایع می‌شوند. از سوی دیگر ریزگردها نیز به دلیل تجمیع غیراصولی این نخاله‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کنند لذا مدیریت آن‌ها ضروری است. موسوی، مدیریت نخاله‌های ساختمانی را در حوزه کاری شهرداری می‌داند هرچند که به گفته وی، این موضوع هنوز جزو اولویت‌های شهرداری محسوب نمی‌شود. رئیس محیط‌زیست بافق تأکید می‌کند: باید با عامل نخاله‌های ساختمانی مقابله کرد تا این عامل تبدیل به معضلی برای این شهرستان نشود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد