hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| زخم آفت بر تن انار فردوس

خراسان جنوبی| زخم آفت بر تن انار فردوس

قصه خشکسالی در خراسان جنوبی قصه جدیدی نیست و سال‌هاست خشکسالی با طبیعت خراسان جنوبی سر ناسازگاری دارد و کشاورزی این منطقه را تحت شعاع قرار داده است؛ درختان انار هم از این قاعده مستثنا نیستند و آفت کرم ناشی از خشکسالی ها میهمان شوم سفره انار کاران شده است. هرسال با فرارسیدن فصل برداشت دانه‌های یاقوتی انار، باغداران استان به دلیل جولان دادن کرم گلوگاه انار متحمل ضرر بسیاری می‌شوند. این آفت هرسال 10 تا 25 درصد محصول انار استان را به تاراج می‌برد و کشاورزان نیز به دلیل نبود مبارزه تلفیقی و هماهنگ، به‌سادگی بخشی از محصول خود را تقدیم این آفت و از سود حاصل از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

 آفت کرم گلوگاه، کرمی به طول حدود 21 میلی‌متر است که فصل زمستان را داخل میوه‌های آفت‌زده باقیمانده از فصل قبل در روی و زیر درختان سپری می‌کنند، این کرم پس از گذران دوران شفیرگی در فروردین ظاهرشده و اردیبهشت‌ماه که مصادف با ظهور گل‌های انار است پروانه آن‌ها به پرواز درمی‌آیند و بر روی تاج انار تخم‌ریزی می‌کنند و لارو آن به داخل نفوذ و از دانه‌های انار تغذیه می‌کند.

مهار کرم گلوگاه با روش‌های مکانیکی بیولوژیکی

یکی از انار کاران فردوس در این زمینه گفت: کرم گلوگاه مهم‌ترین آفت انار است هرساله در انارستان‌های شهرستان خسارت زیادی را بر جای می‌گذارد، این آفت چهار نسل در سال تولید می‌کند یکی از عوامل رشد این آفت خشکسالی و کمبود آب است، براثر خشکسالی درخت ضعیف شده و آفات به‌راحتی به میوه آن حمله می‌کنند. علیرضا مهری افزود: شرایط تخمک‌گذاری این آفت در تاج انار است و به‌گونه‌ای نیست که در سطح خارجی انار باشد تا بتوان با سم‌پاشی آن را نابود کرد و سم‌پاشی کشاورزان هم عملی بیهوده است. مهری تنها راه مبارزه با این آفت را استفاده همگانی از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی ذکر کرد و گفت: همه کشاورزان منطقه به‌صورت همگانی برای کاهش خسارت این آفت بسیج نمی‌شوند در صورت همکاری تمام کشاورزان و استفاده از روش‌های تلفیقی به‌راحتی می‌توان با این آفت مقابله و خسارت ناشی از آن را کاهش داد.

نابودی سه هزار تن انار

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: سطح زیر کشت محصول انار شهرستان 2 هزار و 100 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح 15 هزار تن محصول برداشت شود.

علیرضا مهمیز اضافه کرد: امسال برداشت انار از انارستان‌های شهرستان افزایش‌یافته و سال گذشته به دلیل سرمازدگی تنها پنج هزار تن انار در شهرستان تولید شد.

او شیشه کپ، زاغ یزدی، شیرین پوست سفید، شیرین پوست قرمز و ملس یزدی را از مهم‌ترین ارقام تولیدی محصول انار شهرستان ذکر کرد و گفت: به دلیل کیفیت خوب، 80 درصد انار فردوس به خارج از شهرستان و استان صادر می‌شود و کشورهای کره، اسپانیا، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متقاضی انار این شهرستان هستند.

مهمیز با اشاره به اینکه کرم گلوگاه انار یکی از مهم‌ترین و پر خسارت‌ترین آفات در منطقه فردوس است و سالانه خسارت قابل‌توجهی به این محصول وارد می‌سازد، افزود: آفت کرم گلوگاه بر روی تاج انار تخم‌ریزی می‌کند و لاروهای آن به سمت داخل میوه حرکت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس اظهار داشت: سالانه سه هزار تن از انار تولیدی شهرستان براثر آفت کرم گلوگاه نابود می‌شود و این آفت سالانه به 10 تا 25 درصد محصول شهرستان خسارت وارد می‌کند که می‌توان با به‌کارگیری راهکارهای مناسب زیان‌های ناشی از این آفت را تا پنج درصد کاهش داد.

مبارزه تلفیقی و همگانی تنها راهکار مقابله

مهمیز گفت: در نگاه اول شاید سم‌پاشی محصول ساده‌ترین راهکار مقابله با این آفات باشد اما با توجه به تغذیه لارو از دانه‌های گوشتی انار مبارزه با این آفت توسط سموم شیمیایی تماسی و سیستمیک جذبی موفق نیست از طرفی سم‌پاشی خود باعث طغیان آفات دیگر ازجمله کنه می‌شود. او مبارزه تلفیقی، همگانی و منطقه‌ای را تنها راهکار مقابله با آفت کرم گلوگاه ذکر کرد و افزود: پرچم زدایی تاج انار، رعایت بهداشت باغ و مبارزه با علف‌های هرز و سایر آفت‌ها، جمع‌آوری میوه‌های آلوده سال قبل از ابتدای فصل گلدهی تا پایان برداشت محصول و رهاسازی زنبور «تریکوگراما» از راهکارهای تلفیقی مبارزه با آفت کرم گلوگاه است. مهمیز به تبیین روش پرچم زدایی برای کاهش خسارت کرم گلوگاه انار پرداخت و یادآور شد: دستگاه‌های ویژه‌ای در شهرستان برای پرچم زدایی از انار در مدیریت جهاد کشاورزی فردوس موجود است کشاورزان باید با این دستگاه پرچم‌ها و تخم‌های روی این پرچم‌ها را حذف کنند.

رهاسازی زنبور مؤثرترین روش مقابله با کرم گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: همچنین رهاسازی زنبور از نوع «تریکوگراما» برای مبارزه با آفت کرم گلوگاه یکی از موفق‌ترین و مؤثرترین روش‌ها است، این زنبور با از بین بردن تخم پروانه‌ها از تبدیل تخم به لارو و کرم و خسارت به میوه جلوگیری می‌کند. مهمیز عنوان کرد: کشاورزان شهرستان ضمن رعایت بهداشت باغات خود از ابتدای فصل گلدهی تا پایان برداشت محصول به‌صورت مکرر میوه‌های آلوده را از سطح باغات جمع‌آوری و نابود کنند. او از کشاورزان خواست مبارزه با کرم گلوگاه را به‌صورت همگانی و منطقه‌ای شروع کنند چراکه پروانه این کرم از 1 تا 2 کیلومتر می‌تواند پرواز کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد