hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > فوتبال و والیبال بازنشستگی ندارند

فوتبال و والیبال بازنشستگی ندارند

با تصویب احتمالی قوانین جدید درباره منع به کارگیری بازنشستگان، انتظار می‌رود تعدادی از روسای فدراسیون‌های ورزشی مجبور به کناره‌گیری شوند.

گفته می‌شود مدیران وزارت ورزش و جوانان، از هفته‌ها پیش رایزنی‌ها را شروع کرده‌اند تا برای تعدادی از بازنشسته‌ها جانشین پیدا کنند، با این وجود  برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که در میان روسای فعلی فدراسیون‌ها کسانی هستند که قصد کناره‌گیری ندارند و می‌خواهند به اتکای مقررات فدراسیون‌های بین‌المللی، خود را از قانون بازنشسته‌ها مستثنی کنند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و احمد ضیایی، رئیس فدراسیون والیبال دو نفر از سرشناس‌ترین مدیران ورزش ایران هستند که چنانچه نخواهند از پستشان کنار بروند، قانون جدید منع به کارگیری بازنشسته‌ها را به چالش خواهند کشید.
  اساسنامه فوتبال چه می‌گوید؟
در ماده اول اساسنامه فدراسیون فوتبال، به صراحت آمده که این فدراسیون یک «نهاد غیر دولتی» است. در همین اساسنامه تاکید شده که تنها اعضای مجمع می‌توانند رئیس یا اعضای هیات رئیسه را برکنار یا با درخواست کناره‌گیری آن‌ها موافقت کنند.
  تهدید به تعلیق در اساسنامه فدراسیون جهانی والیبال
فدراسیون والیبال ایران بر اساس اساسنامه‌ای فعالیت می‌کند که آخرین بار سال 1381 اصلاح شده است. در آن تاریخ تبصره‌ای به ماده 10 اساسنامه اضافه شد که اختیار برکناری یا قبول استعفای رئیس فدراسیون را به رئیس‌سازمان تربیت‌بدنی می‌داد. با وجود این تبصره جنجالی، رئیس فدراسیون والیبال می‌تواند به مقررات فدراسیون جهانی این رشته(FIVB) استناد کند.  در ماده1_6_4  اساسنامه FIVB آمده است: «‌رئیس فعلی یا اعضاء اجرایی کمیته‌ها در فدراسیون ملی ممکن نیست توسط مقام دیگری به غیر از خود فدراسیون ملی برکنار شوند. در صورتی که این اتفاق صورت پذیرد FIVB می‌تواند مقامات انتخاب شده یا انتصاب شده جدید را به رسمیت نشناسد و فدراسیون ملی را تعلیق نماید تا زمانی که مساله طبق دستور العمل FIVB حل شود.»
  آیا تاج مقاومت می‌کند؟
تاج می‌تواند همان راهی را برود که نزدیک به 7 سال پیش علی کفاشیان رفت. در آن زمان مدیران وقت وزارت ورزش تلاش زیادی کردند تا کفاشیان را به بهانه بازنشستگی کنار بگذارند، اما او به استناد اساسنامه اصلاح شده فدراسیون فوتبال و نیز اساسنامه فیفا، امتناع کرد و دست آخر هم توانست برای یک دوره 4 ساله دیگر به صندلی ریاست فدراسیون تکیه بزند. اما آیا تاج هم حاضر است مانند کفاشیان با مدیران وزارت ورزش دربیفتد؟ کفاشیان آنقدر بر مواضعش اصرار کرد که حتی برای چند ساعت سر از اوین درآورد، اما تسلیم نشد.  برخی نزدیکان تاج معتقدند او هیچ‌گاه مسیر کفاشیان را نخواهد رفت و تنها زمانی حاضر به ماندن در فدراسیون خواهد بود که دولت از او بخواهد. با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس فدراسیون فوتبال در تلاش است تا بدون آنکه تنشی ایجاد شود، خود را از قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها مستثنی کند. داستان ضیایی اما متفاوت از تاج است. او  که گفته می‌شد با حمایت محمدرضا داورزنی، رئیس پیشین فدراسیون و معاون فعلی وزارت ورزش، بر صندلی ریاست فدراسیون تکیه زده، به نظر می‌رسد حالا توسط گروهی از حامیان داورزنی تحت فشار قرار گرفته است. این گروه چندی پیش شایعه کرده بودند که با توجه به احتمال تصویب قانون جدید درباره بازنشسته‌ها، داورزنی به فکر پیدا کردن جانشینی برای ضیایی است. داورزنی این شایعه را رد نکرد تا چنین به نظر برسد که او تمایل دارد قبل از کنار رفتنش از معاونت وزارت ورزش به دلیل بازنشستگی، در انتخاب رئیس بعدی والیبال هم تاثیرگذار باشد. همه این شایعات در شرایطی است که برخی نزدیکان ضیایی می‌گویند که او قصد کناره‌گیری ندارد و می‌خواهد به پشتوانه قوانین فدراسیون جهانی با قدرت به کارش ادامه دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد