hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ایران ناتوان از جذب یک درصدی گردشگران خروجی چین

ایران ناتوان از جذب یک درصدی گردشگران خروجی چین

یک روز پس از آنکه اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به ساختمان ارگ آزادی رفتند تا در جریان مشکلات بخش گردشگری و صنایع‌دستی قرار بگیرند و علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به آنها اعلام کند که گردشگر خارجی ورودی به کشور در 5‌ماه نخست سال 45درصد رشد داشت.

 فعالان گردشگری ایران و چین به همت انجمن دوستی 2کشور گرد هم آمدند و اعلام کردند: «روابط گردشگری ایران و چین در سطح قابل‌قبول نیست.» آنطور که ایسنا به‌عنوان تنها رسانه حاضر در این گردهمایی اعلام کرده است، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات این معاونت قرار بود به‌عنوان سخنران در این همایش حضور داشته باشند که هیچ‌یک در این نشست حضور نیافتند.
چین؛ 85میلیون گردشگر ورودی، ایران؛ 5میلیون 
انجمن دوستی ایران و چین دومین همایش چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین را به بررسی تعاملات گردشگری و روابط تجاری در حوزه صنایع‌دستی به‌عنوان 2حوزه پرچالش در روابط ایران و چین اختصاص داده بود و احد محمدی، رئیس این انجمن با اعلام این موضوع که چین سالانه ۱۲۰میلیون گردشگر به خارج از کشور می‌فرستد و بیش از ۸۵میلیون توریست، سالانه به آن کشور سفر می‌کنند، گفت: براساس آمار ناجا و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سال گذشته حدود ۹میلیون ایرانی از کشور خارج شدند، درحالی‌که تنها نصف این تعداد گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. به‌گفته او، از نظر رنکینگ پذیرش توریست در دنیا با حدود یک میلیارد مسافر، معلوم است با چهار و نیم میلیون گردشگر ورودی به کشور، ایران در کجای جدول قرار دارد. سال گذشته سفیر چین گفته بود که ۱۱۲ تا ۱۱۵ هزار ایرانی به چین سفر کرده‌اند. درحالی‌که به گفته فعالان صنعت گردشگری ایران چینی‌هایی که به ایران آمده‌اند تجار و بازرگان بوده‌اند. رئیس انجمن دوستی ایران و چین نیز می‌گوید: نزدیک به ۱۰۰هزار چینی سال گذشته به ایران سفر کردند که بیشتر آنها تاجر، مهندس و تکنیسین بودند. با این همه ما همچنان امیدواریم سهمی از ۱۲۰میلیون چینی که هرسال به خارج از کشورشان سفر می‌کنند به‌دست آوریم. او سخن گفتن از گردشگری را در این شرایط تنها حرف خواند و گفت: تا وقتی درباره گردشگری فقط حرف زده شود اتفاقی نمی‌افتد.
برنامه پنج‌ساله تدوین شود، سال ششم شاید یک درصد گردشگر چینی داشته باشیم
مسلم شجاعی، دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اما تنها نماینده حاضر از آن سازمان در همایش توسعه روابط ایران و چین بود که به فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی برای نفوذ به بازار چین اشاره کرد. او گفت: میز گردشگری چین در سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شده و سعی داریم از نظر فعالان بخش خصوصی، دانشگاهی، دفاتر نمایندگی ایران و چین و ایرانیان مقیم آن کشور بهره‌برداری کنیم. همچنین با ایرلاین‌ها و توراپراتورها نیز جلساتی گذاشتیم و در گام نخست و ضربتی به این نتیجه رسیدیم که راهنماها و هتلدارهای ایران نیاز به شناخت بیشتری از بازار چین دارند. شجاعی برنامه گردشگری ایران برای نفوذ به بازار چین را شامل راهبردها و اقدامات سایر سازمان‌ها خواند که می‌تواند در مسیر توسعه گردشگری چین و ایران کمک کند تا برنامه پنج‌ساله متوالی طراحی شود و در ششمین سال برنامه بتوان به یک درصد از بازار گردشگری چین دست یافت.
دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت که ۱۲۰میلیون گردشگر خروجی چین به قدری بزرگ است که به راحتی می‌توان سهم قابل‌توجهی از آن را به‌دست آورد. او نیز اما همچون دیگر اعضای حاضر در این همایش اقدامات انجام شده برای نفوذ به بازار گردشگری و صنایع‌دستی چین را کافی ندانست و گرفتن یک درصد از گردشگران چینی را نیازمند برداشتن گام‌های سریع اعلام کرد.
صنایع‌دستی باز هم فراموش شد
تنها دعوت شده حاضر در همایش چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین در بخش گردشگری حسین یاوری استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر بود که تاکنون 3جلد کتاب در مورد چین منتشر کرده و در معرفی خود گفته است که از بین ۳۵کشوری که تا به حال دیده است، چین در کنار ژاپن و یونان بیشترین توجهش را جلب کرده است.
یاوری در سخنانش تنها به جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر در جهان سفر می‌کنند و چین در سال‌های اخیر همواره جزو یکی از 4 کشور بزرگ گردشگری بوده است. درحالی‌که ایران همواره رتبه‌ای پایین‌تر از ۸۰ در رنکینگ جهانی گردشگری داشته است. به‌گفته این استاد دانشگاه، ایران یکی از 3قطب برتر صنایع‌دستی جهان است. با این حال اگر به آمار گردشگری نگاه کنیم چین در ۲۰سال گذشته توانست با ظرفیت‌های مشابه ایران این آمار را افزایش دهد ولی ایران نتوانست در رده‌بندی جهانی ترقی کند.
مناسبات ضعیف گردشگری
علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان تور ایران با تأکید بر اینکه کسب درآمد در گسترش تعاملات گردشگری با بازار چین اهمیت ویژه دارد، گفت: استفاده از راهنماهای مجاز در تورهای چینی‌زبان مهم و واجب است؛ تورگردان‌هایی که عامل اصلی جذب گردشگر به ایران هستند در این چرخه فراموش نشوند. متأسفانه در بازار چین تورگردان‌ها خیلی دخیل نبودند و این بازار برای همه باز نبود. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز در همایش توسعه روابط ایران و چین حضور داشت.
او در بدو سخنان خود به مشکلات ارزی ایجاد شده در کشور پرداخت و گفت: متأسفیم بگوییم به‌دلیل نوسانات ارز شرایط برای ورود گردشگر فراهم شده است. رفیعی مناسبات گردشگری ایران و چین را هم ضعیف ارزیابی کرد. او گفت: اگرچه انتقادهایی در بخش غذا و راهنمای چینی‌زبان وارد است ولی می‌توان با مشارکت همه بخش‌ها هر آنچه را که شهروندان چینی در ایران می‌خواهند در اختیارشان قرار داد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیشنهاد کرد که کمیته بررسی نقاط ضعف تعاملات گردشگری 2کشور راه‌اندازی شود. رفیعی به استفاده چینی‌ها از خانه‌های شخصی نیز اشاره کرد و گفت: ما از اینکه آنها از هتل‌ها استفاده نمی‌کنند و این چرخه مالی قطع شده است، ناراحت نیستیم. مسئله ما این است که با استفاده از خانه‌مسافرها‌ شأن گردشگر چینی در ایران پایین می‌آید. چون گردشگر اگر از خدمات در ایران رضایت نداشته باشد هم خودش به منتقد تبدیل می‌شود و هم دیگران را به نرفتن تشویق می‌کند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به تداوم این موضوع اعتراض کرد، محمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین هم اعلام کرد که این اقدام چینی‌ها به نفع گردشگری آن کشور نیست و باید از طریق مراجع قانونی تذکرهای لازم به آنها داده شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد