hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| طلسم 18 ساله تله‌کابین ارومیه

آذربایجان غربی| طلسم 18 ساله تله‌کابین ارومیه

شهریورماه هم از نیمه گذشت؛ ماهی که طبق وعده مسئولین قرار بود خط اول تله‌کابین ارومیه راه‌اندازی شود اما این وعده هم به ثمر ننشست تا قفل تله‌کابین ارومیه 18 ساله شود.

عدم انجام بررسی‌های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ زنی از منطقه جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

تله‌کابین ارومیه در صورت تکمیل شدن، با 36 کیلومتر بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله‌کابین کشور خواهد بود که در سه فاز ساخته می‌شود که فاز اول این طرح در مسیری به طول 8 و نیم کیلومتر از جانوسلو به کوه ابوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ابوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15 و نیم کیلومتر احداث می‌شود.

کلنگ احداث بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله‌کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه سال ۷۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله‌کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴ هزار و ۱۲۵ متر احداث می‌شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است، وعده‌ها برای اتمام این طرح هنوز ادامه دارد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ابوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ابوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

در کنار انصراف چندین سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای عراق و ترکیه در خصوص این طرح این بار مقررشده است یک شرکت اتریشی پای‌کار آمده تا این طرح را به سرانجام برساند.

مهم‌ترین دلایل انصراف شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی وجود بروکراسی‌های پرپیچ‌وخم اداری و تحریم‌ها عنوان شد این در حالی است که شرکت اتریشی با رفع تحریم‌ها امیدواری زیادی برای اتمام این طرح به مسئولان استان داده است.

مسئولان استانی و شهری تعامل بیشتری داشته باشند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: رفع بروکراسی‌های اداری مؤثرترین عامل در تسهیل اجرای پروژه تله‌کابین ارومیه است.

سید هادی ذاکر در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه که به‌منظور بررسی آخرین وضعیت طرح تله‌کابین این شهر برگزارشده بود، افزود: ضروری است مسئولان استانی و شهری تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این طرح عظیم را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام مناسب برسانیم.

او اضافه کرد: مدیریت شهری ارومیه اهتمام ویژه‌ای به موضوع جذب سرمایه‌گذاری در راستای توسعه شهر دارد و تمام توان خود را برای تعامل با سرمایه‌گذاران به کار می‌گیرد.

ذاکر ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات شهری و حتی شهروندان در ارومیه باشد.

مشکل کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی هم در چند روز گذشته با اشاره به علل تأخیر در راه‌اندازی تله‌کابین ارومیه گفت: پیگیری نکردن جدی سرمایه‌گذار، تعلل در انجام اقدامات لازم، طولانی شدن مراحل واگذاری اراضی زمین موردنیاز برای راه‌اندازی این پروژه و همین‌طور تأمین آب و برق موردنیاز عوامل تأخیر در راه‌اندازی تله‌کابین است.

او در ارتباط با مشکل تأمین اعتبار این پروژه افزود: برای تکمیل پروژه تله‌کابین در حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و این در حالی است که اکنون با عدم‌حمایت سیستم بانکی مواجه هستیم و درصورتی‌که این مشکل یکی جز اساسی‌ترین مشکلات محسوب شده، برطرف شود می‌توان به تله‌کابین ارومیه را تکمیل کرد و هم‌چنین باید گفت راه‌اندازی تله‌کابین تأثیر بسیار مهمی در جذب گردشگر خواهد داشت.

شورای شهر حساسیت ویژه‌ای روی مسئله تله‌کابین دارد

عضو شورای شهر ارومیه نیز با اشاره به تأخیر در راه‌اندازی تله‌کابین ارومیه این‌چنین گفت: مشکلات تملک زمین و اختلاف سهام‌داران اصلی‌ترین عامل تأخیر در راه‌اندازی تله‌کابین ارومیه است که شورای شهر ارومیه حساسیت ویژه‌ای روی این مسئله دارد و تلاش‌ها بر این است تا این مسئله سریع‌تر رفع شود.

او افزود: جلسات زیادی مرتبط با موضوع افتتاح این پروژه با فرماندار و استاندار انجام‌گرفته است و امید است تا ورود 2020 پروژه تله‌کابین به پایان برسد و اتمام آن نیز ضروری است.

عادل فتاحی گفت: اتمام این پروژه تأثیر مؤثری در اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت گردشگری خواهد داشت که اکنون می‌توان اشاره کرد این پروژه فعال است و مسئولان مربوط در حال تلاش برای اتمام آن هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد