hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > گلستان| ماجرای یک مرمت پر حرف‌وحدیث

گلستان| ماجرای یک مرمت پر حرف‌وحدیث

اگرچه مرمت پل تاریخی آق‌قلا تمام‌شده اما کارشناسان نگران هستند و می‌گویند مرمت این اثر تاریخی غیراصولی و آسیب‌زاست؛ موضوعی که میراث فرهنگی آن را رد می‌کند.

به اعتقاد این کارشناسان پیمانکاری که مسئولیت مرمت پل را بر عهده داشته، فاقد تخصص و صلاحیت لازم در این حوزه بوده؛ امری که یک کارشناس مرمت آثار و بناهای تاریخی هم به آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: فقدان تخصص پیمانکار که یک شرکت راه و ساختمان بوده باعث شده تا بخشی از تزئینات پل آق‌قلا از بین برود. احسان بذرافشان می‌افزاید: این پل ارزش تاریخی زیادی دارد به همین خاطر باید کار با دقت و توجه بر روی آن انجام می‌شد. او بلاتکلیف ماندن مرمت پل پس از چند سال را عامل این تصمیم غیرمنتظره میراث فرهنگی استان می‌داند و می‌گوید: پیمانکار اوایل سال ۹۶ کارش را آغاز کرد و در زمستان همان سال مرمت را به پایان رسانید. به گفته بذرافشان، اگر مرمت پل هم انجام نمی‌شد بازهم آسیبی برای این اثر تاریخی بود چون به‌محض وقوع سیلاب، امکان تخریب پل وجود داشت.

مرمت پل آق‌قلا اقدامی ناموفق بود

یک کارشناس ارشد مرمت و احیاء بافت و بناهای تاریخی هم از مرمت پل آق‌قلا انتقاد کرده و آن را اقدامی ناموفق ارزیابی می‌کند می‌گوید: در این پروژه که اعتبار زیادی هم داشت، پیمانکار بدون هیچ پیشینه‌ای در زمینه مرمت، انتخاب شد که بسیاری از آسیب‌ها ناشی از این مسئله است. محدثه میرحسینی می‌افزاید: بخش‌هایی از پل که در سطح ملی به لحاظ تاریخی، معماری، تکنیک ساخت و به‌ویژه ارائه آجرکاری آن منحصربه‌فرد بود، با استفاده از بیل مکانیکی، تخریب شد. به گفته او، استفاده از بیل مکانیکی در پیرامون یک اثر تاریخی به‌واسطه ایجاد لرزش، تنش و ضعف در سازه، خلاف ضوابط میراث فرهنگی است چه رسد به استفاده از آن برای یک اثر تاریخی. او ادامه می‌دهد: طراحی پل آق‌قلا توسط دکتر داریوش حیدری که معتبرترین متخصص مرمت سازه‌های سنتی هستند، تهیه شد. بااین‌حال طرح در آرشیو اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت و پیمانکاری انتخاب شد که به گفته خود ایشان افتخارشان اجرای زیرگذر گلشهر بوده است.

رد انتقادات مطرح‌شده

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی گلستان این انتقادات را رد می‌کند و طرح داریوش حیدری برای پل آق‌قلا را دارای ایراد بسیار می‌داند و می‌افزاید: برای طرحی که ایشان داده بودند هیچ استادکاری پیدا نشد. جمیله پورقاسم با بیان اینکه کارشناسان از سنگینی پل مرمت‌شده انتقاد می‌کنند، می‌گوید: این پل در مقایسه با طرح آقای حیدری بسیار سبک‌تر مرمت‌شده است. پورقاسم در توضیح استفاده از پیمانکار غیرمتخصص، این‌گونه توضیح می‌دهد: در این طرح به‌جز مرمت، عملیات اجرایی مانند سنگ‌چین هم باید برای پل انجام می‌شد که این کار از عهده شرکت ابنیه ساخته است. او با بیان اینکه حجم کارهای مرمتی پل، یک‌سوم عملیات اجرایی آن بود، می‌افزاید: در این نوع مناقصه همه شرکت‌های ابنیه‌ای می‌توانند شرکت کنند به‌این‌ترتیب کار خلافی اتفاق نیفتاده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد