hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| گرد فراموشی بر تن بندر خشک خرم‌آباد

لرستان| گرد فراموشی بر تن بندر خشک خرم‌آباد

از زمانی که خرم‌آباد به‌عنوان یکی از مناطق برای احداث بندر خشک در کشور انتخاب شد بیش از 4 سال می‌گذرد اما تا به امروز احداث آن در حد شعار و دادن وعده باقی‌مانده و حرکتی جدی برای تحقق این طرح صورت نگرفته است. مسئولان کشور در سال ۹۳ طرح ایجاد چهار بندر خشک برای پشتیبانی از بنادر انزلی، چابهار، امام خمینی و رجایی را تصویب کردند که شهر خرم‌آباد یکی از نقاط موردنظر در این زمینه بود اما با گذشت بیش از چهار سال و با توجه به نیاز مبرم کشور به این بنادر این مصوبه فعلا روی کاغذ باقی‌مانده است.

بندر خشک مکانی است که به‌وسیله راه‌آهن یا به‌طور مستقیم توسط جاده به بندر دریایی به‌منظور انتقال، ذخیره و انبار کردن کالاهای وارداتی و صادراتی متصل می‌شود؛ این نوع بنادر می‌توانند انتقال کالا بین کشتی‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل داخلی را تسهیل کرده و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند. طی سالیان اخیر افزایش استفاده از کانتینر در حمل‌ونقل دریایی از یک‌سو و رشد قابل‌توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل‌توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب به‌منظور تخلیه، بارگیری و انبار سازی کانتینرها شده است و بنادر خشک می‌توانند در این زمینه کارساز باشند.

بندر خشک خرم‌آباد بهشتی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در همین زمینه بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه عمران شهرستان خرم‌آباد سرمایه‌گذار این طرح بوده اما برای اجرای این پروژه از توانایی مالی لازم برخوردار نیست و در این راستا با مشکلاتی روبرو است.

محمدرضا صفی‌خانی با بیان این حقیقت که برای ایجاد طرح بندرخشک باید هلدینگ‌های اقتصادی قدرتمندی سرمایه‌گذاری آن را بر عهده گیرند، افزود: متأسفانه سرمایه‌گذار فعلی از این توانایی برخوردار نبوده بنابراین برای رفع این مشکل در جلسه‌ای که در وزارت صنعت و معدن برگزار شد از چند هلدینگ قدرتمند اقتصادی دعوت به همکاری شد.

او اظهار کرد: طرح بندر خشک خرم‌آباد با توجه به اینکه این شهر در مرکز کریدور شمال به جنوب و بازرگان به بندر امام خمینی (ره) قرار دارد برای سرمایه‌گذارانی که بخواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

او با بیان این نکته که با توجه به تصمیمات دولت بخشی از باراندازی بندرهای کشور به قسمت‌های میانی کشور منتقل می‌شود، تصریح کرد: در این راستا باید مطالعه لازم انجام و جایی که به آزادراه، کریدورهای اصلی و فرودگاه نزدیک باشد مستقر باشد، به‌عنوان مکان این بندر انتخاب شود و علاوه بر آن برای رونق این بندر باید آن را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم لذا باید بکوشیم طرح راه‌آهن خرم‌آباد تکمیل گردد.

طرحی که تصویب نشده است

در همین زمینه مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه در جلسه‌ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزیر و سرمایه‌گذاران برگزار شد از طرح بندر خشک به‌عنوان طرحی لجستیکی برای کشور نام‌برده شد، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد مطالعات اجرایی و مکان‌یابی طرح توسط کمیته‌ای ویژه انجام شود. بهزاد منصوری با بیان اینکه اعضای کمیته ویژه از کارشناسان خبره سازمان بنادر و کشتیرانی و در کنار آنان متخصصان وزارت صنعت و معدن نیز حضور دارند، بیان کرد: این کمیته مطالعات لازم در مورد مسیرها و مکان‌های مناسب برای اجرای طرح بندر خشک انجام داده و آن را تأیید کرده که خوشبختانه خرم‌آباد نیز یکی از نقاط انتخابی است اما تا به امروز اجرای این طرح به تصویب نرسیده است. او با بیان اینکه موضوع بندر خشک در خرم‌آباد به‌صورت جدی به سال ۹۲ بازمی‌گردد، اظهار کرد: در طول این سال‌ها مقدماتی برای اجرای این طرح در استان صورت گرفته اما برای توسعه آن به همگرایی مسئولان استان نیاز داریم و با توجه به لجستیکی بودن این طرح برای کشور باید از تمام ظرفیت کشور برای اجرای آن استفاده کنیم.

واگذاری طرح به چند شرکت به‌طور همزمان

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری لرستان با بیان این واقعیت که مسئولان استان باید توجه کنند وظیفه دولت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی نبوده بلکه دولت تنها باید موانع موجود این طرح را بردارد، تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید از شرکت‌های خصوصی استفاده کنیم و خوشبختانه تا به امروز چند شرکت نیز برای اجرای این طرح پیش‌قدم شده‌اند اما مجموعه استانداری به دنبال این بوده که این طرح لجستیکی کشور را به چند شرکت به‌صورت همزمان واگذار کند.

منصوری در مورد سابقه بندر خشک خرم‌آباد بیان کرد: طی مطالعاتی که در سال‌های ۵۹ تا ۶۱ در کشور صورت گرفت سه منطقه به‌عنوان مکان‌های مناسب برای طرح بندر خشک انتخاب شدند که این شهرهای شامل تبریز، تهران و خرم‌آباد بودند اما متأسفانه طی سال‌های بعد موضوع تأسیس بندر خشک در خرم‌آباد به فراموشی سپرده شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد