hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > همه چیز درباره "کم خونی"

همه چیز درباره "کم خونی"

یک فوق تخصص هماتولوژی با اشاره به امکان بروز کم خونی در سنین مختلف، گفت: عوامل مختلفی در بروز کم خونی دخیل هستند و برای درمان آن باید علت دقیق این بیماری تشخیص داده شود.
دکتر رضا اکرمی پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پایین بودن میزان "هموگلوبین" خون موجب کم خونی می شود، گفت: هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن خون را جابجا می‌کند و اگر سطح این پروتئین در خون کم باشد بیماری "کم خونی" بروز می کند.
وی افزود: سطح هموگلوبین در سنین مختلف متفاوت است و اگر در کودکان زیر هفت سال، کمتر از یازده تا 11.5 گرم در دسی لیتر و در کودکان در سن مدرسه و سنین بالاتر از 12 گرم در دسی لیتر کمتر باشد، فرد مبتلا به کم خونی است.
 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه "رنگ پریدگی" را شایعترین علامت کم خونی دانست و افزود: هموگلوبین قرمزرنگ است و کاهش آن در خون، رنگ پوست را مهتابی می کند و به اصطلاح صورت فرد رنگ پریده می شود.
وی افزود: در موارد شدیدتر بیماری علائمی مانند بزرگ شدن طحال و زرد شدن سفیدی چشم نیز مشاهده می شود و درکنار اینها علائم بالینی متفاوت دیگر نیز ممکن است بروز پیدا کند.
اکرمی پور با اشاره به وجود سه علت شایع برای کم خونی، گفت: شایعترین علت کم خونی، "فقر آهن" است که بر اثر این عارضه سطح تولید هموگلوبین در خون کم شده و فرد دچار کم خونی می‌شود.
وی مشکلات اقتصادی را علت اصلی فقر آهن در افراد مختلف دانست و افزود: گوشت قرمز منبع غنی آهن است و به دلیل افزایش قیمت این محصول در بیشتر کشورهای دنیا، شاهد فقر آهن در سطح جوامع هستیم و به دنبال این فقر آهن افراد به کم خونی هم مبتلا می شوند.
این فوق تخصص هماتولوژی متلاشی شدن گلبولهای قرمز در بیماریهایی مانند "فاویسم" را علت دیگر کم خونی عنوان کرد وافزود: در دسته سوم علل کم خونی، خونریزی های درونی نیز می تواند موجب کم خونی شود که از جمله آن خونریزی معده است که موجب سیاه شدن رنگ مدفوع می شود و نیز داشتن اسهال و استفراق خونی و ...
وی یادآور شد: علاوه بر اینها کم خونی می تواند به عنوان یکی از علائم در بیماریهای مختلف از جمله سرطان خون نیز بروز پیدا کند.
اکرمی پور درمان کم خونی را مستلزم شناخت دقیق علت آن دانست و افزود: در وهله اول افراد باید با مراجعه به متخصص مربوطه، نسبت به علت کم خونی خود آگاه شده و سپس برای درمان آن اقدام کنند. بطور مثال در خصوص کم خونی ناشی از فقر آهن، ابتدا با تجویز برخی داروها و رعایت نکات تغذیه ای فرد به مدت 12 هفته تحت درمان قرار می گیرد و در صورت رفع این معضل و بهبود کم خونی درمان قطع می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد