hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| ثبت پنج اثر منقول ایلام در فهرست آثار ملی

ایلام| ثبت پنج اثر منقول ایلام در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: برای نخستین بار پنج اثر تاریخی نفیس و کم‌نظیر این استان در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد.


 عبدالمالک شنبه زاده اضافه کرد: این آثار شامل پنج گچ‌بری متعلق به سطح دیوارها و قوس‌های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره است.او یادآور شد: این گچ‌بری‌ها شامل نقوش گیاهی و گچ‌بری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام تأکید کرد: این تعداد گچ‌بری ثبت‌شده در فهرست آثار ملی منقول، مستندسازی شده و شماره ملی می‌گیرند و کد بین‌المللی برای آن‌ها تعریف می‌شود که در صورت دستبرد و سرقت در هر جای دنیا قابل‌شناسایی و بازگشت می‌شود.شنبه زاده گفت: این آثار همچنین قابلیت نمایش در نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارند و به‌زودی در کره جنوبی به نمایش درمی‌آیند که تبلیغ بسیار خوبی برای استان خواهد بود.او با بیان اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، اضافه کرد: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آن‌ها خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام یادآور شد: برای نخستین بار پس از گذشت 85 سال از تصویب قانون حفظ آثار ملی، اسفندماه سال 93، 10 اثر منقول در کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

شنبه زاده تأکید کرد: بر اساس قانون دولت موظف شده است آثار و اشیا منقول را همانند آثار و اماکن غیرمنقول ثبت کند اما تا پیش از سال 93 باوجود ثبت 312 هزار اثر در فهرست آثار غیرمنقول، هیچ اثر و شی‌ء منقولی در فهرست آثار ملی ثبت‌نشده بود.

گفتنی است شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در 100 کیلومتری جنوب ایلام، حدود 70 هکتار وسعت دارد و بزرگ‌ترین شهر شناخته‌شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق‌های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده‌اند و در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه‌سنگ و گچ و ساروج استفاده‌شده و نشانه‌هایی از وجود خیابان‌بندی و کوچه و ... در بافت ویرانه‌های آن مشهود است. تاکنون 10 فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام‌شده است که در 2 فصل آخر کاوش‌ها تعدادی گچ‌بری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آن‌ها نفیس، ارزشمند و منحصربه‌فرد هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد