hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > یزد| زخم کودکان کار بر تن شهر جهانی

یزد| زخم کودکان کار بر تن شهر جهانی

هجدهم تیرماه سال گذشته بود که چهل و یکمین اجلاس یونسکو در کراکوف لهستان برگزار شد و شهر تاریخی یزد به‌عنوان یکی از نامزدهای ایران برای جهانی‌شدن مطرح شد. شهر یزد توانست با تائید دو معیار از معیارهای جهانی یونسکو و با 15 رأی به‌عنوان نخستین شهر تاریخی و بیست و دومین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت برسد. پیش‌ازاین شهرهای رم، پاریس، لندن، استانبول و قاهره در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند. اگرچه یزد به‌عنوان نخستین شهر جهانی کشور در مسیر جهانی‌شدن حرکت کرده اما معضلات اجتماعی چون وجود کودکان کار همچنان گریبان گیر این شهر تاریخی است، کودکان کار و متکدیان بافت جهانی یزد به یکی از آفات و معضلات این بافت تبدیل‌شده‌اند ولی مسئولان مدعی هستند که ازآنجایی‌که اغلب این افراد جزو اتباع بیگانه ساکن همین منطقه هستند، عملاً نمی‏توان هیچ اقدام عاجلی برای رفع این مشكل کرد.

کودکان کار و متکدیان که همیشه مورد ترحم اقشار مختلف و دلسوز جامعه قرار می‌گیرند، این روزها به یکی از آفت‌های بافت جهانی یزد تبدیل‌شده و امان گردشگران داخلی و خارجی را بریده است.

تكدی‌گری شغل تمام كودكان كار بافت تاریخی

مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد با اشاره به لزوم جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بافت تاریخی یزد، تصریح کرد: هرچند جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار از اولویت‌های مهم شهرداری محسوب می‌شود اما حساسیت در مورد تسریع انجام این اقدام در محدوده بافت تاریخی بسیار بیشتر از دیگر نقاط شهر است. امرالله سیف‌الدینی در ادامه اظهار کرد: تمام کودکان بافت جهانی یزد که تحت عنوان کودک کار شناخته می‌شوند به‌نوعی متکدی هستند و در این منطقه به هر بهانه‌ای از گردشگران داخلی و خارجی گدایی می‌کنند. این مسئول در مورد اقدامات شهرداری در این رابطه گفت: متأسفانه بسیاری از این کودکان، در همین منطقه ساکن هستند و در مجاورت خانه‌های خود تکدی‌گری می‌کنند به همین خاطر شهرداری نمی‌تواند جهت جمع‌آوری آنان اقدام مؤثری کند. او جمع‌آوری کودکانی که در بافت جهانی یزد به تکدی‌گری مشغول هستند را از ملزومات حفاظت از این مجموعه تاریخی دانست و بیان کرد: این کودکان خیابانی به‌محض مشاهده جمع‌آوری می‌شوند و شهرداری در این رابطه از هیچ اقدامی فروگذار نیست.

لزوم تغییر قوانین مرتبط با کودکان کار

رئیس هیئت‌مدیره موسسه متولی كودكان كار و متكدی بافت تاریخی از لزوم اعمال تغییرات در قوانین جمع‏آوری کودکان کار بافت جهانی یزد گفت و عنوان کرد: اکثر کودکان کار در این منطقه را اتباع خارجی بدون کارت هویت تشکیل می‌دهند که قوانین مربوط به کودکان کار مشمول آن‌ها نمی‌شود. مصطفی ابوذری با اشاره به این‌که 80 درصد کودکان کار در یزد را اتباع بیگانه تشکیل می‏‏دهند، اظهار کرد: پذیرش کودکان کار بدون هویت اتباع خارجی در بهزیستی ممکن نیست و نمی‏‏توان خدماتی به آن‌ها ارائه کرد. این مسئول به جمع‌آوری کودکان کار بافت تاریخی یزد از سوی تیم سیار این موسسه اشاره و اضافه کرد: هرچند شهرداری، بهزیستی و دادگستری در موضوع ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما متأسفانه تأمین اعتبارات با تأخیر انجام می‌شود و همین موضوع موسسه را به مرز ورشکستگی کشانده است. او ادامه داد: اگر حمایت‌های مالی لازم به‌درستی و به‌موقع صورت گیرد، خدمات‌رسانی این مرکز تا چندین برابر افزایش می‌یابد. ابوذری در رابطه با انواع خدماتی که به کودکان کار از سوی این موسسه ارائه می‏‏شود، بیان کرد: کودکان کار در یزد به دو گروه تقسیم می‏شوند که ساماندهی آن‌ها به‌صورت روزانه و شبانه‌روزی انجام می‌شود. او گفت: کودکانی در گروه روزانه پذیرش می‏شوند، جزو خانواده‌های بی‌بضاعتی هستند که فشار مشکلات مالی، آنان را ناچار به دست‏‏فروشی و انواع کار می‏کند كه در مورد این كودكان انواع خدمات‌ اعم از خدمات مشاوره‌ای، سبد كالا و كمك‌های موردی صورت می‌گیرد تا از بازگشت آن‌ها به محیط كار جلوگیری شود. این مسئول در مورد کودکانی كه در مركز شبانه‌روزی پذیرش می‌شوند نیز تصریح کرد: این کودکان در اکثر مواقع فاقد خانواده هستند لذا پس از پذیرش در مرکز شبانه‌روزی به مدت 20 روز نگهداری و خدمات لازم را دریافت می‌كنند ولی در صورت نیاز به ترمیم شخصیتی و بررسی بیشتر وضعیتشان این مدت‌زمان تمدید می‌شود.

رصد و پایش تصویری بافت جهانی یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد هم درباره این معضل بافت تاریخی اظهار کرد: اقدامات امنیتی خیلی خوبی در بافت تاریخی شهر یزد در حال اجراست به‌طوری‌که تا سال آینده پایش تصویری بافت تاریخی تکمیل خواهد شد و می‌توان از این طریق مشکلات این‌چنینی را بهتر رصد و ساماندهی کرد. سید مصطفی فاطمی از انجام اقداماتی خوب برای ساماندهی کودکان کار در بافت تاریخی یزد با مشارکت و همكاری بهزیستی و شهرداری خبر داد و گفت: هرچند برنامه‌ریزی‌های خوبی در این رابطه تدوین‌شده اما اجرای آن‌ها هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‏های مربوطه را می‏طلبد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد