hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| پسته کاران پشت سد مشکلات

خراسان جنوبی| پسته کاران پشت سد مشکلات

لبان پسته کاران در چند سال اخیر معمولا خندان بود و پسته تولیدشده توسط آن‌ها مشتریان پر و پا قرصی داشت و علاوه بر بازار داخلی به سایر کشورها صادر می‌شد اما امسال داستان به گونه دیگری رقم خورده است. این روزها در خراسان جنوبی پسته کاران از دلالانی که پسته‌هایشان را با قیمت پایین و به‌صورت فله‌ای می‌خرند، از شورتر شدن آب به علت بالا رفتن املاح آب در پی افت آب‌های زیرزمینی، نبود خرید تضمینی، کمبود و یا گرانی نهاده‌های کشاورزی و وجود آفات و مشکلات بازاریابی محصولشان گلایه دارند.


 دلال‌بازی حرف اول در مشکلات بازار پسته را می‌زند

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، امسال گرمای مهلک دهه اول فروردین باعث خسارت به باغات پسته شد؛ به‌طوری‌که طبق برآورد انجمن پسته، تولید این محصول امسال حدود ۵۰ هزار تن است که یک‌چهارم تولید پسته در سال گذشته است. اسماعیل اقتدایی یک باغدار پسته در اسفدن با بیان اینکه دلال‌بازی حرف اول در مشکلات بازار پسته را می‌زند، گفت: در حال حاضر بازار پسته در دست دلالانی است که با قیمت‌های متفاوت پسته را از کشاورزانی که در طول سال زحمت زیادی کشیده با کمترین قیمت می‌خرند. او افزود: عدم وجود صنایع بسته‌بندی و سایر فراوری‌ها باعث شده زحمت را کشاورز و سود غیرمتعارف را دلالان و واسطه‌ها ببرند. این باغدار پسته در اسفدن اظهار کرد: امسال محصول پسته بیش از 70 درصد کاهش داشته که دلیل عمده آن نوسانات دمایی است. حسنعلی رمضانی، یک پسته‌کار نمونه در اسفدن نیز گفت: شهر اسفدن با داشتن ۳۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق جز نقاط متعدد کشاورزی مدرن در استان است. او افزود: دشت اسفدن با خاک حاصلخیز و قابلیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک چون پسته، زرشک و زعفران قطب کشاورزی شهرستان قائنات را به خود اختصاص داده است. این کشاورز ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت باغات پسته و دشت اسفدن آینده درخشانی را برای رونق کشاورزی و معیشت مردم این شهر نوید می‌دهد، اما غفلت از چالش‌های پیش رو و رفع موانع باعث تباهی آینده کشاورزان می‌شود. رمضانی اظهار کرد: پسته محصول سودده و مناسب اقلیم کویری است هر کشور شناخته‌شده و هرساله نیز تجارت آن از رونق بهتری برخوردار می‌شود اما سؤال اینجا است که آینده درخشان با وضعیت بحران کم‌آبی و خشکسالی قابل‌تصور است یا خیر؟

خسارت 78 میلیاردی به پسته سرایان

موسی سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی سرایان نیز گفت: با پایان یافتن فصل برداشت پسته امسال 1045 تن پسته خشک از 1800 هکتار درختان بارور شهرستان برداشت می‌شود. او افزود: سطح زیر کشت باغات پسته سرایان 2900 هکتار بارور و غیر بارور است که از این میزان 1800 هکتار باغ پسته بارور و 1100 هکتار باغ پسته غیر بارور است. سلیمانی ادامه داد: عدم تأمین نیاز سرمایی در سال گذشته، نوسانات دمایی و افزایش دما و اختلال در عمل گرده‌افشانی در فروردین‌ماه سال 97، آفت پسیل پسته امسال کاهش 60 درصدی عملکرد را در تولید پسته در سرایان داشته‌ایم. مدیر جهاد کشاورزی سرایان از فعالیت بیش از 2000 نفر پسته کار در شهرستان سرایان خبر داد و افزود: طی سال جاری 78 میلیارد تومان به این پسته کاران خسارت واردشده است. او خاطرنشان کرد: 5 واحد پایانه فرآوری پسته به ظرفیت فراوری 5400 تن پسته در شهرستان سرایان فعال است که کار فرآوری پسته را انجام می‌دهد. سلیمانی افزود: آفت سن پسته، پسیل پسته و سوسک جوانه خوار از مهم‌ترین آفات این محصول در شهرستان است.

تغییرات دمایی علت اصلی کاهش و خسارت پسته

رضا یزدان‌مهر، رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: به دلیل تغییرات دمایی و افت دما امسال گلدهی درختان پسته با مشکل مواجه شد. او اظهار کرد: شهرستان بشرویه بیشترین خسارت باغ‌های پسته را به خود اختصاص داده است. او یادآور شد: میزان برداشت سالانه پسته در استان 14 هزار و 739 تن و متوسط عملکرد در هکتار یک هزار و 391 کیلوگرم است. یزدان‌مهر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از وقوع خسارت به باغ‌های پسته مربوط به عدم مدیریت مزرعه است اظهار داشت: امسال علاوه بر نبود مدیریت، تغییرات دمایی سبب خسارت به باغ‌ها شده است. رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخش زیادی از باغات پسته استان فاقد بیمه کشاورزی است که انتظار می‌رود کشاورزان استقبال بیشتری در این زمینه داشته باشند. او ادامه داد: سالانه 10 تا 16 میلیارد تومان غرامت بیمه در بخش‌های مختلف کشاورزی استان پرداخت می‌شود اما خرده مالکی و کمبود اطلاعات سبب شده کشاورزان استقبال کمتری نسبت به بیمه باغات و اراضی داشته باشند.

پسیل پسته آفت کلیدی باغ‌های پسته در خراسان جنوبی

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پسیل پسته که در اصطلاح به آن «شیره خشک» می‌گویند، آفت کلیدی باغ‌های پسته استان است. مهدی یوسفی افزود: حشره پسیل معمولا در اواخر اسفند و با گرم شدن هوا از پناهگاه‌های زمستان گذران خارج‌شده و بلافاصله پس از متورم شدن و باز شدن جوانه‌های پسته شروع به فعالیت، تغذیه و تخم‌گذاری می‌کند. یوسفی بیان کرد: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه موجب ریزش برگ‌ها و حتی جوانه‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و باعث ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول می‌شود. مدیر حفظ نباتات استان بهترین و مؤثرترین روش مبارزه با پسیل پسته را اعمال مدیریت تلفیقی دانست و گفت: در روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی‌هایی به باغ از جمله حذف علف‌های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک، استفاده از کارت‌ها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به‌ویژه پسیل پسته توصیه می‌شود. یوسفی عنوان کرد: کشاورزان باید سموم موردنیاز خود را بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از فروشندگی‌های مجاز تهیه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد