hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عطسه و آبریزش بینی می‌تواند از علائم کرونا باشد؟

عطسه و آبریزش بینی می‌تواند از علائم کرونا باشد؟

مسئول گسترش و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: آبریزش بینی و عطسه نشانه کرونا نیست و می‌تواند از علائم سرماخوردگی باشد.
جعفر احمدنژاد مسئول گسترش و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان مهاباد ضمن تبیین نحوه افتراق عفونت ویروسی کرونا با آنفلوانزا و سرماخوردگی ، اظهار کرد: عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادر درمان را نیز با مشکل روبرو می‌کنند.
احمدنژاد افزود: آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و آنفلوانزا دیده می‌شود، اما در کروناویروس کمتر شایع است به گونه‌ای که در کرونا کمتر از پنج درصد موارد آبریزش بینی دارند، البته ممکن است فرد مبتلا به کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به این که کرونا ویروس می‌تواند علائمی نظیر آنفلوانزا یا سرماخوردگی ساده در بیمار ایجاد کند، اضافه کرد: سرماخوردگی و آنفلوانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند در حالی که در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.
احمد نژاد ادامه داد: سیر بیماری کرونا تدریجی است و در عرض یک هفته بروز می‌کند، اما معمولا آنفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود، ولی سیر کرونا تدریجی است و طی چند روز آغاز می‌شود.
مسئول گسترش و هماهنگی شبکه بهداشت و درمان مهاباد اذعان کرد: به عبارت دیگر معمولا کرونا با سرفه‌های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همراه می‌شود. بیماری کروناویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت کامل نشان می‌دهد، یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علائم مشخص می‌شود.
این مقام مسئول در مهاباد علائم شایع کرونا را سرفه‌های خشک، احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه عنوان کرد و گفت: علائم مشخص و شایع‌تر کرونا ویروس را سرفه‌های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه برشمرد که معمولا در آنفلوانزا مشاهده نمی‌شود. البته در آنفلوانزا سرفه وجود دارد، ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده نیز اصلا سرفه وجود ندارد. احساس خستگی و عدم شادابی نیز بیشتر در کرونا و آنفلوانزا دیده می‌شود، ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.
او با اشاره اینکه این ویروس بسیار مسری است، تاکید کرد: شهروندان تا حدامکان از تجمع و حضور در مراکز پرازدحام جلوگیری کنند، زیرا که این مهم در پیشگیری و کنترل بیماری تاثیر چشم گیری خواهد داشت.
احمدنژاد یادآور شد: همچنین مردم می‌توانند برای اطلاع از وضعیت خود با شماره ۴۰۳۰ موارد پرسش شده خود را مطرح کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد