hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > همدان| عبور از جاده مرگ

همدان| عبور از جاده مرگ

محور ملایر - آورزمان - نهاوند را نه‌تنها همدانی‌ها بلکه مسافرانی که گذرشان به این منطقه خورده می‌شناسند و از آن به جاده مرگ یاد می‌کنند. طبق گزارش‌های به‌دست‌آمده، سال گذشته یک‌صد مورد تصادف جرحی و 18 مورد تصادف فوتی در این محور رخ داد که 130 مجروح و 20 کشته بر جای گذاشت، این در حالی است که تنها در پنج‌ماهه نخست امسال 77 مورد تصادف جرحی و 17 مورد تصادف فوتی در محور ملایر - آورزمان - نهاوند اتفاق افتاده است و 95 تن مجروح و 22 تن فوت‌شده‌اند. آخرین تصادف مرگبار این محور در روزهای گذشته رقم خورد؛ تصادفی که سه کشته و هفت مجروح بر جای گذاشت و بازهم قلب هم‌وطنان را به درد آورد.


چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند در دستور کار

بر همین اساس طی سال گذشته و سال جاری چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند در دستور کار قرارگرفته است. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح‌های راه‌سازی نیاز به زمان و سال‌ها مطالعه دارد ، گفت: از ابتدای شروع دوره دهم مجلس تمام تلاشمان چهار خطه شدن محور ملایر - آورزمان - نهاوند بود. محمدکاظمی با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از این مسیر در گام‌های نخست، اتمام مطالعات چهار خطه شدن این محور را نتیجه این سفر بیان کرد و ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی داشتیم که مقرر شد 23 کیلومتر از این مسیر با اعتباری افزون بر 500 میلیارد ریال اجرایی شود. نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم بیان کرد: معاون توسعه و راه‌سازی وزارت راه و شهرسازی این تصمیم را گرفت که به‌زودی چهار خطه شدن این محور از گردنه آبدر به سمت ملایر را به پیمانکار واگذار کند. کاظمی با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های راه‌سازی همچون ملایر - آورزمان - نهاوند، سامن به بروجرد و ملایر به توره در پیگیری‌های روزانه من است، افزود: تمام تلاش ما بر این است که طرح چهار خطه محور ملایر - آورزمان - نهاوند اجرایی شود. او یادآور شد: امسال در بودجه 97 نمایندگان ملایر و نهاوند 60 میلیارد ریال از اعتباراتی که در اختیارشان بود، به این محور اختصاص دادند.

ردیف اعتبار ملی برای محور ملایر - آورزمان - نهاوند

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز با اشاره به گرفتن اعتبار مستقل برای این محور گفت: با پیگیری‌های نمایندگان ملایر در مجلس دهم برای نخستین بار توسعه و تعریض محور ملایر - آورزمان - نهاوند با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال در پیوست یک قانون بودجه سال 97 قرار گرفت. باب ا... فتحی ادامه داد: با دستور وزیر راه و شهرسازی این اعتبار به 500 میلیارد ریال افزایش یافت و موافقت‌نامه واگذاری این طرح به پیمانکار از شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی اخذ شد. به گفته او این اقدامات امیدبخش برای نخستین بار و در شرایطی صورت گرفت که کشور و دولت در شرایط دشوار مالی و کمبود منابع مالی ناشی از تحریم قرار دارد و این خود گویای اهتمام و توجه دولت تدبیر و امید، استاندار همدان و نمایندگان مجلس به این حوزه و ارتقای امنیت و رفاه حال مردم است. محورهای یک طرفه‌ای همچون محور یادشده نیازمند رعایت بیشتر قوانین و مقررات رانندگی است، به‌گونه‌ای که فرمانده انتظامی ملایر سرعت بیش‌ازحد مجاز خودروها، رانندگان جوان و بی‌تجربه و آشنایی نداشتن برخی مسافران به این مسیر را از جمله عوامل تصادفات این محور در کنار غیراستاندارد بودن آن می‌داند.

برآورد یک هزار میلیارد ریالی چهار خطه شدن

معاون ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی همدان این نوید را به مردم ملایر داد که مطالعات چهار خطه محور ملایر - آورزمان - نهاوند تا پایان شهریورماه امسال تکمیل و برای شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی ارسال شود. حبیب نادیان رفیع طول کل این مسیر را 42 کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان هشت کیلومتر در حوزه استحفاظی نهاوند و حدود 33 کیلومتر در حوزه استحفاظی ملایر است. او ادامه داد: از 2 سال پیش چهار خطه شدن هشت کیلومتر در محدوده نهاوند آغاز شد که چهار کیلومتر آن سال گذشته زیر بار ترافیک رفت و چهار کیلومتر باقی‌مانده نیز تا سه‌راهی «اوشوند» در ابتدای حوزه استحفاظی ملایر در دست اجراست. نادیان رفیع با بیان اینکه این مسیر ردیف اعتباری نداشت و با پیگیری نمایندگان ملایر و نهاوند ردیف اعتباری مستقل گرفت، افزود: امسال 40 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این محور ابلاغ شد که هنوز تخصیص پیدا نکرده است، درحالی‌که 70 میلیارد ریال قرارداد داریم. او گفت: برای باقیمانده مسیر در حوزه ملایر نیز با شرکت ساخت و توسعه به توافق رسیدیم که 20 کیلومتر از این مسیر از آورزمان به سمت ملایر را زیر پیمان ببریم. نادیان بیان کرد: افزون بر یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهار خطه شدن این محور در حوزه ملایر برآورد شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد