hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روزگار ناخوش رانندگان تاکسی در زنجان / بسیاری از رانندگان در تامین هزینه‌های زندگی عاجز شده‌اند

روزگار ناخوش رانندگان تاکسی در زنجان / بسیاری از رانندگان در تامین هزینه‌های زندگی عاجز شده‌اند

این روز‌ها کلاف مشکلات رانندگان تاکسی در استان زنجان به شدت در هم پیچیده و این قشر را از زندگی ساقط کرده است اما انگار مسئولان برنامه‌ای جز هیچ برای رفع مسائل رانندگان ندارند.
 شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داده و حتی عده‌ای از شاغلان را مدت‌هاست که خانه‌نشین کرده، وضعیت اقتصادی قشر اعظمی از خانوارها را به دلیل محدودیت‌ها با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه ساخته و بسیاری را در تامین هزینه‌های روزانه زندگی عاجز و سردر گم کرده است.
تاکسیرانی نیز یکی از همین مشاغلی است که تحت تاثیر این ویروس منحوس قرار گرفته است، ضرورت کاهش رفت‌و‌آمدهای غیر ضروری، سبب شده تا رانندگان خسارت‌‌های شدید را متحمل شوند و با خانه‌نشین شدن چراغ زندگی برایشان کم فروغ شود و بنابراین رانندگان مجبورند با شرایط حاکم بر جامعه با به خطر انداختن جانشان در پی کسب روزی باشند و تمام خطرات احتمالی را به جان بخرند.
با این حال به جز تاثیر چند ماهه این ویروس بر زندگی  رانندگان تاکسی، این قشر با انواع مشکلات دیگر نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌‌کنند که از جمله آن‌ها نبود بیمه، مشکل آفرینی مسافر‌‌برهای شخصی، فرسوده بودن اغلب تاکسی‌ها، افزایش هزینه‌‌های استهلاکی و در حال حاضر نیز تهیه ماسک، دستکش و جداکننده‌‌ها به تل مشکلات آنان افزوده است.
با این تفاسیر آمار نیز نشان می‌دهد، حجم حمل مسافر بسیار کاهش یافته و در‌آمد یک تاکسی بسیار کمتر از مدت مشابه سال قبل گشته است در حالی که تورم در همین مدت مشابه در جامعه رشد بسزایی داشته، به طوری که در‌آمد رانندگان نه تنها ثابت نمانده بلکه با کاهش نیز رو‌به‌رو شده است.
با این وجود حفظ اشتغال، حمایت از کسب و کارها منابعی را می‌طلبد که در چار‌چوب اختیارات و امکانات دولتی باشد، بنابراین حل مشکلاتی که رانندگان تاکسی مدت‌هاست با آن درگیر هستند نیازمند کمک‌های جدی‌تر از سوی دولت است که اغلب اوقات نادیده گرفته شده و توجهی به آن نمی‌شود.
اما چرا رانندگان تاکسی از حداقل امکانات دولتی که در اختیار بسیاری از مشاغل قرار می‌گیرد، نمی‌توانند بهره لازم را ببرند؟ در طول شیوع ویروس کرونا چه حمایتی از قشر تاکسیران در استان شده است؟ آیا در راستای نوسازی تاکسی‌های فرسوده استان و تحت پوشش قرار‌‌گیری بیمه رانندگان برنامه‌ای اندیشیده شده است؟
مهدی بهرامی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به مشکل آفرینی مسافر‌برهای شخصی برای رانندگان تاکسی  اظهار داشت: در کنار وجود انواع مشکلات برای رانندگان تاکسی، فعالیت مسافر‌برهای شخصی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند آشکارا در حق رانندگان تاکسی اجحاف می‌شود، زیرا آن‌ها هزینه‌هایی که رانندگان تاکسی در مورد نقل و انتقالات، کارت شهری، هزینه سازمان که مکلف به پرداخت هستند را پرداخت نمی‌کنند و هیچ ارگانی نیز قانونی برای برخورد با آن‌ها ندارد.
وی به طرح پرداخت تسهیلات کرونایی به رانندگان تاکسی اشاره کرد و افزود: دولت در راستای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا وعده پرداخت وام‌‌‌های کم‌‌بهره را داده است، اما در عمل نه تنها این وام شامل حال تمام رانندگان نشده بلکه داشتن ضامن معتبر به یکی از مشکلات رانندگان برای دریافت وام 6 میلیون تومان با بهره 12 درصد تبدیل شده است که نه تنها از مشکلات رانندگان کم نمی‌کند بلکه باز پرداخت آن، خود به یک مشکل بزرگی برای رانندگان تبدیل شده است.
رئیس اتحادیه تاکسیرانی استان زنجان با اشاره به اینکه زیر پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی از حقوق رانندگان تاکسی است خاطرنشان کرد: به دلیل بالا بودن هزینه پرداخت بیمه به صورت آزاد، رانندگان از پرداخت کامل حق بیمه خود عاجز هستند، از سویی دیگر در کمال تاسف چند سال است که دولت سهم حق بیمه، برای رانندگان جدید در نظر نمی‌‌گیرد و رانندگان با بلا‌‌تکلیفی مواجه شده و انگیزه کار در این بخش را از دست داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه چندین سال است که ثبت نام جدید بیمه رانندگان انجام نمی‌شود تصریح کرد: راننده‌ای که باز‌نشسته می‌شود یا حتی تاکسی خود را به فروش می‌رساند بیمه او قطع می‌شود، این در حالی است که کسی که تاکسی جدید خریداری کند بیمه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد و باید به صورت آزاد با هزینه بالا خود را بیمه کند، با این وجود طبق گفته مسئولان کشوری قرار است بیمه رانندگان به روز‌‌رسانی شود و رانندگان جدید برای بیمه ثبت نام کنند که این امر تا به امروز محقق نشده است.
این مسئول در مورد افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو گفت: دولت هیچ حمایتی از رانندگان در تامین لوازم یدکی تاکسی نمی‌کند، با این وجود قیمت لوازم در بازار افزایش پیدا کرده، رانندگان با وضعیت سر‌سام‌آور افزایش هزینه‌ها، کمبود مسافر و فرسوده بودن تاکسی مواجه هستند و روزگار بسیار سختی را می‌گذرانند.
بهرامی در مورد کاورهای محافظ جدا‌کننده، ماسک و مواد ضدعفونی کننده جهت توزیع در بین رانندگان تاکسی گفت: در شهر‌های دیگر از جمله تهران شهرداری جدا‌کننده رایگان در اختیار تاکسی‌ها قرار داده است، اما در زنجان هنوز خبری از نصب جدا‌‌کننده در تاکسی‌ها نیست، با اینکه چندین شرکت تولید کننده با اتحادیه برای نصب جدا‌کننده اعلام آمادگی کرده است، اما اقدامی در این راستا انجام نگرفته است.

حال با این تفاسیر از گفته مسئول مربوطه نیز کاملا مشخص است که رانندگان تاکسی در استان زنجان تحت هیچ گونه حمایتی نیستند و عملا به حال خود رها شده‌اند اما ادامه این روند می‌تواند ضربه سختی به این اشتغال در سطح استان وارد کند و قشر عظیمی را از داشتن شغل و کسب معیشت محروم کند، اما مدیریت این شرایط سخت، تلاش بی‌وقفه مسئولان ذیربط و توجه بیشتر به این قشر را می‌طلبد و انتظارها بر این است در راستای حل مشکلات رانندگان تاکسی، توسط مسئولان همواره در خواب غفلت استان اقدامی مناسب برداشته شود تا اندکی از مسائل پیش‌روی آنان کم شود تا بتوانند در شرایط سخت اقتصادی موجود امرار معاش نمایند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد