hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| بیداد خشکسالی

هرمزگان| بیداد خشکسالی

بروز خشکسالی در هرمزگان موضوع جدیدی نیست و اگر سایر استان‌های کشور کمتر از ده سال است که با این پدیده درگیر شده‌اند، هرمزگانی‌ها قریب بر دو دهه است که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بر این اساس ۱۱ از شهر این استان با بحران بی‌آبی روبرو هستند و از یک هزار و ۷۳۰ روستا در سراسر هرمزگان بیش از ۴۰۰ روستا فاقد تأسیسات آب‌رسانی هستند.

استان هرمزگان با چهار میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار دارد ازاین‌رو ۳۷۵ حلقه چاه، ۵۴ دهنه چشمه، یک‌رشته قنات، ۲۰ سایت آب‌شیرین‌کن و سایر انشعابات آب مناطق روستایی هرمزگان را تأمین می‌کنند. در سال‌های اخیر هرمزگان با افت شدید آب‌های زیرزمینی مواجه است و ۲۵۰ روستای استان با ۲۰ دستگاه آب‌شیرین‌کن و ۱۰۰ روستا نیز به‌صورت سیار آب‌رسانی می‌شود. از سوی دیگر، این روزها سد استقلال میناب روزگار خوشی ندارد و طبق اظهارنظر مسئولان آب استان حجم مفید آن به اتمام رسیده از سوی دیگر برداشت بی‌رویه از دشت میناب باعث بروز فرو چاله‌ها در میناب شده که علاوه بر نابودی اراضی این شهرستان مناطق مسکونی را در معرض خطر بلعیده شدن یک‌باره در عمق زمین قرار داده است. بر اساس اظهارات معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور نیاز آبی شهر بندرعباس، بندر خمیر و صنایع غرب بندرعباس، حدود سه هزار لیتر بر ثانیه است که این میزان با اعمال مدیریت فشار، توزیع و مصرف، کاهش سهم صنایع و محدود کردن آن به مجتمع‌های مسکونی صنایع به دو هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش‌یافته است. مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز میزان تولید فعلی آب از سد استقلال، چاه‌های میناب و چاه‌های سد شمیل و نیان را حدود دو هزار لیتر بر ثانیه برآورد کرد که بر اساس این آمارها با کمبود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب مواجه هستیم.

کمبود آب مهم‌ترین چالش

کمبود آب شرب یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های بشاگرد است که طی این سال‌ها بارها از طریق رسانه‌های مختلف به آن پرداخته‌شده و این روزها شدت کم‌آبی یا بی‌آبی گریبان گیر مردم این روستاها شده است. شهرستان بشاگرد منطقه‌ای کوهستانی با بیش از ۱۷۰ روستای کوچک و بزرگ است که پراکنده و فاصله روستاها با یکدیگر تا ده کیلومتر می‌رسد که در ۱۵ سال اخیر مردم این منطقه با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این روزها شدت آن افزایش‌یافته و مردم مجبور به کوچ کردن از منطقه هستند. پروژه آب‌رسانی سد جگین بشاگرد که چند سال است آوازه انتقال آن به بشاگرد به گوش می‌رسد اما هنوز محقق نگردیده و مردم چندین روستا و دو شهر بشاگرد در انتظار آن هستند و تاکنون مشخص نیست که این پروژه کی به اتمام می‌رسد و مردم به این آرزوی خود می‌رسند و از بی‌آبی رهایی پیدا می‌کند. سد جگین جزء سرزمین بشاگرد و از بشاگرد است اما آب آن به شهر جاسک زودتر انتقال داده شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که به شهرهای سیریک و میناب هم انتقال داده شود اما متأسفانه مردم خود بشاگرد تشنه و آواره هستند.

تشنه‌کامی همسایگان سواحل مکران

علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع این مشکل و تأمین آب شرب روستای گهردوی سیریک هنوز این درخواست به‌حق صیادان روستا به علت عدم تأمین اعتبار از سوی آبفای روستایی و شیلات این مشکل برطرف نشده و همچنان دغدغه تأمین آب شرب مشکل جدی صیادان به قوت خود باقی است. روستای گهردو به‌عنوان بزرگ‌ترین روستای بخش و سومین روستای بزرگ شهرستان همچنان در مشکل بی‌آبی برای صیادان و بخشی از مردم ضلع جنوبی روستا در مشقت فراوان قرار دارد. علیرضا صفایی حائری خطیب نماز جمعه شهرستان سیریک اظهار کرد: تأمین آب شرب برای مردم روستاهای شهرستان یکی از دغدغه‌های بزرگ مردم است که بسیاری از روستاهای شهرستان با آن مواجه هستند و به علت فرسودگی، ترکیدگی، عدم توسعه شبکه، خرابی پمپ‌های مخازن پمپاژها آب‌رسانی نمی‌شود و برخی روستاها ۲۰ روز یک‌بار و برخی ماهی یک‌بار آبگیری می‌کنند که این بسیار فاجعه و دردآور است.

افت شدید منابع آبی در پارسیان

از مجموع بیست‌ودو حلقه چاه در شهرستان پارسیان تعداد ۵ حلقه چاه در روستاهای قاسمعالی، هشنیز، بهده و کناردان و عمانی کاملا خشک‌شده و تعداد ۱۳ حلقه چاه با افت شدید آب مواجه‌اند که اخیرا این ۱۳ حلقه چاه نیز ده متر کف شکنی شده‌اند. آب شرب روستاهای پارسیان از ۵ هزار و ۲۷۰ مترمکعب در شبانه‌روز از ۱۶ حلقه چاه و ۵۸ لیتر در ثانیه از ۱۰ انشعاب خط آب‌رسانی محرم تولید می‌شود که هم‌اکنون ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز کمبود آب در روستاهای پارسیان وجود دارد همچنین از ۳۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در پارسیان ۵۰ کیلومتر در ۲۰ روستای پارسیان فرسوده است و نیاز به اصلاح دارد. اغلب مردم پارسیان آب موردنیاز خود را از آب‌انبارها و بندها تأمین می‌کرده‌اند که با کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر به‌خصوص سال جاری بسیاری از آب‌انبارهای منطقه خشک‌شده‌اند و قیمت بالای آب نیز تأمین آن را برای مردم دچار مشکل کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد