hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان زگیل تناسلی خفیف؛ بهترین روش‌ها کدامند؟

درمان زگیل تناسلی خفیف؛ بهترین روش‌ها کدامند؟


یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند و دردسر‌های بسیار ناشی از آن را نیز تحمل می‌کنند زگیل تناسلی است. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع درمان زگیل تناسلی خفیف بپردازیم و شما را با راه‌های درمانی آن آشنا کنیم.

زگیل تناسلی چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که زگیل تناسلی زائده‌ای پوستی است که معمولاً در کشاله‌های ران، ناحیه تناسلی و یا اطراف مقعد دیده می‌شود. معمولاً علائم بروز این معضل تا سه هفته بعد از رابطه و تماس جنسی با فردی آلوده بروز پیدا می‌کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که اگر ضایعه زگیل تناسلی قابل‌مشاهده باشد می‌تواند بسیار مسری بوده و به سرعت انتقال پیدا کند. با این حال اگر هم که فرد درمان شده باشد و دیگر زگیلی بر روی بدن نداشته باشد مجدداً می‌تواند ناقل محسوب شده و به انتقال بیماری بپردازد.
درمان زگیل تناسلی خفیف؛ بهترین روش‌ها کدامند؟

علت زگیل تناسلی چیست؟

معمولاً یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که زوجین با آن مواجه می‌شوند آن است که اصولاً به چه علتی زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کند. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به طور کلی علت زگیل تناسلی ویروسی به نام اچ پی وی است که در با تنوع بیش از ۱۰۰ نوع در طبیعت وجود دارد. اگر این ویروس از نوع تناسلی باشد می‌تواند با تماس و ارتباط جنسی به سرعت انتقال پیدا کند.
معمولاً زگیل‌های تناسلی به دو نوع تقسیم می‌شوند، زگیل‌هایی که وقتی فرد آلوده می‌شود اصلاً وجود نداشته و یا دیده نمی‌شود و دوم نوعی که به صورت خال‌های گوشتی ریز و کوچک و یا حتی میکروسکوپی قابل رؤیت هستند. نوع دوم خفیف بوده و می‌توانند به صورت‌های یک دوره‌ای درمان شوند.

زگیل تناسلی خفیف چیست؟

در توضیح زگیل تناسلی خفیف باید بگوییم که زگیل تناسلی که به شکل برآمدگی‌هایی قرمز رنگ در اطراف ناحیه تناسلی دیده می‌شوند زگیل تناسلی خفیف هستند. این نوع از زگیل‌ها بسیار شایع هستند و زوجین را نیز بسیار آزرده می‌کنند.
معمولاً زگیل تناسلی در بدن آقایان و خانم‌ها به شکل متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. زگیل تناسلی خفیف در زنان معمولاً در خارج از واژن یا مقعد، دهانه رحم و همین‌طور درون واژن و یا مقعد دیده می‌شود. این نوع از زگیل در آقایان نیز در آلت تناسلی، کشاله ران، مقعد، پوست بیضه و یا ران قابل رؤیت خواهد بود.
زگیل‌های تناسلی حتی گاهی بدون هیچ درمان و یا مراقبت خاصی در طی گذر زمان از بین می‌روند و این روند نیز گاهی تا دو سال و یا بیشتر نیز طول خواهد کشید. در واقع یکی از ویژگی‌های مشترک و یا بهتر است بگوییم ثابت زگیل تناسلی خفیف آن است که بعد از گذر زمان بهبود خواهند یافت.
در صورتی که در زگیل‌های با قدرت و استقامت بیشتر چنین مسئله وجود ندارد و روش قطعی برطرف کردن آن، درمان‌های پزشکی است. اما در رابطه با زگیل تناسلی خفیف این موضوع متفاوت‌تر خواهد بود. با این حال باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که بعد از، از بین رفتن زگیل تناسلی خفیف بر اثر گذر زمان به احتمال زیاد مجدداً زگیل تناسلی زمانی دوباره باز خواهند گشت! به همین دلیل هم هست که غالباً توصیه می‌شود که زگیل‌های تناسلی را با کمک روش‌های درمانی اصولی برطرف کرده و زودتر از شر آن‌ها خلاص شوند.
درمان زگیل تناسلی خفیف؛ بهترین روش‌ها کدامند؟

درمان زگیل تناسلی خفیف

همان‌طور که گفته شد بهتر است که زگیل تناسلی خفیف خود را نادیده نگیرید و به فکر راه چاره‌ای در جهت درمان آن برآیید. به طور کلی برای درمان زگیل تناسلی دارو‌های موضعی بسیار تجویز می‌شوند. استعمال موضعی دارو‌ها می‌تواند بسته به نوع مقاومت ویروس دوره‌های زمانی متفاوتی را شامل شود. این نوع از دارو‌ها مستقیماً بر روی زگیل مالیده می‌شوند. معمولاً دارو‌های موضعی که برای درمان زگیل تجویز می‌شوند به این شرح هستند:
  • پودوفیلوکس: این دارو آنتی‌بیوتیک است که با مشخصه ۵/۵ درصد برای استعمال موضعی تجویز می‌گردد. هر گرم از این ژل حاوی ۵ میلی‌گرم پودوفیلوکس برخوردار از الکل، گلیسیرین، اسید لاکتیک، هیدروکسی پروپیل سلولز، لاکتات سدیم، هیدورکسی توولن بوتیله و... است.
  • کراتوز اکتینک: این ژل در درمان زگیل‌های تناسلی بسیار کارآمد و مفید است. شما باید این ژل را به صورت یک لایه نازک بر روی زگیل تناسلی خود بمالید و بعد از گذشت ۸ ساعت آن را با آب گرم و همین‌طور صابون به خوبی شست‌وشو دهید.
  • پماد ایمی کیمود: این پماد برای رهایی از شر زگیل تناسلی بسیار مناسب است. برای استفاده از آن باید به مدت چهار ماه روزانه سه بار پماد را به صورت مستقیم بر روز زگیل خود قرار دهید. این پماد می‌تواند در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مؤثر بوده و بدن را برای مبارزه با عفونت ویروس اچ پی وی تشویق می‌کند. ناگفته نماند که تحقیقات حاکی از آن است که این پماد تنها برای ۵۰ درصد افراد کارساز خواهد بود.
علاوه بر ژل‌ها و پماد‌هایی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند روش‌های دیگری نیز در درمان زگیل تناسلی خفیف مؤثر خواهند بود. برای مثال روش درمانی کریوتراپی با کمک نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل تناسلی صورت می‌گیرد. نیتروژن می‌تواند باعث بروز تاول در اطراف زگیل شود، اما بعد از بهبود تاول‌ها در اطراف زگیل، خود زگیل نیز بهبود پیدا خواهد کرد. این روش را باید حتماً با بررسی و مشورت پزشک و پس از گذشت چند جلسه درمانی به انجام رساند.
درمان زگیل تناسلی خفیف؛ بهترین روش‌ها کدامند؟

پیشگیری از زگیل تناسلی خفیف

طبیعی است که زگیل تناسلی خفیف نیز مانند هر معضل دیگری قابل پیشگیری است. به همین دلیل هم کافی است که آگاهی خود را بالا ببرید. در وهله اول استفاده از یک کاندوم می‌تواند درصد بسیار زیادی از احتمال انتقال بیماری‌های ناشی از روابط جنسی را کاهش دهد. به علاوه اینکه این کار می‌تواند ریسک انتقال ویروس اچ پی وی از یک فرد به فرد دیگر را نیز به مراتب کمتر کند. به همین دلیل هم هست که نباید استفاده کاندوم در روابط جنسی را نادیده گرفت.
علاوه بر این توصیه‌ای که برایتان داریم این است که برای درمان زگیل تناسلی با پزشک متخصص مشورت کنید و بعد از پشت سر گذاشتن چند جلسه درمانی و مشاوره به روش‌های درمانی قطعی‌تر بپردازید. طبیعی است که شرایط درمان زگیل تناسلی خفیف در هر فردی با فرد دیگر متفاوت خواهد بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد