hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چاقی از عوامل مؤثر بر ناباروری زنان است/ ترویج تغذیه با شیر مادر نیازمند عزم ملی

چاقی از عوامل مؤثر بر ناباروری زنان است/ ترویج تغذیه با شیر مادر نیازمند عزم ملی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به تأثیر چاقی بر ناباروری زنان، بر لزوم ترویج تغذیه با شیر مادر تأکید کرد و گفت: باید در دانشگاه‌‌ها، مدارس و مهد کودک‌‌ها اهمیت تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی، آموزش داده شود.
دکتر سید ضیاءالدین مظهری  با بیان این‌‌که برنامه‌‌ریزی‌‌های مهم برای سلامت کودک باید از دوران بارداری و اقدام به بارداری مادر شروع شود، گفت: در یکی از بیمارستان‌‌های تهران طبق بررسی‌‌های انجام شده دریافتیم که با جایگزین کردن تغذیه با شیر مادر به جای تغذیه با شیر خشک، نرخ مرگ و میر و سوءتغذیه کودکان کاهش یافت؛ دو امر در دنیا جایگزین ندارد؛ یکی مهر مادر و دیگری شیر مادر. مصرف شیر مادر در دو سال اول زندگی کودک، باعث کاهش بیماری‌‌های مزمن در آینده می‌‌شود.
وی افزود: ترویج تغذیه با شیر مادر نیازمند یک عزم ملی است؛ باید علاوه بر اقداماتی که در وزارت بهداشت برای ترویج تغذیه با شیر مادر انجام می‌‌شود، در دانشگاه‌‌ها، مدارس و مهد کودک‌‌ها اهمیت تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی، آموزش داده شود. تغذیه را نباید از محور پیشگیری به سمت درمان سوق بدهیم. اگر به خانواده‌‌ها گفته شود با تغذیه کودک از شیر مادر، چه میزان از هزینه‌‌های خانواده برای شیر خشک و بیماری‌‌های ناشی از عدم توجه به شیر مادر کاهش می‌‌یابد، به این نعمت الهی توجه بیشتری می‌‌شود.
مظهری ادامه داد: مسائل اقتصادی باعث شده از وجود کارشناسان تغذیه در کشور بهره کافی برده نشود. تغذیه مناسب در هزار روز اول زندگی، با کمترین هزینه می‌‌تواند بهترین سرمایه‌‌گذاری را برای سلامت آینده کودکان داشته باشد.
وی درباره تأثیر تغذیه بر باروری نیز تصریح کرد: چاقی یکی از عوامل مؤثر بر ناباروری است؛ اضافه وزن می‌‌تواند باعث کاهش میل جنسی و بروز سندرم تخمدان پلی‌‌کیستیک در بانوان شود؛ تخمدان یک فرد در دوره جنینی تشکیل می‌‌شود؛ ذخایر این تخمدان و قدرت باروری در ارتباط با تغذیه مادر است. نوع تغذیه در هزار روز اول زندگی، یعنی از هنگام اقدام به بارداری تا پایان بارداری و شیردهی، بر باروری کودک در سالهای آینده نیز مؤثر است.
مظهری با بیان این‌‌که کودکان زنانی که در دوران بارداری سوءتغذیه دارند در آینده دچار مشکلاتی می‌‌شوند، خاطرنشان کرد: غذای اولیه سلولی که از لقاح تخمک و اسپرم به وجود می‌‌آید، وابسته به ذخایری است که در بدن مادر وجود دارد؛ تغذیه از آغاز حیات تا پایان آن نقش اساسی بر زندگی فرد دارد و اگر سه اصل متناسب، متعادل و متنوع بودن رژیم غذایی رعایت شود می‌‌توان عمری طولانی، جسمی سالم، فکری اندیشمند و کودکی سالم داشت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد