hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > قزوین|گذر از دروازه بهشت برای رسیدن به آرامش

قزوین|گذر از دروازه بهشت برای رسیدن به آرامش

از خواندن قیمت پراید شوکه شده‌اید؟ از نوسانات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی جدید ایجاد شده در کشور استرس گرفته‌اید؟ از اینکه مدام فکر کنید که فردا چه می‌شود خسته شده‌اید؟ پس پیشنهاد امروز این صفحه را جدی بگیرید و این هفته حتما سری به استان قزوین بزنید و اندکی از استرس‌های روزانه و آینده نامشخص دور شوید.
هفته فرهنگی قزوین همزمان با روز قزوین آغاز شده ؛ روزی که قزوین در دوره صفویه به پایتختی برگزیده شد و 57 سال در تاریخ ایران، پایتختی کشور را حفظ کرد. شاه طهماسب صفوی روزی مصادف با ۹شهریورماه در سال953قمری، قزوین را به پایتختی ایران برگزید و همان تاریخ نیز به همت شورای شهر قزوین تبدیل به روز قزوین در تقویم ملی شده است. قزوین این کهن شهر تاریخی ایران از دوره ساسانی به شکوفایی رسید. مورخان گفته‌اند که بنای این شهر به شاپور فرزند اردشیر بابکان بازگشته است. حالا اما جدای از محوطه‌های باستانی و تپه‌های تاریخی سگزآباد، بناهای تاریخی بسیاری از عهد صفوی تا دوره پهلوی اول در این چهارباغ کهن ایران، ماندگار شده است.
به میدان غریب‌کش سابق یا دروازه مینودر یا همان دروازه بهشت که برسید، کاروان شترها و ساربان‌های میانسال در مسیر جاده ابریشم راهی سرزمین‌های غرب هستند. آنها در حال عبور از دروازه بهشت، گردشگران را ترغیب به اقامت در این شهر تاریخی ایران می‌کنند. تپه‌های سگزآباد قزوین سابقه سکونت در این شهر را به 9هزار سال پیش رساندند. قزوین را جدای از بناهای تاریخی و تپه‌های باستانی و طبیعت بکر و دوست داشتنی، مهد هنر خوشنویسی ایران می‌دانند. از میرعماد حسنی و عمادالکتاب قزوینی تا درویش عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی همگی مکتب خوشنویسی ایران را در همین شهر آراسته‌اند تا قزوین امروزی را پایتخت خوشنویسی ایران بنامند. قزوین عرفا و شاعران بسیار نیز به‌خود دیده است. یکی‌شان عارف قزوینی و آن دیگری عبید زاکانی مشهور است.

کهن  شهر تاریخ  و فرهنگ

گذشته از تاریخ، قزوین هنوز هم یک شهر فرهنگی مانده است. چهارباغ صفوی خود را به بهترین شکل نگهداری کرده است و شهرداری آن شهر نخستین خیابان در ایران را که در دوره صفوی ایجاد شد، سنگفرش و تبدیل به پیاده‌راه کرد تا با این اقدام نخستین خیابان کشور به بهترین شکل حفاظت شود. قزوین باغستان‌های بسیار داشت و نخستین چهارباغ ایران حتی پیش از اصفهان در شهر قزوین احداث شد. ساخت‌وساز در قزوین هنوز هم به همان روال سابق ادامه دارد. انبوه‌سازی‌ و برج‌سازی‌ در این شهر به آن اندازه نیست که منظر بصری قزوین و چشم‌اندازهای البرز را از بین برده باشد.

مشاغل کهن در شهر قزوین همچنان پابرجاست و شهرداری قزوین 2روز پیش میزبان پیشکسوتان مشاغل سنتی قزوین بود و حتی یکی از آنها در این میزبانی عاقبت به خیر شد و توانست پس از ده‌ها سال فعالیت در حرفه قفل‌سازی صاحب حجره‌ای در سرای سعد‌السلطنه قزوین شود که حالا تبدیل به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر قزوین برای گردشگران داخلی و خارجی شده است. شیردال‌پزی از حرفه‌های سنتی مختص شهر قزوین است که بیش از 70 سال است در این شهر زنده مانده است. خشکه‌پزی قزوینی را حالا تنها 7 یا 8 خشکه‌پز قزوینی زنده نگه ‌داشته‌اند. مسگری هم از همان حرفه‌های کهن قزوین است و صدای چکش مسگرها هنوز هم در بازار بروجردی این شهر به گوش می‌رسد. قفل‌سازی‌ از همان قفل‌های عتیقه‌ای که به نقش حیوانات و طبیعت ساخته می‌شد هم هنوز در قزوین پایدار است و خانواده کوکبی پیشکسوت قفل‌سازی‌ در این شهر هستند. قفل‌هایی که گاه در مجموعه‌های هنری و کلکسیون‌های شخصی نگهداری یا به قیمت‌های بالا فروخته می‌شود. پیشه قفل‌سازی‌ به نام قزوین در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.
محله پنبه ریسه قزوین همانطور که از نامش نیز پیداست محل اجتماع حلاج‌های شهر بود که تا به امروز هم برخی‌شان این پیشه کهن ایران را زنده نگه داشته‌اند. جالب است که بدانیم اکنون 4 لحافدوز در تمام شهر قزوین حضور دارند که این پیشه را زنده نگه داشته و 12حلاج یا پنبه‌زن نیز بازمانده‌های این پیشه در حال فراموشی در این شهر هستند.

 دیدن آشیانه عقاب را از دست ندهید

پیشنهاد می‌کنیم حالا که قیمت بنزین ثابت مانده و تغییر نکرده است تا به استرس‌ها در کلانشهر تهران دامن بزند نزدیک به دو ساعت در بزرگراه غربی تهران به سمت قزوین برانید و اصلا پیش از ورود به دروازه بهشت مسیر الموت را در پیش بگیرید و سری به محل حکمرانی حسن صباح بنیانگذار سلسله اسماعیلیان در ایران بزنید. به آشیانه عقاب در نزدیکی قزوین سفر کنید و آنجا با تاریخ کهن قزوین بیشتر آشنا شوید و بدانید که دلیل اسماعیلیان برای انتخاب کوهستان‌های صعب‌العبور و قلاع مرتفع برای ساخت دژ‌های نظامی و سکونتی‌شان با خلاقیت شگفت‌انگیز در معماری زمان خود چه بوده است؟
حمیده چوبک، باستان‌شناس و سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه الموت می‌تواند اطلاعات بسیاری از الموت و ساکنان آن در کوهستان البرز در اختیارتان قرار بدهد. ضمن آنکه همانجا می‌توانید در خانه‌های روستایی اقامت کنید و شب‌ها آسمان الموت را تماشا کنید که از ستاره فرش شده‌اند و بسیار به زمین نزدیکند. صبحگاه اما حتما به شهر قزوین بروید و از بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی این شهر دیدار کنید. به این شهر آرام سفر کنید، به منطقه1400 هکتاری باراجین که یک پارک طبیعی است سر بزنید. از مرکز درمان و بازپروری حیوانات که بی‌شک از جاذبه‌های گردشگری فراموش نشدنی این شهر است دیدار کنید و سوار بر اتوبوس‌های بدون سقف گردشگری، از همان‌هایی که گردشگران را در خیابان‌های لندن به بازدید از جاذبه‌های این شهر می‌برند و حالا به همت شهرداری قزوین در سطح شهر قرار گرفته‌اند به نقاط مختلف شهر سفر کنید. سوغات قزوین را هم حتما خریداری کنید و استرس‌های ناشی از خبرهای منفی و آشفتگی اقتصادی را با دوری از خبرهای نگران‌کننده بیرون بریزید و روان‌تان را آرام کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد