hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| گرد بی‌مهری بر تاریخ استان

لرستان| گرد بی‌مهری بر تاریخ استان

 لرستان با پیشینه غنی و بی‌نظیر تاریخی و داشتن بیش از 11 هزار شیء تاریخی پتانسیل بالایی در جذب گردشگر و به نمایش گذاشتن تاریخ و فرهنگ خود دارد اما استان از این ظرفیت‌های قابل‌توجه در زمینه فرهنگی و تاریخی تاکنون به‌خوبی استفاده نکرده است.

 اگر چه در چند سال اخیر محور برنامه‌های مسئولان ارشد لرستان نیز تبدیل‌شدن این استان به مقصد گردشگری بوده اما به گفته مسئولین اعتباری که برای بهسازی موزه‌های این استان در نظر گرفته‌شده بسیار ناچیز است تا خلا بزرگی در این زمینه به چشم آید.

موزه‌های لرستان در حال ساماندهی و مطالعه هستند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: اکنون 2 موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم‌آباد، موزه مردم‌شناسی الیگودرز، موزه‌های دلفان و کوهدشت به‌صورت مشترک با دستگاه‌های اجرایی، موزه تاریخی بروجرد با همکاری شهرداری و موزه تاریخ طبیعی خرم‌آباد فعال هستند. زهرا بهاروند اظهار داشت: در موزه‌های مردم‌شناسی الیگودرز، دلفان و کوهدشت آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم این شهرستان‌ها به نمایش درآمده است. بهاروند با اشاره به اینکه تعداد اشیاء تاریخی در موزه تاریخی فلک الافلاک زیاد است ادامه داد: امکان نمایش این آثار تاریخی به‌صورت دوره‌ای مقدور است. او اظهار داشت: همچنین مرمت موزه قوم لک در خانه تاریخی قلعه مظفری خرم‌آباد از سال 80 آغازشده و در سال گذشته به پایان رسید. بهاروند افزود: در این راستا طرحی برای موزه قوم لک ارائه شد و دکور و محتویات داخل موزه توسط مشاور اجراشده و در حال حاضر در مرحله تکمیل محتویات و اشیاء است. او ادامه داد: موزه تاریخی قلعه مظفری تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

قلعه فلک الافلاک باید به‌عنوان بنایی تاریخی دیده شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: مطالعه موزه نسخ خطی بروجرد نیز به‌صورت فاز به فاز در حال اجرا است و در سال جاری فاز نخست این موزه افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد. بهاروند همچنین گفت: با مکاتبات انجام‌شده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در راستای توجه به ظرفیت‌های اشیاء تاریخی موجود، تلاش می‌شود ظرفیت موزه‌های استان را افزایش داد و بتوان موزه قلعه را به‌جای بهتری انتقال داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تأکید کرد که قلعه فلک الافلاک باید به‌عنوان بنایی تاریخی دیده شود و اشیاء تاریخی آن باید در موزه استاندارد و مجهزتر به نمایش درآید. بهاروند افزود: در این راستا اقداماتی انجام‌شده است که بناهای تاریخی در عرصه قلعه فلک الافلاک با شرایط بهتر مرمت و با استانداردهای ابلاغی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهت نمایش تعداد بیشتر گنجینه تاریخی فلک الافلاک مرمت شوند.

اعتبارت سالیانه موزه‌های استان قابل‌توجه نیست

بهاروند بیان کرد: با توجه به اینکه اعتبارات موزه‌ها در قالب طرح‌های ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود اعتبارات اختصاصی چندان چشمگیر نیستند. او اظهار داشت: میزان اعتبار ملی موزه‌های استان در سال 96 حدود سه میلیارد ریال و اعتبارات استانی حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال بود. بهاروند تأکید کرد که در حال حاضر موزه‌های این استان در حد ظرفیت استان نیستند و شهرستان‌های پل‌دختر و دورود فاقد موزه بوده که با وجود مکاتبات انجام‌شده در این راستا همچنان نیازمند زمین و اعتبارات لازم هستیم. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: لرستان نیازمند اعتبار و احداث موزه متمرکز و استاندارد در مرکز استان جهت تفکیک اشیاء مفرغی و سنگی است. او افزود: در این موزه باید گنجینه و آزمایشگاه پیش‌بینی شود و به‌عنوان ظرفیتی بزرگ برای استان در نظر گرفته شود. او ادامه داد: با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال حاضر رویکرد این سازمان با راه‌اندازی موزه‌ها در بناهای تاریخی است. بهاروند اظهار داشت: در این راستا سالیانه ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی در اولویت قرارگرفته است.

هیچ شی از لرستان به دلیل کمبود موزه ارسال نشده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: در موزه قلعه تاریخی فلک الافلاک آزمایشگاهی مجهز وجود دارد. او اظهار داشت: در این موزه تمام اشیاء به‌صورت دوره‌ای و با نظم خاصی نمایش می‌شود. بهاروند با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه اجازه از بین رفتن هویت استان و اشیاء تاریخی داده نمی‌شود و سعی بر نمایش تمام اشیاء تاریخی استان است، افزود: رسالت این سازمان حفظ هویت تاریخی است. او ادامه داد: در این راستا با برپایی نمایشگاه‌ها و تهیه کتابچه‌ها و بروشور در نمایش هر چه بیشتر آثار تاریخی لرستان تلاش می‌شود. بهاروند گفت: اموال تاریخی استان تک‌به‌تک موردمطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز مرمت می‌شوند. او افزود: در سامانه جام برهه تاریخی و ساختار شکلی تمام اشیاء تاریخی ترسیم و مشخص می‌شود و هیچ شی در قلعه ناشناخته نمی‌ماند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد