hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| آب شیرینی که شور است

گیلان| آب شیرینی که شور است

اگرچه گیلان پربارش ترین استان کشور است و دارای رکوردهای بارشی منحصر به منطقه است اما این دلیل نمی‌شود که این استان چالش‌های آبی نداشته باشد و هم‌زمان با سراسر کشور، گیلان هم اسیر مشکلات کم‌آبی شده است. بر همین اساس شورای اداری این ماه استان با حضور وزیر نیرو بیشتر حول محور مشکلات آب چرخید و نمایندگان این استان دغدغه را بیان کردند.

آب شیرین گیلان شور است

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه آب شیرین استان شور شده است، اظهار کرد: به خاطر این مشکل در برخی از روستاها با تانکر آب‌رسانی می‌شود. اسدالله عباسی به وضعیت آب روستایی و شهری در استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه آب روستایی با فرسودگی شبکه و نبود آب آشامیدنی و در حوزه شهری نیز در برخی از شهرهای شرقی استان گیلان با مشکل آب شرب و کیفیت پایین آن مواجه هستیم. او همچنین با اشاره به احداث سد پلرود در شهرستان رودسر و مهار آب به‌واسطه احداث این سد، خاطرنشان کرد: برای تملک زمین‌های اطراف سد و احداث جاده‌های جایگزین نیازمند حمایت وزارت نیرو هستیم. نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در ادامه به راه‌اندازی تأسیسات فاضلاب شهری رودسر نیز اشاره و اظهار کرد: متأسفانه این پروژه که قرار بود با سرمایه‌گذاری بانک اسلامی اجرایی شود بنا به دلایلی متوقف‌شده است.

ورود فاضلاب شهر آستانه‌اشرفیه به مزارع و رودخانه‌ها

نماینده آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آینده نزدیک معضل زباله شهری، استان گیلان را به مخروبه‌ای تبدیل خواهد کرد، افزود: در صورت عدم مدیریت سیستم فاضلاب شهری فاجعه زیست محیط در گیلان به وجود خواهد آمد. محمدحسین قربانی با اشاره به ورود فاضلاب شهر آستانه‌اشرفیه به مزارع و رودخانه‌ها، گفت: باید برای این مشکل اقدام جدی صورت گیرد. او با تأکید بر ضرورت احداث سد لاستیکی در پایین‌دست رودخانه سپیدرود، گفت: اجرای این طرح دو مزیت حفظ منابع آبی و همچنین رونق گردشگری در منطقه دارد. نماینده آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه برق استان گیلان، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد شبکه‌های برق استان گیلان فرسوده بوده و پاسخگوی مردم استان و مسافران نیست. او با تأکید بر لزوم توجه ویژه به این حوزه از سوی وزارتخانه مربوطه، تصریح کرد: برخی از مردم استان برای دریافت یک تیر برق و کنتور دو سال است که منتظر هستند.

لزوم وجود برنامه مدون برای بخش‌های آب و برق استان گیلان

نماینده ماسال، تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه گیلان استانی کشاورزی است و وزیر نیرو باید قبل از فصل کشاورزی به گیلان سفر می‌کرد، افزود: بخش اعظم مشکلات اشتغال استان گیلان مربوط به حوزه کشاورزی است. محمود شکری از وزیر نیرو خواست تا برنامه‌ای مدون برای حوزه آب و برق استان گیلان ارائه دهند، گفت: در شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال سه رودخانه وجود دارد و مردم این شهرستان از آب سد هم بی‌بهره هستند که باید توجه ویژه‌ای در این زمینه به آن‌ها شود. او با بیان اینکه باید بر روی تأمین منابع آب کشاورزی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود، ادامه داد: در حوزه آب شرب و کیفیت آن بسیاری از مردم استان گیلان با مشکل مواجه هستند.

مهار آب شیرین در استان گیلان بسیار ضروری است

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو طرح آمایش آب‌محور را در سطح استانی با جدیت پیگیری می‌کند.

رضا اردکانیان ادامه داد: وزارت نیرو تعداد ۳۵۵ پروژه در استان گیلان در دست اجرا دارد که از این تعداد ۳۰۹ پروژه در بخش آب و فاضلاب، ۲۶ پروژه در بخش آب و تأمین آب، ۲۰ پروژه در بخش برق و انرژی است که برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ‌بر ۶ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و یا در حال هزینه شدن است. وزیر نیرو گفت: تابستان سختی را گذراندیم و اما از تابستان امسال برای سال ۹۸ برنامه‌ریزی را آغاز کرده‌ایم تا آن را با موفقیت بگذرانیم. او ادامه داد: در اثر کم‌آبی، کاهش نزولات آسمانی و کاهش تولید انرژی، سختی‌های فراوانی را مردم ایران متحمل شدند، در این شرایط عده‌ای می‌خواستند سوءاستفاده کنند تا در این ایام کشور را با مشکلات متعددی روبه‌رو کنند که با بردباری مردم این هجمه خنثی شد. اردکانیان افزود: در اتفاقاتی که در تابستان سال ۹۷ افتاد، تجربه‌ای برای سازگاری با بحران کم‌آبی پیدا کردیم که این بسیار ارزشمند است تا در سال آینده بتوانیم پیش‌بینی‌های بهتری داشته باشیم و راهکارهای جدیدی پیشه کنیم. او با اشاره به اینکه امروز در گیلان پروژه‌های بزرگی در آب و برق افتتاح شد، ادامه داد: از جمله افتتاح نیروگاه ۶/۳ مگاواتی سد آیت‌الله بهجت که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفت، طرح آب‌رسانی به ۱۲ روستای آستانه‌اشرفیه به روش BOT که برای اولین بار در کشور انجام شد و ۶ طرح مربوط به برق در رشت، آستارا و لاهیجان پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، پروژه کانال آب‌رسانی به تصفیه‌خانه گیلان با اعتباری بالغ ۱۳۰ میلیارد تومان افتتاح شد. وزیر نیرو با اشاره به طرح تفصیلی تهیه‌شده در وزارت نیرو برای استان‌های مختلف گفت: تأکید ما در این طرح، آمایش آب محور برای هر استان است، چراکه سازمان محیط‌زیست در سال‌های گذشته این طرح را در سطح ملی اجرایی نکرد، اما وزارت نیرو مصمم به اجرای این طرح در سطح استانی است. او با اشاره به مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در سطح استان‌ها گفت: در بحث آب، استان‌های مختلف می‌توانند در کارگروه مشکلات خود را مطرح کنند تا چاره‌جویی شود. او با اشاره به مطالبات نمایندگان در جلسه گفت: چند موضوع در این بحث‌ها بسیار حائز اهمیت است، از جمله مهار آب شیرین در استان گیلان که بسیار ضروری است و موضوع دیگر اجرای طرح‌های فاضلاب است که باید طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه در شهرهای ساحلی استان شتاب گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد